• themandys

Internationella bröllop

Hej allihopa!

Jag tänkte höra om det är nån som likt mig och min fästman planerar för ett internationellt bröllop med gäster från olika länder och med olika språk, eller om någon har varit på ett sådant bröllop.

Vi vill ju såklart att alla gäster ska känna sig lika involverade hela dagen, så alla tips på hur man kan göra ett internationellt bröllop ännu bättre uppskattas enormt ;)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Internationella bröllop
  • La Litchi

Här är en med ett tvåspråkigt bröllop!

Tänkte höra med er hur lång tid innan ni planerar att skicka ut inbjudningskorten för de utländska gästerna? Och kommer ni att skicka de svenska samtidigt?
    Vill inte skicka inbjudningskorten för tidigt, men samtidigt ge de utländska gästerna möjlighet att i god tid kunna boka flyg...

• 1700tal

Vilken bra tråd! Och tänk att så många här har flerspråkiga bröllop, det hade jag inte trott. Och btw themandys, jag fick massa inspiration från din hemsida (som du nämnde i en annan tråd om hemsidor), både utseendet och hur ni gjort den med två språk!

Vi kommer ha gäster från tyskland och skottland. Tyskarna är både släkt och bekanta och de tänker vi självklart att sätta bredvid varann på festen fast de inte känner varann. Skottarna är min underbara aupairfamilj.

La Litchi - jag tänker skicka save-the-date-kort ett år innan bröllopet till de utländska gästerna. Sen skickar jag inbjudningskorten några månader innan. De svenska skickar vi senare men även där är hälften av gästerna långväga och de får nog sina lite innan grannskapets gäster.

Vi ska ha kyrklig vigsel och jag räknar inte med att hitta en flerspråkig präst som är beredd att köra allt på tre språk. Jag hoppas dock kunna få honom/henne att iaf välkomna gästerna på engelska. Däremot ska de utländska gästerna få eget vigselprogram och jag har översatt sångtexterna till engelska.

Festprogrammen tänkte jag göra helt egna till dem. Förutom översatt text osv tänkte jag ta med lite historia, traditioner och seder för svenska bröllop. Så de inte tror vi har mist förståndet när vi skålar stup i ett och sjunger julsånger (typ tannenbaum!)med bröllopstext mitt i sommaren!

• themandys
    La Litchi skrev 2010-10-16 14:20:21 följande:
    Här är en med ett tvåspråkigt bröllop!Tänkte höra med er hur lång tid innan ni planerar att skicka ut inbjudningskorten för de utländska gästerna? Och kommer ni att skicka de svenska samtidigt? Vill inte skicka inbjudningskorten för tidigt, men samtidigt ge de utländska gästerna möjlighet att i god tid kunna boka flyg...
    Vi tänkte skicka ut inbjudningarna i början av januari, och bröllopet är i slutet av maj. Man vill ju att alla ska ha möjlighet att köpa flygbiljetter så billigt som möjligt ;)

La Litchi skrev 2010-10-16 14:20:21 följande:
    Här är en med ett tvåspråkigt bröllop!Tänkte höra med er hur lång tid innan ni planerar att skicka ut inbjudningskorten för de utländska gästerna? Och kommer ni att skicka de svenska samtidigt? Vill inte skicka inbjudningskorten för tidigt, men samtidigt ge de utländska gästerna möjlighet att i god tid kunna boka flyg...
    Vi tänkte skicka ut inbjudningarna i början av januari, och bröllopet är i slutet av maj. Man vill ju att alla ska ha möjlighet att köpa flygbiljetter så billigt som möjligt ;)

1700tal skrev 2010-10-16 14:53:37 följande:
    Vilken bra tråd! Och tänk att så många här har flerspråkiga bröllop, det hade jag inte trott. Och btw themandys, jag fick massa inspiration från din hemsida (som du nämnde i en annan tråd om hemsidor), både utseendet och hur ni gjort den med två språk!
    Tack så mycket, va roligt att höra! :) Ja, det känns jättekul att kunna dela ideér och tankar med andra som har samma upplägg som vi, har fått massa bra tips redan!
  • La Litchi

Ja det får nog bli utskick i början av januari för vår del också. Eller i slutet av december. Vi gifter oss också i slutet av maj. Har sett av din fina hemsida att vi har precis samma upplägg och datum :o)

• themandys
    La Litchi skrev 2010-10-17 12:22:54 följande:
    Ja det får nog bli utskick i början av januari för vår del också. Eller i slutet av december. Vi gifter oss också i slutet av maj. Har sett av din fina hemsida att vi har precis samma upplägg och datum :o)
    Va roligt! Vart ska ni gifta er då? :)
  • Miss Sofie

Vi skickade ut våra inbjudningar nästan 6 månader innan bröllopet och då skickade vi till alla. När vi ringde runt och kollade vigselförrättare så berättade vi att det skulle vara på engelska så personen måste vara bekväm med att prata engelska.

• La Litchi

Themandys: Ja kul att vi har på samma sätt :o) Vårt bröllop kommer att vara i Skåne. Går planeringen bra för er?

Miss Sofie: Ja det blir nog 5-6 månader innan som vi skickar våra. Språkkunnig präst är fixad, men tack för tipset. Säkert en del som inte tänker på det.

