Kolla vad som ingår i priset. Dvs får du alla bilderna eller välja ut några? Kommer all bilderna på skiva högupplöst, eller begränsar fotografen det? Det är väldigt olika vad fotografer släpper ifrån sig, men också olika vad man som par har för krav. Min erfarenhet när jag kikade runt var att de flesta fotografer inte släpper ifrån sig rubbet. Själv håller jag på mycket med fotografering och bildbehandling och det var en självklarhet för mig att köpa "råbilderna", men det kanske inte alls är intressant för er att lägga pengarna på. Sedan tycker jag att fotografen ska vara prydligt klädd, att höra om hans övriga önskemål (t.ex. mat på plats, möte innan o.s.v.)
Kika på på bilder och skapa er en egen uppfattning om vad ni vill ha. En del vill ha knivskarpa redigerade bilder och andra vill ha mer naturliga. Behärskar fotografen olika typer av stilar eller ser alla bilder han tar exakt likadana ut? Har han lyckats med bilder under dåliga förhållanden eller är det strålande sol på alla bilder?
Vi hade inget möte med fotografen innan, utan jag hade tät mailkontakt och när det närmade sig så hade vi ett telefonsamtal där jag berättade hur jag vill ha det och hur jag iNTE vill ha det. Vill ni ha mycket detaljer eller mycket klassiska porträttkort? Ju tydligare ni kan vara, desto lättare gör ni fotografens jobb. Killen som har fotograferat oss var mycket lätt att ha att göra med, vilket jag tycker är jätteviktigt. Han smälte in perfekt under dagen och har varit noga med att även fotografera våra gäster.
När det väl är dags för dagen D så tänk på att fotografen bara kan göra en viss del... Det är upp till er att slappna av, se till att släpet ligger där det ska. Det är långt från alla bröllopsfotografer som "regisserar" sina "objekt" så känner ni er stela så kommer ni nog att se stela ut. Mitt bästa tips i efterhand är att ha någon annan med som kan påpeka sånt som ni inte tänker på själva. Rätta till släpet, få er att skratta osv.
Vi hade fotografen från en timme innan vigseln t.o.m första dansen. Mitt i middagen efter några glas vin slet han ut oss på gården för lite extra bilder, och det är just dom bilderna som vi ser helt avslappnade och lugna ut (även om dom andra är fantastiskt fina ändå!!).
Gällande skillnaden på hög- och lågupplöst så är det en lite lurig fråga som diskuteras en del fotografer mellan... Lågupplöst är kort och gott bilder för visning. De är nerbantade i storlek och passar sig för visning på webben eller på din dator. Högupplösta däremot... En del fotografer kallar bilder som är tillräckligt bra för att printa ut för högupplöst, medans man inte kan göra några direkta förstorningar av dom. För andra är högupplöst bilderna i sin usprungliga storlek (dock fortfarande i princip aldrig råbilder i orginal). Ställ gärna fotografen frågan om de "högupplösta" bilderna tål att göras förstoringar av!
Hoppas det hjälpte dig lite!