• Karamellen

Min blivande man visste inte vad morgongåva var!

Jag blev verkligen jätteställd!
    Morgongåva vet väl alla vad det är och även om jag inte väntar mig någon då vi har det lite tight ekonomiskt just nu känns det knasigt att han inte ens hört talas om det!

Visste era män vad morgongåva var??

Kommer ni få/fick ni någon morgongåva och kommer ni ge/gav ni någon till mannen?

• Svar på tråden Min blivande man visste inte vad morgongåva var!
  • Semlorna

Jag visste inte vad morgongåva var innan jag blev medlem här och jag tror inte det är alltför många i min omgivning som har koll på det heller.

• Fever1

Tror dock att detta är VÄLDIGT vanligt bland män... De flesta av mina vänner och kollegor pratar om detta "fenomen" =) Min blivande visste inte vad det var och tyckte inte alls att det var lika självklart som jag haha! Så vi får väl se om det kommer ngn present... Men helt ärligt så är det inget jag lägger någon större vikt vid även om det skulle vara trevlig =)

• Emblas Mamma

Jag visste inte heller vad morgongåva var förrän jag blev medlem här,

och jag är trots allt tjej  ;) så männen kanske inte har dåligare uppfattning än vi :)

jag har faktiskt aldrig hört talas om det innan och jag vet inte ens om vi kommer ge morgongåva.. ytterligare ett dumt steg åt fel riktning gällande ekonomin. Men vem har sagt att det måste vara dyrt? man kan hitta på något mycket mer romantiskt ändå som inte kostar så mycket.. :)

• Karamellen

Oj, jag har känt till det här med morgongåva så länge jag kan minnas

Kan inte påstå att jag varit på speciellt många bröllop heller... Kanske beror det på att jag gillade historia ?

Jag som nu i månader (!!!) väntat på ett beslut från a-kassan ligger rejält risigt till pengamässigt. Funderar på att ge honom en ask med frikort? Alltså typ "total data-/tv-spelsdag och kväll" (han är ju en nörd ), "oavbruten sovmorgon, jag tar barnet utan att väcka dig"

Men jag kommer inte på så mycket kul...

• moonlightgirl

Min sambo visste inte heller vad det var.  =)

Jag har ingen aning om jag kommer få någon från honom eller om han kommer att få någon av mig. Vi får se hur det bli när vi närmar oss dagen.   =)

• NorthernTrekker

Haha... Emblas Mamma och Semlorna - Ni är ju inte ensamma, jag visste inte heller vad morgongåva innebar!

Jag och min sambo har diskuterat just morgongåvan (efter att ha läst lite forum här på vad det innebär), och nu när vi splittar på kostnaden för bröllopet 50/50 så bestämde vi att vi inte kommer att ge varandra någon morgongåva. Det blir ju bara en kostnad till på bröllopet! Dock är jag ju liiite sugen på att köpa något personligt till honom ändå, men... då får det bli för en liten peng som inte kostar så mycket!

• themandys

Min fästman visste inte vad det var, men han är engelsman och tydligen finns inte den traditionen där. Tur att vi gifter oss i Sverige :P

• Kjell Präst

Hade någon frågat mig (eller min fru) vad morgongåva var innan vi skulle gifta oss hade vi förmodligen båda två svarat "En plats som ligger mellan Uppsala och Sala" - vilket ju också är riktigt...

• Zia 20090618

HAha! Inte visste min det heller ;) När jag upplyste honom om det upplyste han mig om att han minsann tyckte att jag förbrukat allt på smyckeskontot, eller ja morgongåva överlag ;) Men vi får väl se... ;)

• Zia 20090618

Jag hintade förstås om denna tråd till blivande, och han mumlade något om att visst kanske jag får något fint.. ;) Det hade varit fint av honom tycker jag.. Jag ska då absolut ge morgongåva till honom, ingen tvekan om saken! Och tror nästan att jag också får något av honom..

• Etheleglin

Min blivande visste inte heller vad det var. Men jag berättade och sedan kom han själv på den bästa gåvan av alla; ringen jag hade velat ha som vigselring men inte passade ihop med förlovningsringen. Fast han frågade först om jag ville ha den eftersom att den är rätt dyr och vi har gemensam ekonomi.

