• LisaEl­eonor
    Äldre 11 Oct 09:40
    4661 visningar
    6 svar
    6
    4661

    Nouvaring någon?

    Är det någon som har använt nouvaring och känt av biverkningar av dessa?

    Jag har använt dem i lite mer än ett halvår och är egentligen supernöjd, slippa komma ihåg att ta ett piller varje dag är jätteskönt. Men jag har börjat misstänka att ringarna har sabbat min sexlust.

    I början trodde jag bara det berodde på stress. Jag pluggar på heltid på en väldigt krävande linje och har flyttat tre gånger det senaste året. Men nu har vi bott i vår lägenhet ett tag, och stressen i skolan är inte så överhängande. Ändå kommer inte sexlusten tillbaka.

    Det gör att jag nojjar över det vilket ju gör det hela ännu värre. Jag har ingen lust att byta ut ringarna till något annat preventivmedel, speciellt när min barnmorska avrådde från p-stav. Men jag vill ännu hellre ha tillbaka min sexlust.

    Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Nouvaring någon?
  • Vi2all­tid
    Äldre 4 Dec 11:56
    #1

    Jag upplever samma sak som dig, är skitnöjd med ringen men tror också att den dämpat min sexlust.. tror tyvärr att det inte är så bra för kroppen att stoppa i sig hormoner...  kanske kopparspiral är ett alternativ?

    jag funderar på att sluta med min p-ring och köra kondom ett tag, om nu sexlusten kommer tillbaka. Vi funderar ändå på att skaffa barn inom en hyfsad snar framtid

  • Dejli
    Äldre 4 Dec 16:58
    #2

    Jag upplever exakt samma sak med Nuvaring :( Har haft dem ca 1 år nu. Bytte för att jag är dålig på att komma ihåg tabletter, och för att jag tycker det var så fruktansvärt drygt att svälja dem (trots att jag inte har problem med tabletter annars.


    Både jag och sambon har haft en ganska stressig höst, men jag är inte riktigt nöjd som det är. Jag borde ha mer lust och ork än jag har. Dessutom upplever jag att slemhinnorna inte riktigt är vad de borde, men misstänker att det delvis har med lusten att göra.

  • Vi2all­tid
    Äldre 4 Dec 21:28
    #3

     


    Dejli skrev 2010-12-04 16:58:32 följande:
     Dessutom upplever jag att slemhinnorna inte riktigt är vad de borde, men misstänker att det delvis har med lusten att göra.

    Det känner jag oxå, men tror inte det beror på lusten eftersom jag känner av det även i vardagen liksom.. har problem med irritation och ibland klåda

  • LisaEl­eonor
    Äldre 5 Dec 19:57
    #4

    okej, jag har funderat på att prova äta rosenrot eller något, och se om det hjälper. Vi har väl tänkt skaffa barn inom några år och då känns det fånigt att stoppa in något i kroppen som håller i fem år. Men det kanske är bättre än att stoppa i sig hormoner som får kroppen att må dåligt.

  • sofi 88
    Äldre 5 Dec 20:15
    #5

    Har haft samma problem, direkt när jag tar hormoner påverkas slemhinnor och lusten negativt. Har nog haft 5 olika p-piller, p-ring och minipiller men tillslut sa min barnmorska att mitt bästa alternativ är kopparspiral eftersom jag troligtvis är känslig mot gummi och därför funkar ju inte kondom heller. Fick nämnligen "skavsår" av ringen...

    Fördelen med kopparspiral är att kroppen fungerar precis som vanligt, den sitter där den sitter och du kan ta ut den precis när du vill hos barnmorska/gyn, den måste ju inte sitta där i 5 år bara för att den kan göra det. Nackdelen är att det kan göra väldigt ont att sätta in men vissa känner ingenting. Den är dessutom gratis vilket kan vara bra om man studerar...

  • Dejli
    Äldre 6 Dec 00:26
    #6
    Vi2alltid skrev 2010-12-04 21:28:54 följande:
      Det känner jag oxå, men tror inte det beror på lusten eftersom jag känner av det även i vardagen liksom.. har problem med irritation och ibland klåda
    Det är nog en kombination för mig... jag har ibland problem med klåda, men det hjälper oftast med Lactal, så det känns inte som något jätteproblem.

    Däremot hinner kroppen/mina slemhinnor inte riktigt med när de behöver bli våta, och då gör det såklart ont... och nästa gång så förväntar man sig att det gör ont, så blir de ännu torrare... en ond cirkel helt enkelt... De torra slemhinnorna hade jag nog även med p-pillren, men jag tycker att lusten avtagit mycket mer efter jag började med ringen.


    Funderar på något hormonfritt, men är lite avskräckt från kopparspiral efter att kompisar testat och inte varit nöjda alls. Funderar på något pessarliknande, minns inte vad den hette dock. Eller p-dator, eftersom det inte skulle vara någon större katastrof om vi blev gravida, och jag har extremt regelbunden mens i vanliga fall också. Brukar veta exakt vilken dag jag har ägglossning...

Svar på tråden Nouvaring någon?