• medoxa

Båda i vitt?

Hej!

Jag och min sambo funderar på att båda vara helvita på bröllopet. Vad tror ni om det? Någon som har erfarenhet, eller bilder? Var kan man hyra/köpa vita kläder till killar?

Tanken är i så fall att vi ska ha klädsel "färgglatt" för gästerna och sedan är vi själva helvita. Tänker att det kan bli en häftig effekt. Vad tror ni?

• Svar på tråden Båda i vitt?
  • Moster Stina

Häftigt och annorlunda, tror jag.

Men karlarna vill ni alltså INTE skall ha kostym då...eller...?
    Tänkte bara att de flesta har ju mörka sådana liksom. En färgglad skjorta till lyser visserligen upp, men förtas kanske lite av den mörka kostyman...

• Vinter10

medoxa skrev 2010-10-15 01:01:44 följande:
    Hej! Jag och min sambo funderar på att båda vara helvita på bröllopet. Vad tror ni om det? Någon som har erfarenhet, eller bilder? Var kan man hyra/köpa vita kläder till killar? Tanken är i så fall att vi ska ha klädsel "färgglatt" för gästerna och sedan är vi själva helvita. Tänker att det kan bli en häftig effekt. Vad tror ni?

Vit smoking etc brukar finnas att hyra hos de vanliga uthyrningsställena.

• ClaraH

Jag måste ju säga att jag tycker det är bättre med en traditionell klädkod. Om det står färgglatt vet jag inte vilken nivå klädseln skulle ha. Själv skulle jag klä mig på nivån kavaj i en klänning inte annorlunda än om det skulle stått Kavaj, men vad skulle min sambo ha på sig? Är det färgglad skjorta till mörk kostym eller ska det vara gula eller röda byxor också? Kanske färgglad kavaj? Det framgår inte och om det är det sistnämnda så tycker jag man begär för mycket av gästerna att männen ska köpa färgglada byxor och kavaj, många har ju inte det. Så jag tror ni kommer få många frågor om vad som menas och att ni behöver förklara er.

• Sebastiána

Det är nog inte så svårt att hitta vita kläder till er båda och det ser säkert snyggt ut... och det skulle säkert bli en häftig effekt med alla gästerna i färgglada kläder. Det är bara en sak: gästerna är just gäster och ingen dekoration! Klädkod har man för att gästerna ska förstå vilken nivå festen ligger på, inte för att diktera vad de ska ha på sig.

• Matildes

Vi körde på vitt för bådas del. Köpte en vit smoking från suitopia till min man. Urläckert om jag får säga det själv! ;)

Klädkoden var kavaj, de flesta hade då mörkt på sig, killarna alltså. Man lyser nästan upp ännu mer i vitt bland en massa mörka kostymer. Klädkod färgglatt låter lite rörigt.. Kan ni inte ha typ Kavaj och lägga till "gärna något färgglatt" eller liknande?

• Jag han

åh, det låter ju superfint! Vart själv sugen på att ta upp idèn för sambon.. Låter verkligen vackert!

• Sanna2010

En kompis hade så när det gifte sig! De gifte sig i september och han hade vit kostym med orange kravatt och hon hade en bukett med blommor i samma färg! De va jättefint!

• medoxa

Åh tack för synpunkter! Kollade in Suitopia och det verkar ju rätt bra. Vi bryr oss egentligen inte så mycket om vad gästerna har på sig, alltså vi vill att alla ska klä sig så att de känner sig bekväma och snygga. Känns konstigt att skriva "Kavaj" för vi bryr oss verkligen inte om någon kommer utan kavaj, vill ju inte tvinga gästerna till varken färgval eller klädsel i övrigt.

Det färgglada temat var mer än kul grej och jag antar att det mest skulle synas på tjejernas klänningar och kläder, men förhoppningsvis skulle några grabbar våga också.

Finns det någon annan lite mer ledig klädkod som folk brukar använda i sådana här sammanhang "Något du känner dig snygg i" eller liknande. Min kompis som gifte sig i somras hade "Sommarfint". Det tycker jag känns lagom beskrivet, men vill helst inte sno det rakt av. Förslag? "Festligt och gärna färgglatt"?

• ClaraH

Ribbing föreslår "vardagsfin" som en lägre klädkod än Kavaj.

• MrsGranath

Både jag och min m2b ska vara vita...
    Hans pappa hade nämligen en vit smoking när hans föräldrar gifte sig,
    så en kul (och vacker =)) idé tycker jag....

• 1700tal

Håller med de som antytt problematiken med klädkod. Tycker man ska ha tydlig klädkod, för gästernas skull. De kan ju inte veta vad ni planerat. Sen kan den förstås vara annorlunda, bara ni skriver vad som gäller. Varför inte "Festligt och färgglatt", som klädkod? Då kan alla fortfarande klå sig bekvämt men gästerna slipper att se nån komma i jeans om de själva har finare kläder eftersom de vill visa sin uppskattning till er. 

Så var det på ett bröllop vi var på, de skrev "valfri", som många gör och FY vad konstigt det blev! Svarta kostymer och damer i dräkt och påkostade långklänningar minglade runt bland jeans, kortkort och t-shirtar. Alla kände sig lika besvärade.

Det spelar absolut ingen roll hur upp- eller nedklätt ni vi ha det - bara gästerna förstår åt vilket håll ni är på väg.

Vad gäller färgglada gäster och vitt brudpar, jättehäftigt! Tänk kortet på kyrktrappan, en gemensam färgklick och så ni i mitten. Föreslå färgglad skjorta och be dem skippa kavajen, få har ju en chockrosa sådan!

Svar på tråden Båda i vitt?