• Pato

svensk iransk

Hej,

kommer att gifta mig kommande våren. Min sambo är iransk, och jag har fått veta lite om traditionerna att riva socker, bröllopsbordet mm. Men jag undrar lite grann om festens uppläggning, samt om ni som har haft eller varitpå en sådan bröllop haft två ceremonier - kanske i kyrkan och senare enligt muslimsk sätt? Är väldigt nyfiken...så hör gärna av er.

Ni som har tvåspråkiga fester, så undrar jag också lite om hur ni la upp detta med tanke på att bera ghälften förstår det som säjs på svenska/engelska/farsi. Några tipps på den fronten?

• Svar på tråden svensk iransk
  • mjlove

Jag kommer från Iran men jag ska inte ha någon persisk vigsel, men däremot har jag hört om folk från iran som har kört på både en kyrklig vigsel samt en persisk.

Om du vill kunna resa till Iran med din man så måste du vara vigd på persiskt sätt.

Vissa kör båda sätten att vigas på medans vissa viger sig kyrkligt/borgerligt och så dukar dom bara fram den persiska dukningen, alltså att de skippar själva vigselakten.

• Sammet

du kan ganska lätt googla in, men bästa vore ju och fråga din blivande mans släkt eller skriva till denna hemsida tex persianbride.se

vi kommer gifta oss borgerligt /mer som fest och vigsel ute. sen när vi känner för att åka till Iran, signerar vi muslimskt i en moské utan mer ståhej. lättast så tycker vi. Annars är persisk ceremoni ganska sött. (socker, honung, guldpengar, glatt musik, mycket maaaaaat) tror det blir kul upplevelse om ni kör. här kommer lite länkar att inspireras av

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3510963.html

www.actis.se/pos/ceremonies.htm

www.princepalace.se/Bildgalleri/tabid/2627/AlbumID/4933-178/Default.aspx

• mjlove
    Sammet skrev 2010-10-18 18:57:25 följande:
    du kan ganska lätt googla in, men bästa vore ju och fråga din blivande mans släkt eller skriva till denna hemsida tex persianbride.se vi kommer gifta oss borgerligt /mer som fest och vigsel ute. sen när vi känner för att åka till Iran, signerar vi muslimskt i en moské utan mer ståhej. lättast så tycker vi. Annars är persisk ceremoni ganska sött. (socker, honung, guldpengar, glatt musik, mycket maaaaaat) tror det blir kul upplevelse om ni kör. här kommer lite länkar att inspireras av www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m3510963.html www.actis.se/pos/ceremonies.htm www.princepalace.se/Bildgalleri/tabid/2627/Al...  
    Är du från Iran?

Är det enkelt att "vigas" i en moské efteråt?

Vi har inga planer på att åka till Iran men man vet aldrig vad som händer i framtiden. Så vi kanske också behöver vigas på det sättet.

• huni

hej! Jag är själv svensk och min m2b iranie.. vi kommer att hålla kyrklig vigsel på eftermiddagen sen vidare till fest lokalen där det är typ helt persiskt.. kommer även duka fram persisk buffé, persisk DJ, musik..

Pato vart ska du gifta dig? I Sthlm? :)

Med tvåspråkigheten kommer vi göra så att på vigselprogrammet kommer vi ha en persisk och svensk översättning plus att vi kommer beskriva på svenska vad t.ex Sofre Ahgd innebär och vad varje sak står för.. kan vara intressant.. Denna idé fick jag från min egen tråd.. där står det mer och svensk och persiskt :)

www.brollopstorget.se/Forum-1-3/m3845081.html

TREVLIG HELG! :) Och lycka till med planeringen :)

Svar på tråden svensk iransk