• Brud Sommar­en 2003
    Äldre 22 Aug 09:48
    78939 visningar
    15 svar
    15
    78939

    Hurra! Jag skall bli gudmor! Vad ger man för present?

    Hej,

    Jag har precis fått reda på att jag skall få bli gudmor till min kusins lilla dotter. Jag vill därför verkligen köpa något speciellt i doppresent, något som hon kan vara kvar och kanske något på ett tema som man kan fortaätta med på jular och födelsedagar.

    Har Ni några tips?

  • Svar på tråden Hurra! Jag skall bli gudmor! Vad ger man för present?
  • Lucife­r
    Äldre 22 Aug 09:55
    #0

    Silverbestick? Jag fick det i doppresent av mina gudföräldrar och så fortsatte de att ge lite under åren och mina föräldrar också. Idag har vi ca 100 delar. Jättekul. Inte så kul dock när jag var femton. Brorsan fick en elbas och jag ett gäng bestick.

  • Kicker
    Äldre 22 Aug 09:56
    #0

    - Pengar på konto, som hon kan få när hon blir 18
    - Aktier
    - En pärla som så småningom blir till ett helt halsband
    - En riktigt fin silverbestick serie

  • Lucife­r
    Äldre 22 Aug 10:00
    #0

    Ett gäng bestick var ju kanske att ta i, det var väl tre knivar eller nåt som motsvarar en elbas.

    Ett armband med berlocker som du fyller på varje år. Med hästskor, hjärtan, klockor och vad det nu kan vara. Eller små briljantörhängen eller briljantring som kan uppgraderas?

  • Brud Sommar­en 2003
    Äldre 22 Aug 10:06
    #0

    Hej,

    Tack för alla bra tips!! Jag gillar idén med ett smycke som kan utökas (fler pärlor, nya berlocker, osv.

    Fler tips?

  • ulda
    Äldre 22 Aug 15:09
    #0

    Vi köpte en jättestor atlas (med fina bilder) för barn i doppresent till min M2B's guddotter. Hon är väl lite väl liten för den än men det kändes som en fiiin present. Inhandlades på en mysig, liten men välsorterad leksaksaffär.

    Min brorsdotter fick en plansch (ramades in), bilden till Sov du lilla videung, som de sålde på Nationalmuseum när det var Bescow-utställning där (finns förmodligen fortfarande kvar). Den blev mycket uppskattad och sitter numera på väggen ovanför hennes säng. Hon föddes i mars, kan jag tillägga, så bilden passade just henne.

  • Annagb­g
    Äldre 6 Nov 09:26
    #0

    Klassiska barnböcker skulle jag uppskatta enormt. Åhléns brukar ha bra priser på Astrid Lindgren och andra klassiker. En kusin till mig fick en alldeles egen skräddarsydda bok i dopgåva! www.sagofabriken.com

  • ijkå
    Äldre 6 Nov 09:38
    #0

    Jag hade köpt ett guldhjärta på en tunn fin guldlänk. Vill du ha något smycke att bygga vidare på är det fint med ett armband med berlocker. Det kan du ju köpa i silver så det inte blir så dyrt att köpa fler berlocker sedan.

  • Oliven
    Äldre 6 Nov 09:48
    #0

    Grattis! Att bli gudmor känns verkligen som en ära!

    Armband med berlocker tycker jag är en jättebra idé. Min syster har ett sådant och får en berlock vid speciella tillfällen och födelsedagar.
    Det är numera fullt med bla hjärta, studentmössa, läkemedelsymbolen (när hon blev färdig sjuksköterska) m.fl.

    Tänk bara på att köpa i vuxenstorlek om du funderar på smycken. Jag fick ett jättefint armband med min månadssten när jag var liten, men det var ju barnstorlek så jag kan inte ha det idag, bara kika på det där det ligger i en låda.

    Något annat jag fick när jag föddes var en guldkedja med en bricka med mitt stjärntecken. På baksidan är mitt namn och födelsedatum ingraverat. Ett smycke som jag är väldigt glad för och använder det än idag.

  • Guldlo­ck
    Äldre 6 Nov 10:33
    #0

    Min väninna blev precis gudmor och hon och hennes kille gav den nyfödda lilla flickan ett fotoalbum av dem. Det innehöll bilder från när de var små, bilder från nu och text. Det beskrev dem som personer, kort om deras uppväxt, vad de gillar för mat och musik etc etc. Det innehöll verkligen allt möjligt kul så att barnet som växer upp ska veta lite mer om sina gudföräldrar och att de inte bara är en tant och en farbror som ger pengar på födelsedagen. Låter kanske knäppt men det var verkligen coolt. Längst bak i albumet satte de en liten påse med en diamant i (pytteliten) och ett brev som berättade att det under åren skulle bli fler stenar och när hon fyller 20 ska de tillsammans gå till en guldsmed och göra en ring med stenarna.

    Kul idé tycker jag!

  • Rut
    Äldre 6 Nov 10:42
    #0

    Jag köpte en barnbibel till mitt första gudbarn. På insidan satte jag ett foto på mig själv och skrev en text typ: Hej det är jag som är din moster och gudmor. Året är 1999 och så här såg jag ut då! Minns inte allt men jag skrev att han kunde fråga mig om allt, så skulle jag försöka förklara.
    Kan ju faktiskt överföras till andra böcker också, kul och personligt!

  • TeaSpo­on
    Äldre 6 Nov 16:08
    #0

    Kompisens bror öppnade en fond till brorsonen, på den fonden går det in 50 kr i månaden tills knyttet fyller 18 år och då tillfaller det barnet, mycket bättre än bestick och annan bråte...

  • Jennie med ie
    Äldre 6 Nov 16:15
    #0

    Grattis!!!!

    Jag är gudmor åt min ena systerdotter. Och vid hennes dop fick hon en del i en serie jag hittat på Vellingeblomman (vet inte nu vad serien heter). Det är prydnadsnallar (i keramik eller porslin eller nåt sånt) liksom som finns i olika varianter. T ex med bokstäver (hon har numera hela sitt namn), med siffror (för de olika födelsedagarna), med månaderna osv...

  • Lingan­lotta
    Äldre 6 Nov 16:26
    #0

    Gammal sed är att man ska hålla sitt gudbarn med skor genom livet! Det tycker jag är ganska mysigt!!

  • sekret­eraren
    Äldre 6 Nov 16:28
    #0

    Jag ska också bli gudmor till min lilla brorsdotter som skall döpas nu på söndag. Jag har valt att ge henne ett litet guldhjärta och en guldkedja (har själv kvar mitt halsband jag fick när jag döptes, dock med tandavtryck i hjärtat *s*) men jag har också målat en doptavla i akvarell med alla hennes födelseuppgifter såsom vikt, längd, alla namnen hon ska få osv Det är iaf en present som jag vet att hon inte kommer få dubletter av!

  • Äldre 22 Jul 21:36
    #15

    Hej! Min fru blev precis gudmor och jag försöker hjälpa henne att hitta någon present att köpa. Jag brukar generellt hitta presenttips på denna sida men känner inte att jag hitta något perfekt att köpa denna gång. Har ni några tip på hemsidor vi kan få lite inspiration ifrån? (inser att tråden är gammal men behöver all hjälp jag kan få) 

Svar på tråden Hurra! Jag skall bli gudmor! Vad ger man för present?