• GLA

Hemlig vigsel med endast föräldrar som vittnen

Vi har bestämt oss för att ha en liten vigsel. Våra föräldrar kommer att bli bjudna hem till oss på födelsedagsmiddag (jag fyller år), där kommer de mötas av en lapp - alternativt en god vän - där de får en timme på sig att ta sig till kyrkan för att bevittna vårt bröllop!
    En god vän som är präst kommer att viga oss i samma kyrka där hon döpt våra två barn.

Det är i kyrkan som mina funderingar uppstår.

Jag vill att vårt bröllop ska vara litet, innerligt, personligt, kärleksfullt, överraskande, vackert...
    Hur gör man?

Kyrkan är ganska liten, en gammal medeltida kyrka. Det är den 25 februari som vigseln äger rum, en fredag alltså. Kl 16.

Jag har en kollega som är musiker, har spelar in skivor och turnerat i hela världen. Jag är lite fundersam på om jag ska be honom att spela och sjunga för oss i kyrkan - självklart så vet han inte om att det är jag som ska gifta mig förrän han kommer dit (risk för att han golar för kollegorna annars)...

Min blivande man vill att orgeln ska spela samtidigt som vi tågar in i kyrkan fram till altaret. Jag är tveksam. Med två personer på varsin sida i främre bänkraden.. det känns kanske lite konstigt? Tomt? Eller?

Som ni märker så snurrar det i huvudet.. Kan jag få lite tips och ideer från er!!!

Kram och tack på förhand!

• Svar på tråden Hemlig vigsel med endast föräldrar som vittnen
  • Uttan

Bjud hem alla till er, möt sedan upp dem där (en god vän låter ju bra) och ha en buss bokad som tar dem till kyrkan och er goda vän får ju se till att alla kommer på plats osv sen är det väl bara att börja spela musiken och köra på ;)

• Dejli

Åh vilken fin idé! Om det känns tomt, kan ni inte komma "framifrån" då, från sakristian? Det blir ju ändå lite skridande, men inte så långt. Dessutom ser man ju ansiktsuttrycken hos gästerna bättre.

Jag tänker på din vän, hur ska du få honom till kyrkan om han inte vet att du ska gifta dig? Eller tänker du att du ska hyra in honom för en "påhittad vän"?

• Burre Präst

Jag har har haft några vigslar med bara vittnen närvarande. Det blir i regel lika fint som om man har en full kyrka. Att gå in till orgelmusik funkar lika bra oavsett hur många som står i bänkarna; de flesta kyrkor är ju byggda för processioner.

Lycka till

Svar på tråden Hemlig vigsel med endast föräldrar som vittnen