• La Litchi

Hjälp med tidsaspekten...

Hjälp!

Vi har bokat vigsel kl 16, men har blivit helt nojig nu...

Det går bara att boka vigsel kl 14 eller 16 och bandet får bara spela till kl 01.00 så vi har en "deadline"... Det är ca 5 km mellan kyrkan och festlokalen.

Vad säger ni, ska vi ändra till 14.00 "för att hinna med allt och inte känna stress", eller hålla kvar vid 16.00? Finns ju för- och nackdelar med båda... Har ni några råd?

• Svar på tråden Hjälp med tidsaspekten...
  • Moemoe

Vår fest börjar 17.00 till håller på till 01.00 (pga lokalen vi hyr), så vi har också "deadline", och kommer ha vigseln runt 16.00 (iofs borgerlig ganska kort grej). Jag tycker det är precis bra längd, 17-01. Är sån där som blir väldigt trött efter 01.00 om man är ute, och av vad jag fått höra så kommer man vara extra trött efter en lång dag med nerver och allt man ska hinna fixa å så. 5 km tar ju inte jätte långtid om det är så att folk åker bil/taxi från vigseln. Oroa dig inte! :)

Men nu vet ju inte jag hur det fungerar i er lokal och så.

• ClaraH

i har valt klockan 15, men som gäst tycker jag att 16 är bättre än 14. Det känns lire väl tidigt och mer stressigt för er att hinna med frisör och fotografering. Vår stora bröllopsfest kommer att vara mellan 17-01 (en annan dag än vigseln). Tror att det blir lagom för gästerna.

• La Litchi

:o) Ska försöka att inte oroa mig så mycket.

Vi kommer ha kyrklig vigsel och jag tänker att det tar tid med gratulationer, att gästerna ska transportera sig (bil), mingla, sätta sig till bords o.s.v. Och så vet man inte hur mycket tal och spex det blir.
    Blir mest nojig över att "tidsschemat" ska spricka vilket innebär att det blir mindre tid till dans.
    Annars så är jag också helt inne på 16 och att 14 blir tidigt för både oss och gästerna.
    Tyvärr får vi ju inte välja kl 15 :o(

• Vinter10

Vi har valt kl 14. Men vi hade bara 17 som alternativ. Det kändes lite sent för oss då jag vet att middagen ofta drar ut på tiden och man vill hinna dansa också.

Vi har tänkt oss så här:

Tidig morgon för hår och make, sedan fotografering innan vigseln

Vigsel 14:00-14:40 eller 45

Lyckönskningar utanför kyrkan och lite fler foton i kanske en halvtimme

Till lokalen, ca 10 min från kyrkan

Brudskål och lite mingel i ca en halvtimme

Middagen startar då vid 16 och håller kanske på till sju-åtta-tiden

Dags för alla att ta lite luft och gå ut för uppsläpp av Khom Loy (Thailändska ballonger)

Sedan dags för tårta och avec (kanske halv nio)

Vår första dans

Party! (festlokalen stänger vid 2)

En vigsel kl 17 hade alltså aldrig gått för vår del. 16 hade nog funkat då vi hade kunnat trimma bort lite utfyllnadsgrejer.

• AnnJan

Vi gifte oss 16:00 och hade också deadline till 01:00.
    Bandet började vid åtta halv nio-  ungefär och det var ganska lagom.

För brudparets del tror jag absolut att det räcker, man är ganska trött ändå. Det är svårt att sova dagen innan, sedan är det ganska stressigt/spänt/mycket som händer under dagen så vid ett-snåret var åtminstone vi helt slut.
    Vi hade också många som rest långväga och för dem räckte det definitivt med 01:00.

• La Litchi

Tack för era inlägg!

AnnJan: Hur många gäster hade ni? Hade ni trerätters och var det många tal/mycket spex?

• chimille

Såhär ser vårt tidsschema ut i nuläget, tänkte att det kunde fungera som inspiration för någon som inte bestämt ramarna ännu! :)

09.00) Frukost

09.30-10.30) Smink

10.30-11.00) BM dusch

11.00) Hår

12.30) Lättare lunch

13.00) Sonens påklädning

13.30) Sista förberedelser och påklädning + Sonen hämtas

14.00) Hämtas med bil

14.30) Vigsel, följt av liten brudskål/alkoholfri drink

15.15-16.30) Fotografering

16.30) Vi cruisar i 90 min

17.00) Gästerna anländer - fotografering, välkomstdrink, mingel

18.00-18.45) Vi anländer, brudskål, mingel med gästerna i 45 min

19.00) Satt oss till bords

22.00) Baren öppnar /Musiken kör igång

• AnnJan

La Litchi skrev 2010-10-19 17:03:26 följande:
    Tack för era inlägg!AnnJan: Hur många gäster hade ni? Hade ni trerätters och var det många tal/mycket spex?

Vi hade mingel med snittar först.
    Sedan buffé och efterrätt till den.
    Tal hade vi under middgen, och vi hann öppna presenter efteråt också (fast vi hade många som hade lagt ihop så det var inte så många presenter).
    Det var ca 70 - 75 gäster.

• Sara och Micke 2010

Hej,

Gifte mig för ett par månader sen och vår vigsel började klockan 16.30. Får Ni endast ha lokalen till kl 01.00 så skulle jag definitivt gått på den tidigare tiden. Vår middag var färdig kl 23.30 och då hade ändå toastmastern haft körschema och fått stryka ett par planerade saker. Det tar mycket längre tid än man tror. Klockan 17.45 lämnade vi kyrkan för att åka till lokalen som låg ca 4 km bort. Vi minglade till 18.30 för att sedan ta bilder med familjen till 19.00. Sen var det middag! Ett tips: NJUT av minglet för det är den enda tiden du är "ledig" annars sitter man ju där hela tiden vid honnörsbordet och inte har någon chans att prata med gästerna!

S

• La Litchi

Tack tack!

Sara och Micke 2010: Bandet får bara spela till kl. 01.00, men sen får vi ha lokalen lite till, t.ex. om vi vill ha nattamat. Tror vårt hamnar lite så som era tider gjorde. Men man kan ju bara gissa :o)

Några fler gifta som kan dela med er hur det gick för er eller några ogifta som satt sin planering?

Svar på tråden Hjälp med tidsaspekten...