• zzzova

Sprit ett måste?

Jag och min blivande är nykterister, och tänkte självklart inte ha sprit på vårt bröllop. Dock funderade vi lite och kom fram till att lättöl och cider låter okej, blir folk "besvikna" om det inte finns något starkare?

• Svar på tråden Sprit ett måste?
  • Amor in aeternum
    eigollet skrev 2010-10-08 16:04:33 följande:
    Amor: Helt sant i allt du skriver, precis allt det där måste man inse.Jag vet att mina konfrontationer (som är lugna och sakliga med honom i nyktert tillstånd) inte hjälper honom ett skit, men som jag skrev så hjälper det mig. Jag får påminna honom om att jag minsann vet och ser, det är det viktigaste för mig. Jag gör det för min skull, inte hans.
    Ja det förstår jag, det är väldigt skönt att få släppa på spärrarna ibland. Jag ville bara poängtera att för den som är inne i beroendet så spelar det ingen som helst roll. Det tycker jag att du ska fortsätta med. Jag har nu efter att han har varit nykter i 5 år tvingat honom att inte stoppa huvudet i sanden och faktiskt erkänna att han är alkoholist. Det är ett "trademark" för pappas släkt att "jag ser och hör inte".. men nu är det slut med det. Jag står och pratar för mina åsikter vilket för dem är heelt fel. Jag har alltid haft väldigt starka åsikter om orättvisor mot mig och andra.. både på gott och ont. :)

Det som hände mig och som blev en vändpunkt för mig det var att jag blev så fruktansvärt förbannad på honom och åkte hem till honom, skällde ut honom efter noter tills jag inte hade någon röst kvar och sen hällde jag ut allt med alkohol han hade hemma.

En dyr historia för honom säkert, men j*vligt skönt för mig. :^)

• Kattpoet

Antabus, gör inte så suget försvinner, dock er dig dåliga erfarenheter  av att dricka, så till slut tycker kroppen att dricka är äckligt och vill inte göra det.

Men suget finns kvar och lockelsen och  det svårt att ta sig ur det och sedan mår man skit för allt man borde ha gjort och alla löften man brutit.

Så läker man inte själen kommer den beroende hitta något annat missbruka.

Ingen nykter alcoholist har  antabus i armen för resten av livet, istället måste man lära sig att säga nej, vilket går bra om man mår bra och livet är underbart.

Men vi är inte alltid på topp.

Och för att göra det klart, jag fick en medicin som idag inte längre används för att den var för beroende framkallande och  min läkaren  som nu längre arbetar  som läkare, skrev ut 3 piller per dag och max dosen är 1....  jag är glad att jag överlevde och hade folk vid min sida. 

• eigollet

Vad gott det var med lite korrespondens runt det här, jag har faktiskt inte pratat med någon om det på länge :)

TS får ursäkta att jag/vi snodde tråden till att lätta våra hjårtan om alkoholiserade nära och kära.

Kram på er alla!

• Katlah

Jag har aldrig skrivit att antabus tar bort sugen.

Jo det finns visste dom som har antabus resten av livet.
    Mitt ex pappa har varit nykter 10 ar nu och har anvant antabus hela tiden och fortsatter med det.

Att forsoka laka sjalen utan att ta bort spriten ar helt dofott.
    Satt in antabus, o sen fixa det som ska fixas.

Jag har aldrig sagt att ta antabus o bli lycklig men att ta bort alkoholen ar steg 1.
    O hur gor man det fran nan som du sager, har ett sug konstant. Man ser till att dom inte kan dricka = antabus.
    SEN borjar det riktiga jobbet. Sjalvklart.

• shakynose

Om jag också får kapa tråden en stund när här finns så många kloka hjärnor: Jag tillhör den lyckliga skara som bara har nyktra och insiktsfulla missbrukare i min närvaro och jag skulle vilja ha lite tips på goda drinkar och drycker att bjuda dem på när det väl beger sig. ..

Någon?

• Kattpoet

Du kan  hitta massa drink recept som är  icke alcohol.  Mina vänner som är nyktra alkoholister  håller sig undan från  alkoholfri öl, cider och vin eftersom smaken påminner något de inte bör dricka.  Pommac, den på glasflaska har funkat bra, godtemplar dricka och kullabygden äpplemust.

• Sebastiána
    shakynose skrev 2010-10-08 22:27:19 följande:
    Om jag också får kapa tråden en stund när här finns så många kloka hjärnor: Jag tillhör den lyckliga skara som bara har nyktra och insiktsfulla missbrukare i min närvaro och jag skulle vilja ha lite tips på goda drinkar och drycker att bjuda dem på när det väl beger sig. .. Någon?
    Min favorit är alkoholfri Mojito!
  • Sebastiána

Det finns alkoholfri cider på Systemet som inte alls är söt.

• shakynose
    Sebastiána skrev 2010-10-09 00:55:22 följande:
    Min favorit är alkoholfri Mojito!
    Hur gör du den?
  • pluggisen

är inte det bara mynta och lime? spä ut med scokerdircka eller sprite?

• Kattpoet

Finns alcoholfri moijto på systembolaget.

Svar på tråden Sprit ett måste?