• jompen

    Hjälp! Tänk om det blir bråk!!!

    Drabbades just av en obeskrivlig ångest!


    Mina föräldrar är skilda sedan 22 år och båda har nu nya. Problemet är att de inte pratar med varandra, varför vet jag inte, mest för att jag inte VILL veta. Något otrevligt hände väl uppenbarligen i samband med skiljsmässan, men som sagt så är jag inte det minsta intresserad av att ta reda på vad. Senast de träffades var när jag tog studenten för 11 år sedan. Pappas fru valde att inte följa med (vilket var trist men jag tog inte åt mig utan respekterade hennes val) till mottagningen som var hemma hos mamma, och pappa var där i 30 minuter.


    Nu till problemet: mammas man (som jag räknar som min styvfar då jag levt med honom i 10 år, från det att jag var 10 tills jag flyttade hemifrån) och min pappa har haft sina bråk (och då menar jag stå och skrika åt varandra), men det är nog 15 år sedan sist. Min pappa kan absolut föra sig bland folk, men jag är inte alls lika säker på mammas man när han druckit ett par öl. Vem vet, han kanske får för sig att han ska "prata ut" med pappa eller liknande. Han har en tendens att vilja göra det i efterhand, men har då alltid en aggressiv approach och låter arg redan från början. Fick själv uppleva det förra helgen i samband med mitt 30-årsfirande (som pappa valde att inte vara med på utan firade mig denna helg istället). Det var det som gjorde att jag drabbades av denna ångest! Det skulle verkligen förstöra min dag! Som tur är så har jag en BM som lovade att ta hand om problemet om det uppstod och gjorde klart för mig att de skulle åka ut med huvudet före om de börjar bråka på vår bröllopsdag.


    Ville mest skriva av mig lite! Känns ju trist om jag ska gå och älta detta i 8½ månad.

  • Svar på tråden Hjälp! Tänk om det blir bråk!!!
  • weddinginlove

    Säg det till dom! Inte roligt att ta upp men varför ska du behöva ha ångest över det?! TAla om för dina föräldrar att det är din stora rädsla och att du inte vill ha det så. Då är det uppe och ute i ljuset.

    Sen är det bra att ha någon som lugnt eskorterar dom ut om det mot förmodan blir så. Vi har min blivandes bror som kommer göra det med våra "oros moment" men det bara om att bli för full.

  • Jeez

    Jag tycker också att du ska ta upp det med dem. De är vuxna och ska kunna ta ansvar för sina handlingar. Och ditt bröllop, eller andra fester, är INTE rätt tillfälle att prata om saker -oavsett vad som hänt mellan dina föräldrar eller deras respektive.

    Berätta att detta är ett problem för dig och att du förväntar dig att de ska vara trevliga och civiliserade. Och att om de behöver prata ut med varandra så får de göra det under ordnade förhållanden en annan gång.

    Det kommer förmodligen komma många tillfällen då ni vill samla familjerna utan att behöva göra specialgrejjer föra att de inte kan samsas. Det är DERAS problem och de gör det till DITT. Låt dem inte komma undan med det!

  • ClaraH

    Jag tycker också att du ska ta upp det, du ska inte behöva gå och oroa dig. Kanske börja med din mamma som kan prata med sin man. Och sen att du pratar med din pappa.

  • Glamourama

    Hej!
    Har liknande problem. Jag har talat om för mina att de inte är välkomna om de inte kan sköta sig och vara där för min skull. Men har ändå ångest av att jag vet att ngt kan hända.

  • jompen

    Tack för goda råd, problemet är att jag har väldigt svårt att prata med min styvfar om sådana saker... får väl kanske ta det med min mamma...

Svar på tråden Hjälp! Tänk om det blir bråk!!!