• tezz840

vigsel kl. 12..

har precis hittat den perfekta lokalen för vårt bröllop och ringde till kyrkan idag för att boka den med.
    den enda tidpunkten dom hade ledig den dagen vi ville är kl.12.
    och när man läser lite om förmiddagsbröllop så verkar det ju rätt så bra ändå.
    men, en sak som jag har tänkt på är, dans.. hur gör man med dansen då? eller skippar man den helt? och hur är det med mat under kvällen sen om folk väljer att stanna kvar och fira? för jag vill ju inte att folk ska gå hem direkt heller..
    hur har ni haft det? eller tips på hur man kan lösa det?

• Svar på tråden vigsel kl. 12..
  • chimille

Det här kanske endast fungerar om gästerna kommer från samma stad som bröllopet går av stapeln, men jag tänkte att ett alternativ kan vara att man har ett uppehåll mellan vigsel och middag/fest på ett par timmar.
    Gästerna kan åka hem emellan och komma till festlokalen sedan.
    Eller att gäster utifrån på ett mycket enkelt sätt kan ta sig från sitt boende till vigseln och sedan tillbaka och likadant till festlokalen. Då funkar det med ett avbrott.
    Annars kan det ju bli väldigt omständigt, om det rör sig om flera km eller mil och det inte finns bilar tillgängliga :)

• tezz840

chimille skrev 2010-10-08 16:10:23 följande:
    Det här kanske endast fungerar om gästerna kommer från samma stad som bröllopet går av stapeln, men jag tänkte att ett alternativ kan vara att man har ett uppehåll mellan vigsel och middag/fest på ett par timmar.Gästerna kan åka hem emellan och komma till festlokalen sedan.Eller att gäster utifrån på ett mycket enkelt sätt kan ta sig från sitt boende till vigseln och sedan tillbaka och likadant till festlokalen. Då funkar det med ett avbrott.Annars kan det ju bli väldigt omständigt, om det rör sig om flera km eller mil och det inte finns bilar tillgängliga :)

nej, vi har inte någon som bor längre bort, utan alla bor i samma stad.
    men skulle tycka att det känns lite konstigt att folk ska åka hem o sen komma tillbaka igen..
    finns det inget annat sätt att lösa det på?

• chimille

Personligen tror jag att det kommer att bli för många timmar för att ni skall få igång dans och fest som varar till sent på kvällen. Folk orkar inte alltid hålla igång så länge, det blir väldigt många timmar i sträck.
    Ni kan ju med all säkerhet få igång partajet som på vilken fest som helst men räkna med att folk går hem mycket tidigare än vad man gör på en vanlig fest - som också startar senare :)

• tezz840

chimille skrev 2010-10-08 16:46:24 följande:
    Personligen tror jag att det kommer att bli för många timmar för att ni skall få igång dans och fest som varar till sent på kvällen. Folk orkar inte alltid hålla igång så länge, det blir väldigt många timmar i sträck.Ni kan ju med all säkerhet få igång partajet som på vilken fest som helst men räkna med att folk går hem mycket tidigare än vad man gör på en vanlig fest - som också startar senare :)

att dom går hem tidigare gör ingenting, det är ändå mycket barn som kommer. och det kan vara skönt att komma hem i tid..
    men jag vill absolut ha dans.. så det kanske man kan ha ändå? blir det inte konstigt att dansa vid 16-17 tiden på dagen då? =)

• mattiasFästmö

tezz840 skrev 2010-10-08 17:28:00 följande:
      att dom går hem tidigare gör ingenting, det är ändå mycket barn som kommer. och det kan vara skönt att komma hem i tid..men jag vill absolut ha dans.. så det kanske man kan ha ändå? blir det inte konstigt att dansa vid 16-17 tiden på dagen då? =)

jag måste nog vara lite negativ och har svårt att se hur folk ska dansa loss vid 4 på eftermiddagen. Det beror ju helt på vilka vänner du har, och hur mycket alkohol du tänkt servera :P

• tezz840

Men om vi skulle dra ut lite på det hela genom att ta foton efter vigseln.. då kanske vi inte börjar äta förrän vid 3. Och sen tårtan vid 5.. och dansen börjar vid 6?
    Så kan jag väl lägga upp det?
    För det hade ändå blivit för tajt med tiden om vi skulle tagit kort innan vigseln, då hade man ju fått gå upp 5 på morgonen eller nåt.. =)

• Miu

Jag tycker att det upplägget låter bra att fotas efter. då kommer middagen igång lite senare än lunch :) I vanliga fall tycker jag att det är bäst att fotas före vigseln så slipper gästerna vänta. Så ska vi göra. Men vi viger oss kl 15.30 så det passar oss bästa att ta det innan.