• MonsterSmulan

Vi kommer skicka ut inbjudningarna 6 månader innen bröllopet - då skickar vi till samtliga gäster (då skulle kännas konstigt att bara skicka till de som måste boka flyg).

Fick ÄNTLIGEN tag på kyrka igår; har haft jätteproblem att hitta en som accepterar en ekumenisk vigsel, så nerverna har varit på helspänn de senaste veckorna när vi fått 'nej' på 'nej'!

• themandys
    La Litchi skrev 2010-10-19 12:53:15 följande:
    Themandys: Ja kul att vi har på samma sätt :o) Vårt bröllop kommer att vara i Skåne. Går planeringen bra för er?
    Det går bra, håller för närvarande på att hitta catering :) Sen är det egentligen bara alla detaljer kvar känns det som.. Vi får fortsätta hålla kontakt under planeringens gång! ;)
  • La Litchi

Absolut, det gör jag gärna :o) Har ni bestämt hur ni ska ha fredagen?

• Emdyl

Hej på er!

Jag gifter mig med en nya zeeländare här i Sverige, så kommer bli tvåspråkigt här också :)

Det har varit många tankar kring hur man ska lägga upp allting (tex festprogram på två språk) osv... Kul att dela lite erfarenheter!

Vi kommer skicka ut våre inbjudningar till Nya Zeeland/Sydafrika lite tidigare än till dem i sverige så de har tid att boka flyg och så vidare.

Vi kommer ha präst, men har ännu inte bestämt om vigselakten ska hållas på svenska eller engelska eller om vi ska ha en blandning, så vi får väl se! :)

• pludie

Vi hade ett internationellt bröllop nu i somras och det var såå lyckat! Det var fint att blanda traditioner och få alla att känna sig bekväma (men uh vad jobbigt det var i bland när vi planerade)

Vi hade inbjudningarna och programmen på eng. Men vi blandade traditionerna och i kyrkan spelades det vanliga klassiker, spelades typiskt amerikanska musikstycken som "bless this house" tillsammans med finska blomman av Kalle Moraeus och "kristallen den fina". Vi läste the love chapter på både eng och svenska och det var väldigt uppskattat!

Läs gärna om bröllopet och alla förberedelser på min blogg; www.skruttplutt.wordpress.com

• themandys
    La Litchi skrev 2010-10-21 20:14:29 följande:
    Absolut, det gör jag gärna :o) Har ni bestämt hur ni ska ha fredagen?
    På ett ungefär.. Cirka hälften av gästerna kommer på fredagen så vi kommer att ha en enklare middag och sedan mest umgås och kanske förbereda lite grann inför lördagen. Vi vill ju vara uppvilade på lördagen så det kan ju inte bli tokparty redan på fredagen :P

Hur ska ni göra? :)

• La Litchi

Det blir säkert bra :o)

Här har vi inte bestämt helt kring fredagen än. Men jag har också som motto att den blir i lugn och avslappnad. Det är ju lördagen som är det stora. Vi har ingen aning om alla kommer redan på fredagen. De utländska lär ju göra det, men vi vet inte heller där hur många som kommer överhuvudtaget. Blir säkert fler generellt som kommer lör-sön.

Nu pågår arbetet med att skapa en två språkig hemsida. Där har ju ni kommit långt. Och snart får arbetet med att göra inbjudningskorten snart sätta igång. Materialet är inhandlat i alla fall.

• mrsholbrook2b

Här har ni en till med tvåspråkigt bröllop! Jag och min sambo (som är irländare) gifter oss den 20/08/2010 i Sverige (vi bor i Irland). Det är jättespännande men superjobbigt att planera! Extra svårt blir det ju iom att vi måste göra allt via internet och telefon! Men nu är iaf min klänning beställd, hans tux är beställd och vi har valt ut ringarna här i Cork. Håller nu på att bestämma festlokal (kyrkan är bokad sedan ett halvår tillbaka och vi har haft ett möte med prästen). Inbjudningskorten är färdiga bortsett från själva inlägget med all info, utsidan är designad och R.S.V.P. korten ligger i sina kuvert Save the date skickades redan i våras kylskåpsmagneter blev det med ett kort på oss båda

Jag har funderat på att jag ska säga mina löften på engelska och han sina på svenska, det hade väl varit lite kul?

• Miss Sofie

mrsholbrook2b skrev 2010-10-29 18:32:36 följande:
    Här har ni en till med tvåspråkigt bröllop! Jag och min sambo (som är irländare) gifter oss den 20/08/2010 i Sverige (vi bor i Irland). Det är jättespännande men superjobbigt att planera! Extra svårt blir det ju iom att vi måste göra allt via internet och telefon! Men nu är iaf min klänning beställd, hans tux är beställd och vi har valt ut ringarna här i Cork. Håller nu på att bestämma festlokal (kyrkan är bokad sedan ett halvår tillbaka och vi har haft ett möte med prästen). Inbjudningskorten är färdiga bortsett från själva inlägget med all info, utsidan är designad och R.S.V.P. korten ligger i sina kuvert Save the date skickades redan i våras kylskåpsmagneter blev det med ett kort på oss båda Jag har funderat på att jag ska säga mina löften på engelska och han sina på svenska, det hade väl varit lite kul?

Vi funderade på att göra liknande med löftena, men då skulle jag säga mina på mitt språk och han på sitt språk, men sen körde vi engelska rakt igenom. Det blev enklare

Svar på tråden Internationella bröllop