• hoodilady

Vad hade ni för Meny? Vad ska ni ha? help pls!

Vi ska ha en egen kock i herrgården vi ska vara i. Kocken har 4 olika färdigsatta menyer (www.ludvigsberg.se/hogtid.html), men ingen passar oss då vi inte äter fisk och jag tål inte citrusfrukter.

Nu tycker kocken vi ska komma med egna önskemål på en 2 rätters. Men hjälp! Vad vill man äta på ett bröllop?

Snälla tipsa om vad ni åt eller ska äta!

• Svar på tråden Vad hade ni för Meny? Vad ska ni ha? help pls!
  • pyrro

Vi hade:
    Förrätt: Marinerade kräftstjärtat som serverad i glas med sallad och bröd på tallriken under

Varmrätt: En rejäl bit oxfile som spettats med ett grillspett med grillade tigerräkor och grillad fetaost, till det en potatisgratäng med bacon och soltorkade tomater och en lite annorlunda aioli som var jättegod

Sen tårta

• moonlightgirl

mattiasFästmö skrev 2010-10-12 15:17:34 följande:
    vi kommer ha buffé och vår meny ser ut såhär: potatisgratäng, sesammarinerade kycklingspett, kryddiga champinjoner, cajunsotad lax, aioli, hjortron créme, Melonsallad med fetaost och mynta, foccacia, örtsmör, blandad grönsallad ochpastramikryddad fläskytterfilé. Då kanske det ska sägas att jag inte heller gillar fisk, eller svamp. men iof är det ju lättare med buffé då, eftersom jag helt enkelt inte behöver ta det, men våra gäster samt min m2b kan frossa i det bäst han vill. Måste ni välja någon av just dom menyerna då? kan ni inte göra något eget?

Vad gott det lät.

• TheD

Vi ska ha en Medelhavsbuffé :D Ska bli sååååå gott!!

• Kattpoet

Ni har en bra kock, ni borde begära lite finare mat.

Fråga kocken vad han kan göra  som är fisk fritt och citrus fritt  och sedan kan ni ge honom 5 bas ingredienser.

Förrätt:  kantarell, sparris,  parma skinka, honung, 

Huvudrätt:  Vildsvin eller Hjort, jordärtskocka, portvin, äpple.

En bra kock borde kunna hjälpa er OM han får guide liner.

• Etheleglin

Detta är vår meny:

Förrätt: västerbottenpaj med sallad

Huvudrätt: ungsgratinerad örtlax med hollandaisesås, potatis, ärtor och haricot verts.

Efterrätt: exotisk fruktsallad med chokladfondue

Tårta: bröllopstårta, kaffe, småkakor/godis

• Blivande frun N

Vi har tänkt oss en meny som är med endast lokala råvaror;

- Gös
    - Vilt (rådjur el hjort) med egenplockade kantareller
    - någon bärdessert. 

Spikat är det inte än eftersom nära och kära säkert kommer vilja lägga sig i lite och jag hoppas att kockarna vill göra detsamma. Men temat blir lokalt och så mycket hemma plockat/jagat/fiskat som möjligt.

• Farmall
    Etheleglin skrev 2010-10-24 17:20:11 följande:
    Detta är vår meny: Förrätt: västerbottenpaj med sallad Huvudrätt: ungsgratinerad örtlax med hollandaisesås, potatis, ärtor och haricot verts. Efterrätt: exotisk fruktsallad med chokladfondue Tårta: bröllopstårta, kaffe, småkakor/godis
     Det var något för mig med västerbottenpaj, men hur serveras den. Uppskuren med lite sallad på en tallrik eller får man ta sig själv?
  • ClaraH

Farmall skrev 2010-10-24 19:56:04 följande:
     Det var något för mig med västerbottenpaj, men hur serveras den. Uppskuren med lite sallad på en tallrik eller får man ta sig själv?

Jag gör minipajer i folieformar, det blir en lagom bit tycker jag. På det har jag en räk- och kräftstjärtsröra, reducerad balsamico och ett parmesanflarn på kanten. Testade förrätten på ett middagssällskap igår och de tyckte det var gott.

• Farmall
    ClaraH skrev 2010-10-24 20:04:04 följande:
      Jag gör minipajer i folieformar, det blir en lagom bit tycker jag. På det har jag en räk- och kräftstjärtsröra, reducerad balsamico och ett parmesanflarn på kanten. Testade förrätten på ett middagssällskap igår och de tyckte det var gott.
    Jaha, det lät ju bra. Men hur stora formar har du då. Muffins eller större. Kul att höra hur andra gör. Vad är förresten reducerad balsamico, gissar någon typ av olja? Hyvlar man parmesan eller hur gör du flarn?

Många kanske korkade frågor, men jag tror faktiskt jag hittat vår förrätt..

Har du tänkt göra färdigt dem i förväg och be de i köket ställa i värmeskåp, eller ugn just innan eller?

• hoodilady

Åh Det låter så gott!

Pyrro... din meny blev en liten favorit!

Kattpoet: Vi ska göra det, ska ta ett möte med kocken och förklara hur vi på ett ungefär vill ha det så får vi se vad hon kan fixa till :)

Tack ALLA!! ni är bäst!

• ClaraH

Farmall skrev 2010-10-24 20:10:05 följande:
    Jaha, det lät ju bra. Men hur stora formar har du då. Muffins eller större. Kul att höra hur andra gör. Vad är förresten reducerad balsamico, gissar någon typ av olja? Hyvlar man parmesan eller hur gör du flarn? Många kanske korkade frågor, men jag tror faktiskt jag hittat vår förrätt.. Har du tänkt göra färdigt dem i förväg och be de i köket ställa i värmeskåp, eller ugn just innan eller?

Jag gör i aluminiumformar (typ runda mazarin, så de är ganska små). Jag gör dem ca 5 dagar innan och fryser in dem. Sen tar jag ut dem ur frysen samma dag som festen är och tar bort formarna innan pajerna tinat (det är lättare då). Jag tänker servera dem kalla, jag tycker att det fungerar bra, bara de är rumstempererade innan man äter. Jag kommer inte ha tid att värma dem och jag tror inte det blir bra att lägga på en röra när de är varma.

Reducerad balsamico är att man kokar ned balsamvinäger ungefär till hälften. Det finns att köpa färdig på flaska om man inte vill göra den själv. Jag tänker använda hallonbalsamvinäger och lägga i några hallon som får dra ett tag.

För att göra flarnen så finriver man parmesan. Använd ett runt kakmått och lägg det på en plåt med bakplåtspapper. Lägg parmesan i måttet, du får nog provbaka för att se hur mycket du ska lägga i, det är gott om det liksom blir hål i flarnet. Satt in i ugn, 200 grader ca 5 minuter, tills det blir lite färg.

• Margris

Vår meny ser ut så här:

Förrätt: Toast Skagen

Varmrätt: Lammfilé med potatisgratäng och olika såser till

Efterrätt: Hallonsorbet

Svar på tråden Vad hade ni för Meny? Vad ska ni ha? help pls!