Fotas man efter och folk får vänta så tycker jag att man helt klart ska ha typ snittar och någon typ av dryck så att folk inte svälter :) Kanske någon lättare aktivitet också. Då är det skoj att mingla och tiden går fort.

• delfin78

Hej Tezz240

det låter som en bra ide att fotas efter vigseln så blir ditt upplägg bra.
    Jag tror det är viktigt då att ha någon aktivitet för gästerna, kanske en tipspromenad, kanske ta kort på alla gäster......så det inte bara  blir ett väntande.

Klart ni ska dansa   e ju såå kul

• tezz840

ja men då kör vi på det.. =)
    får se om jag kan komma på några roliga lekar bara då..

• chimille

Ni skulle ju kunna ha ett typ av mingel, där gästerna får något att dricka o något att tugga på, samtidigt som de får göra någon aktivitet. Kanske också att ni kan leja någon att fotografera gästerna. Jag tror att det är viktigt att gästerna hela tiden har något att göra annars blir väntan jättedryg :)

• fru2011kanske

Vi kommer vigas kl 13.
    För oss kommer det passa utmärkt, vi kommer att fota efter vigsel (bra idé att fota gästerna under tiden!)och då kommer bubbel, snittar och snacks att serveras (ev någon tipspromenad, men jag tror våra gäster fixar mingel då många känner varandra)
    Sedan blir det middag vid kanske 16-tiden och den kommer ju inte vara klar före 19, och då räknar jag med att det kommer funka bra med dans.
    Vi har själva tre barn som kommer vara med, och de flesta av våra vänner har ganska små barn, så chansen för att kunna få så många som möjligt att kunna njuta av middag och fest är att den börjar tidigt.  

• tezz840

fru2011kanske skrev 2010-10-10 21:29:41 följande:
    Vi kommer vigas kl 13.För oss kommer det passa utmärkt, vi kommer att fota efter vigsel (bra idé att fota gästerna under tiden!)och då kommer bubbel, snittar och snacks att serveras (ev någon tipspromenad, men jag tror våra gäster fixar mingel då många känner varandra)Sedan blir det middag vid kanske 16-tiden och den kommer ju inte vara klar före 19, och då räknar jag med att det kommer funka bra med dans.Vi har själva tre barn som kommer vara med, och de flesta av våra vänner har ganska små barn, så chansen för att kunna få så många som möjligt att kunna njuta av middag och fest är att den börjar tidigt.  

kommer ni att ha flera som fotograferar då om gästerna ska fotas samtidigt?
    sen så tänkte jag på det här med snacks.. om man vigs kl.12 och man äter kl.15, då är det ju bara 3 timmar som gästerna behöver vänta egentligen.. behöver man verkligen då servera snittar o så innan? För man kommer väl inte hungrig på bröllop ändå?
    Kommer ju antagligen att få fixa nånting att äta senare på kvällen om det blir mat vid 15 tiden ändå, så då blir det ju 3 omgångar med mat som ska ut..
    Eller? Behövs det verkligen så mycket mat? =)

• fru2011kanske

Vi har släktingar som ska fota (fotografer) så en får vara med oss och den andra med gästerna (Men man kan nog få bra bilder på gästerna av glad amatör)
    Vi kommer troligen ha de flesta gäster på plats redan på fredagen och kommer bjuda på brunch innan bröllopet, och då lär nog flesta behöva få lite i magen innan middagen.
    Räknar ni med att  era gäster äta lunch innan? Jag tänker att det kanske finns några som bara hinner äta sen frukost,och dåkänns det nog lite långt att vänta i tre timmar utan mat.
    Jag kan själv tycka att "mingelstunden" på den här typen av fester kan vara den roligaste, men då måste det finnas lite att dricka och äta av. 

• tezz840

fru2011kanske skrev 2010-10-10 21:44:03 följande:
     Vi har släktingar som ska fota (fotografer) så en får vara med oss och den andra med gästerna (Men man kan nog få bra bilder på gästerna av glad amatör)Vi kommer troligen ha de flesta gäster på plats redan på fredagen och kommer bjuda på brunch innan bröllopet, och då lär nog flesta behöva få lite i magen innan middagen.Räknar ni med att  era gäster äta lunch innan? Jag tänker att det kanske finns några som bara hinner äta sen frukost,och dåkänns det nog lite långt att vänta i tre timmar utan mat.Jag kan själv tycka att "mingelstunden" på den här typen av fester kan vara den roligaste, men då måste det finnas lite att dricka och äta av. 

nja, kanske inte att man ska äta lunch innan, men man kommer väl inte hungrig till ett bröllop.. Alla gästerna bor i närheten så det är ingen som behöver resa långt eller så.
    Man kanske kan ge dom nån salt pinne eller så som dom kan gnaga på sålänge.. haha.. =)

Svar på tråden vigsel kl. 12..