• Sanna2010

    ägglossning trots utebliven mens?

    Har slutat med p-piller nu efter ca 15 år... men har inte fått tillbaka mensen än. Har man ägglossning fastän mensen inte är tillbaka?!

    Känns som jag inte har nån koll alls...haha

  • Svar på tråden ägglossning trots utebliven mens?
  • Hvidbrud

    En gång innan du får mens får du iallafall äl... Det är väldigt olika hur lång tid mensen kommer igång igen, från veckor till år. Tar det lång tid tror jag att man kan få hjälp med att stimulera äl och komma igång igen...

  • prinsessanogrodan

    Du kan ju prova med ÄL-tester om du vill kolla om den kommit igång...

  • 1700tal

    Känner mig helpuckad som frågar, men vadå kommit "tillbaka". P-piller får väl inte mensen att upphöra? Hur kan den då komma tillbaka?

    Nyfiken men aldrig ätit p-piller...

  • Sanna2010

     


    1700tal skrev 2010-10-16 14:58:57 följande:
    Känner mig helpuckad som frågar, men vadå kommit "tillbaka". P-piller får väl inte mensen att upphöra? Hur kan den då komma tillbaka?Nyfiken men aldrig ätit p-piller...

    jag hade väldigt lite mens när jag åt p-piller. Nu när jag har slutat har jag inte haft någon mens alls... Så vad jag förstår kan det tag några månader för vissa innan mensen blir som vnligt igen    men då e de jag som inte har nån koll och undrar om jag fortfarande har ägglossning?!

  • Sanna2010

     


    prinsessanogrodan skrev 2010-10-16 14:37:52 följande:
    Du kan ju prova med ÄL-tester om du vill kolla om den kommit igång...

    Jag vet inte exakt hur det funkar, men måste man inte veta på ett ungefär när man har ägglossning då??

  • cityalven

    jo.. p-piller får "egentligen" mensen att upphöra och man får istället en bortfallsblödning (lite beroende på vilka piller man har) var fjärde vecka då kroppen reagerar så mot hormonerna man får i sig, man har då också en vecka som du inte äter p-piller utan sockerpiller. Du är ändå helt skyddad under den veckan.


    Jag blev själv lite skrämd när jag förstod hur det låg till. Hormonerna går upp och påverkar hypofysen i hjärnan som då stänger av kroppens normala signalsubstanser/hormoner till äggstockarna så att kroppen inte förbereder äggproduktion.


    För att sen verkligen se till så att det inte ska kunna hända något så gör progesteronet att slemhinnan i livmodern förtjockas så att den inte ska kunna släppa igenom några spermier.


     


    Har jag fel får någon gärna rätta mig.


    mvh Cityalven

  • blomtroll
    Sanna2010 skrev 2010-10-16 18:14:54 följande:
      jag hade väldigt lite mens när jag åt p-piller. Nu när jag har slutat har jag inte haft någon mens alls... Så vad jag förstår kan det tag några månader för vissa innan mensen blir som vnligt igen    men då e de jag som inte har nån koll och undrar om jag fortfarande har ägglossning?!
    Det kan ta allt från direkt man tagit sista pillret till över ett år innan mensen/kroppen blir som vanligt igen. För mig tog det tre månader innan mensen startade (den försvann av pillrena) och nu snart nio månader senare är den fortfarande inte helt som förut. Men det är helt individuellt hur man fungerar och reagerar.

    Ja, du kommer ha en ägglossning innan mensen startar men det är svårt att veta precis när. Om det gått lång tid eller om du känner dig orolig, så kontakta din/en barnmorska eller boka en gyntid. Det är bättre att fråga än att gå och oroa sig i onödan.

Svar på tråden ägglossning trots utebliven mens?