• 11dec2010

Smoking okej för en brudgum??

Vi gifter oss 11 dec och min blivande skall nog ha sin smoking på sig, men är det okej??? har ej skrivit någon klädkod på inbjudan...

• Svar på tråden Smoking okej för en brudgum??
  • Semlorna

Klart det är okej om det är det han vill ha :) Strunt i alla måsten och gör som ni vill!

• Jessika81

Bara att du frågar visar ju att du kanske inte vill "strunta i alla måsten och göra som du vill". Många skulle säga att det är "fel", andra säger som Semlorna.

Ni har inte skrivit nån klädkod? Vad tror du att gästerna kommer att ha på sig då?

Magdalena Ribbing (som man inte måste lyssna på om man inte vill, såklart) har nångång skrivit att smoking traditionellt inte är bröllopsklädsel men att det numera är ok. Även om vissa tycker det är "fel", som sagt.

Hoppas jag inte krånglade till det för dig nu :)

• 11dec2010
    Jessika81 skrev 2010-11-02 20:29:38 följande:
    Bara att du frågar visar ju att du kanske inte vill "strunta i alla måsten och göra som du vill". Många skulle säga att det är "fel", andra säger som Semlorna. Ni har inte skrivit nån klädkod? Vad tror du att gästerna kommer att ha på sig då? Magdalena Ribbing (som man inte måste lyssna på om man inte vill, såklart) har nångång skrivit att smoking traditionellt inte är bröllopsklädsel men att det numera är ok. Även om vissa tycker det är "fel", som sagt. Hoppas jag inte krånglade till det för dig nu :)  

Jag har sagt till alla att det är typ cocktailklädsel, att svarta klänningar är välkommet. Åhh jag vet inte?!

• Sofaja

Min blivande ska ha det!! Sååå snyggt :D värsta James Bond över det ;) strunta i alla måsten!

• Semlorna

Jessika81 skrev 2010-11-02 20:29:38 följande:
    Bara att du frågar visar ju att du kanske inte vill "strunta i alla måsten och göra som du vill". Många skulle säga att det är "fel", andra säger som Semlorna. Ni har inte skrivit nån klädkod? Vad tror du att gästerna kommer att ha på sig då? Magdalena Ribbing (som man inte måste lyssna på om man inte vill, såklart) har nångång skrivit att smoking traditionellt inte är bröllopsklädsel men att det numera är ok. Även om vissa tycker det är "fel", som sagt. Hoppas jag inte krånglade till det för dig nu :)  

Om frågan hade varit vad som är passande så hade svaret från mig också blivit annorlunda. Vill du göra dig löjlig över mitt svar så varsågod, jag tycker fortfarande man ska göra som man vill och inte som man ska.

• liiine89

Jag tycker samma som Semlorna, gör som Ni själva känner för, och strunt i alla måsten. Det är bara snyggt med smoking ;)

• Sebastiána

TS, om ni har sagt till gästerna att det är typ cocktailklädsel som gäller så är det ju helt rätt med smoking . Kör på det!

Etiketten säger att alla på bröllopet ska ha samma finhetsnivå och att männen på bröllopet ska klä sig som budgummen, alltså om han har frack ska de ha frack osv. Kvinnorna ska klä sig på samma nivå som bruden men inte i vitt eller svart.

I och för sig tycker jag att det är taskigt om bruden får sticka ut med sin klänning medan mannen ska se ut som alla andra manliga gäster. Jag har sagt till min BM att han får klä sig som han vill. Jag menar om jag klär mig i min drömklänning och han alltid drömt om frack så får han väl ha frack . Nu är jag ganska säker på att han väljer kostym ändå.

• sockersmulan

Min med! Sjukt snyggt! 

Sofaja skrev 2010-11-02 20:48:49 följande:
    Min blivande ska ha det!! Sååå snyggt :D värsta James Bond över det ;) strunta i alla måsten!

• Thinkerbelle

Min blivande skal ha smoking - sexy og "James Bond" aktig:) han e hur snygg som helst!!

• Silver lining

Samma haer! min BM ska ha Smoking....

Har laest att traditionellt Smoking INTE var okej foer broellop;sa blev ocksa tveksam MEN:
    det aer snyggt och mer hoegtidligt/uppklaett  aen vanlig kostym och alla broellop,

OCH : jag har varit pa broellop de senaste 5-7 ar de flest med "Smoking";...aven hos vaenner som aer mycket mana om vett och etikett har det varit klaedda i smoking sa tro att det numera aer ABSOLUT OK att ha; foermodeligen har reglerna luckrats upp iom interenationalla sammahang da man ofta ser smoking brollop i USA t ex.

Vi har satt klaedsel till "Moerk kostym/ smoking "; brudgum och best man har foermodligen smoking, ds de sticker ut lite..hihih (incl gaester som vill), resten kan klae sig i kostym och det blir aenda lite "vaelklaett"...

• Sandrina

Min blivande ska också ha smoking, medan våran klädkod ska vara mörk kostym.
    Oavsett om det är rätt enligt vett & ettikett.

Jag läste ett tips någonstans att om man vill vara finast på sitt bröllop så ska man ange en klädkod som är något "mindre fin" än den man själv ska ha! :)

Svar på tråden Smoking okej för en brudgum??