• Karamellen

Vilken dresscode på litet "enkelt" bröllop?

Vad ska man skriva? Jag kommer ha en enkel brudklänning, sambon kommer ha sin svarta kostym. Vi bjuder bara in våra familjer, dvs föräldrar och syskon med respektive. Känns lite överdrivet att de ska klä sig i "kavaj"... Samtidigt är jag väldigt anti egna påhittade klädkoder och jag vet att jag höll på att bli tokig när vi i somras var bjuda på bröllop med klädkoden "festfin" Vad menar man då liksom? Då hade vi i och för sig inte någon aning om hur stort bröllopet skulle bli. Våra familjer vet ju redan vilka som kommer och hur det hela kommer vara (dvs bara är mat och tårta med föräldrar och syskon). Kan man be gästerna vara lite "vardagsfina"?

• Svar på tråden Vilken dresscode på litet "enkelt" bröllop?
  • Moster Stina

Klädsel,valfri kanske.

Vissa kanske VILL komma i kostym och andra inte. Det borde väl bli bra!

• chimille

Jag tänker som så att om man inte vill lägga så stor vikt vid vilken klädsel gästerna har så skriver man inget alls, men det är jag det - andra kanske tänker helt olika 

• Optimia

chimille skrev 2010-10-08 16:04:43 följande:
    Jag tänker som så att om man inte vill lägga så stor vikt vid vilken klädsel gästerna har så skriver man inget alls, men det är jag det - andra kanske tänker helt olika 

Nja, egentligen är det ju så att om ingen klädkod är utskriven så är det frack som gäller. Fast det börjar bli en lite avdankad tradition, kan det ju vara bra att vara medveten om den.

"Prydlig vardagsklädsel" är kanske ett alternativ att beakta? Om man skickar med en infolapp kan man ju förklara vad man menar, t.ex. helst inte jeans.

• ClaraH

Om det är ett lite bröllop och ni vet hur er familj brukar vara klädda vid familjesammankomster så är det kanske OK att inte skriva någonting alls och så kan ni väl prata med familjen och säga att "kom som vi brukar klä oss vid lite festligare familjesammankomster". Det här är ju olika i alla familjer. I vår familj skulle man nog ändå klä sig spontant i "Kavaj".

Visserligen är avser ju utebliven klädkod "högtidsdräkt (frack)", men skulle familjen verkligen feltolka det? Ni pratar väl med varandera innan.

Annars tror jag Ribbing rekomenderar "vardagsfin" om man vill ha en lägre klädkod äv "Kavaj".

• Fröken T

Vi kommer att skriva typ så här:

Vi blir jätteglada om ni vill klä upp er lite till vårt bröllop. Vi har ingen klädkod men här kommer lite tips: tänk sommarfest, fint men bekvämt, något ni kan festa loss i, något ni kan dansa i utan att att det glider ner/åker upp/ramlar av, något ni inte får ont i fötterna eller magen av. Och tänk på att vi kommer att vara ut större delen av kvällen. Kanske något att lägga över axlarna när solen gått ner?

• Houdini

Vi skrev " kom fint klädda men inte uppklädda" jag avskyr också hemmagjorda klädkoder men vi kom inte på något annat.
    Då vi inte vill se jeans och t-shirt just den dagen ville vi skriva någonting.

Den 11/12 är en bra dag att gifta sig på ;)

• Karamellen

Ja, precis! Att inte skriva något alls är lika med högtidsklädsel och det är min pappa mycket medveten om och håller hårt på så han skulle absolut dra på sig frack då!
    Kanske främst av principskäl

Men om Ribbing säger "vardagsfin" kanske man kan anamma det

Alltså, jeans är helt ok, men kanske inte mjukisbyxor. Funderar även på att lägga till "svart är absolut ok!" då jag älskar svart och inte alls skulle se det som sorgekläder...

• mattiasFästmö

vi skrev ingen klädkod alls, utan kände att folk får komma som dom är, är man inte bekväm i kostym så ska man inte komma i det. Men nu såhär två veckor innan bröllopet ångrar jag mig faktiskt, det känns inte längre lika kul om folk kommer komma i jeans och tshirt, hur bekväma dom än är. Men nu är det ju som det är men skriv kavaj som är lägsta koden.

• Sebastiána

Jag tycker inte "Kavaj" är särskilt uppklätt, mer som vanlig festklädsel om man är på fest med andra än sina bästa, jämnåriga kompisar.

• Moster Stina

Fas kavaj avser ju i varje fall hel kostym på killarna.

• pyrro

Vi skrev ingen klädkod eftersom vi bara skulle ha närmaste familjen med och jag utgick ifrån att vi liksom skulle prata ihop oss och att det var rätt självklart med kostym när vi hade fin brudklänning, kostym etc.

Men jag ångrar att jag inte skrev kvaj som klädkod....jag var tvungen att få min mmma att sprida lite vidare att vi ville ha åtminstone kavaj och sen blev vi "tvingde" av svärmor att bjuda hennes syskon med familjer och då stog det ju ingen klädkod på deras heller......onödigt osäkerhetsmoment, mitt råd är att skriv en kod vare sig den är hemmagjord eller ej:)

• blomtroll

Inte för att vara sån men Ribbing (på DN:s ettiketspalt) brukar skriva att man helst inte ska använda hemgjorda klädkoder. "Klädkoder ges för att gästerna ska veta vilken nivå festen har, och klä sig så bra de kan enligt den nivån." Som gäst avskyr jag att råka komma för finklädd eller i för enkla kläder, känner mig bara dum och den blir svårt att slappna av och ha roligt.

www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/06/04/festkladkoder-7440

www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/09/07/hopplost-festfin-7984

kan dock finnas nåt mellanrum i länken, om inte hela är blå (om bröllpostorget känner för att krångla).

• MBLL

Nu har inte jag läst allt men...
    vi var på ett bröllop i sommras, på det inbjudningskortet stog det: klädsel valfri men undvik gärna jeans.
    Det tyckte jag var bra och lätt att förstå och skaffa en "lagom" fin klädsel=)
    Lycka till!

• Semlorna

Vi har kostym som klädkod med tillägget: klä er fint och inte i vit klänning så är vi nöjda.

Svar på tråden Vilken dresscode på litet "enkelt" bröllop?