• huni
    Äldre 15 Oct 21:35
    18018 visningar
    32 svar
    32
    18018

    svensk/persiskt bröllop hjälp!

    Hej! Jag och min m2b ska nu gifta oss i Juli 2011. Det är så spännande och planeringen är full igång! Men nu återstår det fotograf och musik. Nån som möjligen vet nån bra fotograf som även mixar video? Behöver även DJ som mixar det bästa från svensk och persisk musik! :)

    Tacksam för svar! :)
    / johanna

  • Svar på tråden svensk/persiskt bröllop hjälp!
  • Tusssi
    Äldre 23 Oct 16:55
    #21

    Men herregud Atlast vad är ditt problem? Luktar avundsjuka lång väg :/

  • atlast
    Äldre 23 Oct 17:06
    #22

    Har inget att vara direkt avunsjuk på, vill mer vara en motpol till den ohämmade reklam som faktiskt försegår här. Har jobbat med bröllop ett antal år och börjar förstå varför vissa är populära fast dom tar tar skyhögt arvode.

  • huni
    Äldre 23 Oct 17:15
    #23

    Hej Sommarullis, välkommen till tråden :) Vad kul! Det ör ungf samma här hos mig.. min m2b vet inte heller vilka traditioner vi bör köra med så jag har fått hela ansvaret att planera bröllopet själv (typ).. :)

    Sofre aghd känns endå nu som en självklarhet då innerbörden av hela uppdukningen är så fin och romantisk.. Vi kommer att vigas i Kyrkan och kommer därför inte att ha ngn persisk traditionell vigse.. Festen kommer att vara väldigt persisk när det kommer till mat, dessert och musik men så får man blanda med svensk tradioner.. (dessa är vad jag nu försöker klura ut då jag inte varit på ngt svensk bröllop tidigare utan bara persiska)

    Vad ska ni köra för olika slags underhållning på festen? Liveband, uppträdanden? Olika lekar?

    Mvh :)
    TREVLIG HELG!

  • Tusssi
    Äldre 24 Oct 09:44
    #24

     atlast skrev 2010-10-23 17:06:49 följande:


    Har inget att vara direkt avunsjuk på, vill mer vara en motpol till den ohämmade reklam som faktiskt försegår här. Har jobbat med bröllop ett antal år och börjar förstå varför vissa är populära fast dom tar tar skyhögt arvode.

     Jag tror inte detta forum behöver någon reklampolis som dig. I slutändan är det väl  ändå upp till bröllopsparet att välja sin musik och deras plånbok tror jag nog folk kan  hålla koll på själva.

  • m och n
    Äldre 24 Oct 13:25
    #25

    Huni; ungefär så gör nog vi också, med skillnaden att för oss är de flesta gästerna svenskar. Jag är rädd att svenskarna kanske blir less på många persiska låtar i sträck eftersom de inte känner igen dem. Och såklart tvärt om för iranierna som flyger hit från "moderlandet" Puh, det blir mer och mer att tänka på med bröllopet ju mer man "betar av" känns det som!


    Vi kommer att ha bröllopsfesten i en lite mindre stad (båda bor i Stockholm nu för tiden) och jag tror inte vi hittar persisk DJ där. Funderar lite på att göra en lång Spotify-lista istället, men vill ju behöva tänka så lite som möjligt själv på det där under själva festen... Nån som har bra party-listor med persisk musik de vill dela med sig av?


    Sommarullis; Vi hade ingen koll på de persiska traditionerna heller, men vi har googlat och youtubat och frågat svärmor Vi tycker det känns super att ha med de persiska traditionerna, dels för att det är fin symbolik etc och vackert med sofreh agdhen, men också för att det är kul att ha ett bröllop som står ut lite från mängden, det kommer vårt att göra iom ingen av de många svenskarna har någonsin varit på ett persisk bröllop! (inte jag heller, hihi) Men mer nervöst såklart, då folk inte förstår vad som händer riktigt. Såg nån tjej här på BT för några år sedan som gjorde ett vigselprogram med informationen om symbolerna på sofreh aghden (som pixiebelle skrev) att dela ut. Det tror jag vi kopierar!


