• sandis­1977
    Äldre 19 Oct 18:44
    17629 visningar
    21 svar
    21
    17629

    Helstekt Gris?

    Vi tänkte bjuda på helstekt gris på vår bröllopsfest. Vi vet att vi inte vill ha någon stel tillställning, men vill inte heller att det ska bli "slaskigt" blir det det om någon grillar grisen utomhus och kommer in och ställer fram? Någon som har erfarenhet eller kommentar kring detta.
    Och vad dricker man till?

    Vi kommer även ha förrätt och efterrätt.

    Tack på förhand.

    Sandra

  • Svar på tråden Helstekt Gris?
  • sandis­1977
    Äldre 21 Oct 08:59
    #11

    Tack så hemskt mycket för era svar.
    Våra gäster är alla köttätare, och dessutom kommer ingen se grisen ens för de kommer stå på baksidan av gården. De som vill titta får alltså gå runt huset.

    Sen tar de in delarna i köket skär det där och serverar. Jag är nu helt hundra på att det blir helstektgris och jag hoppas verkligen ingen kommer SPY, men det är ju såklart upp till var och en att äta.

    Omöjligt att tillgodose allas behov och önskemål, min mamma äter inte kyckling och min blivande äter inte fisk. Så kött är givet och kött som kött kan jag känna.

    mvh
    Sandra

  • Jämntj­ock
    Äldre 21 Oct 19:57
    #12

    Vi ska grilla vildsvin på vårt bröllop, kommer bli kanon! Tycker det är mat för en riktig fest, ett gille som vi säger här ner i Skåne Det kommer ut professionella grillare som har med sig allting, tillbehör och rubbet. Vi valde detta upplägget dels för att det är fantastiskt gott och lite festligt, och dels för att det var ett alternativ till traditionell buffé (som vi inte vill ha) som innebär gående bord= ingen serveringspersonal

  • Klantu­s
    Äldre 21 Oct 20:02
    #13

     


    Jämntjock skrev 2010-10-21 19:57:16 följande:
    Vi ska grilla vildsvin på vårt bröllop, kommer bli kanon! Tycker det är mat för en riktig fest, ett gille som vi säger här ner i Skåne Det kommer ut professionella grillare som har med sig allting, tillbehör och rubbet. Vi valde detta upplägget dels för att det är fantastiskt gott och lite festligt, och dels för att det var ett alternativ till traditionell buffé (som vi inte vill ha) som innebär gående bord= ingen serveringspersonal

    Vad kostar det?? :)

  • Jämntj­ock
    Äldre 21 Oct 20:51
    #14

    Jag håller på att förhandla fram ett passande upplägg med en grillare, har inte spikat något hittills. Min pappa ska dessutom skjuta grisarna åt oss så det är ju en prisfaktor att ta hänsyn till. Blir ju betydligt dyrare om grillaren ska ha betalt för vildsvinet/griset också. Tyvärr är det inte många grillare som vill grilla om man har gris själv, skulle tro att det är det de tjänar pengar på

  • sandis­1977
    Äldre 21 Oct 20:54
    #15

     


    Jämntjock skrev 2010-10-21 20:51:15 följande:
    Jag håller på att förhandla fram ett passande upplägg med en grillare, har inte spikat något hittills. Min pappa ska dessutom skjuta grisarna åt oss så det är ju en prisfaktor att ta hänsyn till. Blir ju betydligt dyrare om grillaren ska ha betalt för vildsvinet/griset också. Tyvärr är det inte många grillare som vill grilla om man har gris själv, skulle tro att det är det de tjänar pengar på

    Det lät trevligt med vildsvin med.
    :O)
    Skriv gärna igen när du vet pris.

  • Jämntj­ock
    Äldre 21 Oct 20:56
    #16

    Ska jag göra

  • sandis­1977
    Äldre 21 Oct 20:57
    #17

     


    Jämntjock skrev 2010-10-21 20:51:15 följande:
    Jag håller på att förhandla fram ett passande upplägg med en grillare, har inte spikat något hittills. Min pappa ska dessutom skjuta grisarna åt oss så det är ju en prisfaktor att ta hänsyn till. Blir ju betydligt dyrare om grillaren ska ha betalt för vildsvinet/griset också. Tyvärr är det inte många grillare som vill grilla om man har gris själv, skulle tro att det är det de tjänar pengar på

    Kommer ni förresten ha festen ute i tält eller i lokal?

  • Amor in aetern­um
    Äldre 21 Oct 21:00
    #18
    Jämntjock skrev 2010-10-21 19:57:16 följande:
    Vi ska grilla vildsvin på vårt bröllop, kommer bli kanon! Tycker det är mat för en riktig fest, ett gille som vi säger här ner i Skåne Det kommer ut professionella grillare som har med sig allting, tillbehör och rubbet. Vi valde detta upplägget dels för att det är fantastiskt gott och lite festligt, och dels för att det var ett alternativ till traditionell buffé (som vi inte vill ha) som innebär gående bord= ingen serveringspersonal
    Hur smakar vildsvin? Jag är väldigt nyfiken!
  • Äldre 21 Oct 21:26
    #19

    Bor du i linköpingsområdet kan jag varmt rekomendera Asado partyservice som grillar och serverar (och fixar med det man inte han i sista sekund... ) Vi serverade lamm och spädgris och det var fantastiskt gott och trevligt och uppskattat av gästerna. Vi serverade rött vin, Johnny Walker från invinitum.com som levererade direkt till cateringfirman! Gott!

  • Jämntj­ock
    Äldre 21 Oct 21:46
    #20

    Vi ska ha festen inomhus och grisarna ska grillas utomhus, i öppet partytält vid sämre väder

    Vildsvin smakar ganska mycket tycker jag, svårt att förklara. Rätt tillagat är det väldigt mört och gott, och vi vill ha två mindre grisar istället för en stor just för att få det riktigt mört och gott. Till detta serverar vi ett ganska fylligt rödvin och ett gott tyskt öl

  • Äldre 10 Aug 12:18
    #21
    Jämntjock skrev 2010-10-21 19:57:16 följande:

    Vi ska grilla vildsvin på vårt bröllop, kommer bli kanon! Tycker det är mat för en riktig fest, ett gille som vi säger här ner i Skåne Det kommer ut professionella grillare som har med sig allting, tillbehör och rubbet. Vi valde detta upplägget dels för att det är fantastiskt gott och lite festligt, och dels för att det var ett alternativ till traditionell buffé (som vi inte vill ha) som innebär gående bord= ingen serveringspersonal


    Jag hamnade på denna tråden när jag satt och letade efter företag som grillar hela vildsvin, då detta är någonting vi vill ha på vårt bröllop nästa sommar. Vilket företag hyrde du in? 
Svar på tråden Helstekt Gris?