• Brud011

Kan tärnan också vara toastmaster?

Eller måste det vara olika personer?

Vi ska inte ha lekar och sånt utan TM ska bara ha koll på är saker ska ske osv. Går det då?

• Svar på tråden Kan tärnan också vara toastmaster?
  • FruStolpe

På vårt bröllop hade jag 5 tärnor  och en av dem var också toastmadame. Min brors man gifte sig i somras med sin sambo och hon hade mig och sin tärna som toastmadame. Så visst går det bra.

• Brud011
    FruStolpe skrev 2010-10-21 20:30:00 följande:
    På vårt bröllop hade jag 5 tärnor  och en av dem var också toastmadame. Min brors man gifte sig i somras med sin sambo och hon hade mig och sin tärna som toastmadame. Så visst går det bra.
    så bra! :) kan inget om bröllop och hur man brukar göra, så har många frågor :)

kanske kan passa på att fråga dig om TM-rollen. Är det vi som ska säga allt hur vi vill ha upplägg och vad som ska hända, eller planerar TM sånt också? Hur vet TM när maten ska in, när bandet ska spela osv osv? Jag kommer då inte veta :P

• Zia 20090618

En av tärnorna kommer tillsammans med en av marskalkerna vara toastmasters..

• FruStolpe
    Brud011 skrev 2010-10-21 20:40:43 följande:
    så bra! :) kan inget om bröllop och hur man brukar göra, så har många frågor :) kanske kan passa på att fråga dig om TM-rollen. Är det vi som ska säga allt hur vi vill ha upplägg och vad som ska hända, eller planerar TM sånt också? Hur vet TM när maten ska in, när bandet ska spela osv osv? Jag kommer då inte veta :P

Den vi hade som toastmadame och de gånger jag varit det så har det nog varit toastmadamen som gör upp planerna. Har kontakt med köket, brudparet, eventuella talare o.s.v. Man kan planera före med brudparet om hur de vill ha det. Om de vill ha lekar och sånt.

• Optimia

Oftast brukar väl toastmadame/toastmaster (det kan vara en bra idé att ha två st -- det är rätt mycket jobb att se till så festen löper smidigt) diskutera tidtabellen med restaurangen, och göra upp ett ungefärligt schema som passar både festen och kökspersonalen.

Personalen bör ju rimligtvis få reda på programmet i förväg så de kan tajma in- och utdukningen, så detta inte sker mitt i ett tal osv.

Toastmaster/toastmadame ska absolut höra efter med brudparet om det är något som är absolut förbjudet (vissa vill t.ex. ju inte ha pussar på kinden när maken lämnar bordet), så TM kan säga till om det i början av festen.

• ordinaryisle

Det kommer vi ha! :)

Svar på tråden Kan tärnan också vara toastmaster?