    Jag blev peppad på magdansös faktiskt, det borde ju verkligen kunna få igång festen!

  • fryser
    Äldre 27 Oct 19:55
    #26

    glömde tipsa om en riktigt bra fotograf aziphoto.. hon var fotograf på våran stora dag. finns lite kort på min sida.

  • huni
    Äldre 28 Oct 21:07
    #27

    m och n: Jamen vad roligt.. och smart med Spotify lista! :) Ja det kanske inte blir så populärt att bara köra persiskt så ni får blanda till det snyggt :) Förhoppningsvis så diggar svenskarna den persisk musiken.. :D:D och vice versa.. persisk musik är ju väldigt modern så det blir nog inga problem :) Vet dock ingen lista som kan vara bra till bröllop.. men kolla låtar som Mansour sjungit han är väldigt duktig :) Låten To Azize Delami är min favorit! :)

    Har ni tänkt köra några lekar under kvällen? Dom persiska bröllopen jag har varit på har aldrig inneburit några lekar.. mest bara mat, dans, skål och massa "tililili" tjut.. haha.. men inga lekar (som det ofta är på helsvenska bröllop).. Missförstå mig rätt men jag vill heller inte att det ska bli löjligt.. Åh jag vet inte!

    Vill helst att så många som möjligt ska lära känna varandra (vilket man lättsamt gör om man leker) och vi kommer nog heller inte blanda ut sällskapen med bordsplacering, utan kommer göra så att familjer sitter med varandra.. risken är ju att det blir mindre mingel.. nån som har bra lekar på hur man kan lära känna varandra bättre? :) Hur kommer ni göra med bordsplaceringen?

    Hare gott!
    // Johanna

  • fryser
    Äldre 29 Oct 09:38
    #28

    har inte läst alla inläggen men vi hade den persikska knivdansen vid tårtan..riktigt kul.uppskattande o de som inte visste vad som hände bara hängde på..rekomenderas

  • Sammet
    Äldre 26 Nov 18:35
    #29

    Har ni tips på persiska låtar också? vore kul o veta. 


    jag tänkte mixa lite musik till multikulti =)

  • huni
    Äldre 27 Nov 18:26
    #30

    Knivdans kommer bli riktigt roligt och kommer att ta alla med häpnad! :)

    Hm, bra persiska låtar? ja det finns väldigt många nya moderna låtar som man kan hitta på bland annat bia2.com och iranianradio.com sen finns det dom här klassikerna som är festlåtar som Benyamin - Bahare, Sayed shayesteh (osäker stavning) - goli, mansour - azize delami, Arian - Parvaz, Benyamin - Donya, Ashkan ft Kooshan - Doset daram.. m.m

    lycka till! :)

    Shit vad tiden går fort! Måste ut med save tha date kort snart då vi gifter oss i semestertider!

  • huni
    Äldre 27 Nov 20:03
    #31

    Dom här är också sköna låtar som är kärleksfulla o fina och som alla gillar att dansa till! Jag är själv på jakt.

    Sepideh - Kish
    ">


    Benyamin - Loknat
    ">


    0098 - Boro halesho bebar
    ">


    Leila - Bahande (samma länk, remix)
    Mohsen & Saeed - Chejouri (samma)

    Leila Forouhar - Aroosi (låt nr 2 i remixen)
    ">



    Ashkaan - Aroosi
    ">


    Mansour - Dooneh Dooneh
    ">



    Amr Diab - habibi (arabsik men mkt känd bland persier)
    Dj Crush Greek Hit Chikulat - (grekisk men grymt bra!)

    Hoppas det var ngn hjälp :)
    Trevlig helg

  • Sammet
    Äldre 28 Nov 02:08
    #32

    super HUNI!! Grazie mille 

Svar på tråden svensk/persiskt bröllop hjälp!