• Jessika81

Många vet inte heller att morgongåvan är en gåva mannen ger sin hustru på morgonen efter bröllopsnatten. Om man nu ska hålla på traditioner så kan man väl göra det ordentligt :)

• Houdini

Jessika81 skrev 2010-10-19 00:25:58 följande:
    Många vet inte heller att morgongåvan är en gåva mannen ger sin hustru på morgonen efter bröllopsnatten. Om man nu ska hålla på traditioner så kan man väl göra det ordentligt :)

Du tog orden ur munnen på mig ;)

• Sebastiána

Min blivande vet vad det är. Han har hört så mycket om morgongåvan min syster gav sin man (ett antal fina viner). Vi har inte bestämt om vi ska ge varandra något.

• Sebastiána
    Karamellen skrev 2010-10-18 20:31:43 följande:
    Oj, jag har känt till det här med morgongåva så länge jag kan minnas Kan inte påstå att jag varit på speciellt många bröllop heller... Kanske beror det på att jag gillade historia ? Jag som nu i månader (!!!) väntat på ett beslut från a-kassan ligger rejält risigt till pengamässigt. Funderar på att ge honom en ask med frikort? Alltså typ "total data-/tv-spelsdag och kväll" (han är ju en nörd ), "oavbruten sovmorgon, jag tar barnet utan att väcka dig" Men jag kommer inte på så mycket kul...
    Det är samma med mig. Jag har hört så mycket om olika slott diverse adelsdamer fick i morgongåva när jag pluggade historia (finns ju många slott i Skåne).
  • Sebastiána
    Jessika81 skrev 2010-10-19 00:25:58 följande:
    Ja, äktenskapet skulle ju helst ha fullbordats på bröllopsnatten också och så fick bruden en gåva på morgonen som hon skulle ha nytta av om det hände något (om mannen dog eller liknande).

I anglosaxiska länder har de istället haft överdådiga förlovningsringar om jag inte har fel för mig. Det där att förlovningsringen i USA skulle motsvara 3 månadslöner beror väl på samma sak: att kvinnan ska ha en ekonomisk säkerhet om något går snett.
  • Sara och Micke 2010

Som sagt morgongåva är en gåva som mannen ger kvinnan morgonen EFTER bröllopet. Det är inte meningen att kvinnan skall ge mannen något! :D Mer presenter till oss... ha ha!

Jag ville ändå ge Micke något så han fick på bröllopsdagen ett par manchettknappar som jag designat med hans initialer på. Så det blev en present, men inte en morgongåva!

S

• Vinter10

Är det bara jag som lärde mig var det var från "Kär och galen" med Lotta Engberg? Haha!

• mape81

Karamellen skrev 2010-10-18 20:31:43 följande:
    Oj, jag har känt till det här med morgongåva så länge jag kan minnas Kan inte påstå att jag varit på speciellt många bröllop heller... Kanske beror det på att jag gillade historia ? Jag som nu i månader (!!!) väntat på ett beslut från a-kassan ligger rejält risigt till pengamässigt. Funderar på att ge honom en ask med frikort? Alltså typ "total data-/tv-spelsdag och kväll" (han är ju en nörd ), "oavbruten sovmorgon, jag tar barnet utan att väcka dig" Men jag kommer inte på så mycket kul...

Jag var ett tag i samma situation, väntade beslut från a-kassan, och jag hittade en färdig variant på dina "frikort"...
    Det finns något som heter "ett hjärta fyllt med romantik" (finns även erotik :) ).
    Detta är en liten hjärtformad ask som innehåller typ 100 lappar med olika "uppdrag". Det är typ "skriv ett kärleksbrev till din man/fru", "överraska med en fin middag", "ge din äkta hälft massage" osv... små mysiga ideer som förgyller vardagen...
    Vi kommer att ta en lapp varannan vecka och har då en vecka på oss att utföra "uppdraget" som undertiden är hemligt för den andre...

Denna "lek" kostade under 200:- och kommer vara nästan ett år för oss...
    Bara ett förslag om du inte vill hitta på alla uppdrag själv :)

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=9393&art=3105933

Svar på tråden Min blivande man visste inte vad morgongåva var!