• eigollet

    Resa till Vietnam

    Nu har vi bestämt oss för att vår bröllopsresa ska gå till Vietnam i början av februari.

    Nu behöver jag Er igen, kära medbrudar, för lite tips och råd.

    Var ska man åka, vart ska man INTE åka? Hotelltips, sightseeingtips, restaurangtips, dagsturer osv.

    Vi vill ha sol och sevärdheter, men det måste inte vara toklyxigt i 2 veckor. Enkel Bunge på stranden funkar det också!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Resa till Vietnam
  • themandys

    Hej! Hoi an i mellersta Vietnam är fantastiskt vackert! Där finns både vackra stränder, ett stort kulturarv och charmiga old town :) Nha Trang ska ju oxå vara fantastiskt vackert, men där har jag inte varit..


    Men sen måste jag ändå rekommendera att ni åker till grannlandet Kamboja om ni har tid. Det är vackert, människorna är fantastiska, det finns otroligt mycket att se, framför allt de gamla templen i Angkor wat är oförglömliga ;) Lycka till!

  • eigollet

    Berätta mer om Hoi an!
    Jag är nämligen väldigt sugen på att åka dit. Men det ligger ju lite in i landet? Finns det fin strand man kan bo vid och så eller blir det att man får bo vid floden?
    Vet du något resebolag som har resor till Hoi an?
    Ving och Apollo har bara hotell i Pan Thiet och Nah Trang...

  • Kiwiplay

    Hej! Vi var i Vietnam i januari förra året. Tog en kombinations resa med Apollo. Vi var först tre dagar i saigon och sedan 11 dagar i phan thiet. Riktigt bra resa! Saigon upplevde vi lite själva, men följde även med på två av apollos utflykter. Vilket jag rekomenderar. Vi fick uppleva otroligt mycke, men det kändes ändå inte som om allt gick på rutin, utan utflykterna var unika.


    Sen åkte vi buss till phan thiet, vilket var ganska drygt, men klart värt det. Phan thiet var väldigt lugnt och mysigt. Vi gick en matlagningskurs, riktigt roligt.


    Har rest lite i Thailand vid två olika tillfällen, men tycker att Vietnam är mer genuint och inte speciellt turist-anpassat, vilket kan vara lite av charmen.


     


    Har du fler frågor är det bara att höra av dig.


     


     

  • themandys
    eigollet skrev 2010-10-06 16:25:04 följande:
    Berätta mer om Hoi an! Jag är nämligen väldigt sugen på att åka dit. Men det ligger ju lite in i landet? Finns det fin strand man kan bo vid och så eller blir det att man får bo vid floden?Vet du något resebolag som har resor till Hoi an?Ving och Apollo har bara hotell i Pan Thiet och Nah Trang...
    Jag var där som backpacker för tre år sen och trivdes enormt! Vi bodde i gamla stan där det finns en del fina hotell, men de flesta hotell låg nere vid stranden. Från gamla stan tog det ca 30 minuter att promenera till stranden och då gick vi längs floden och på vägen tror jag inte att vi såg så värst många hotell faktiskt.

    Sen finns det ju förutom stranden och den fina gamla stan även ett antal olika roliga dagsutflykter man kan göra för att se gamla tempelruiner (ganska små), och jag tror att det även fanns en dagsutflykt till en plats där de spelade in en gammal James Bond-film, men jag kan blanda ihop med nåt annat.


    Eftersom jag backpackade genom bl.a asien har jag tyvärr inte koll på vilka flygbolag som kan tänkas flyga där men däremot flög vi inrikes med ett lokalt flygbolag från Hoi an till Ho chi ming och det fungerade väldigt bra, så kanske det kan vara ett alternativ ;)


    Lycka till!

Svar på tråden Resa till Vietnam