Holländska bröllopstraditioner...
Har provat tidigare utan resultat, men provar igen... Vad har man för seder och traditioner i Holland gällande bröllop?
Har provat tidigare utan resultat, men provar igen... Vad har man för seder och traditioner i Holland gällande bröllop?
Jag har ett par hollandska kolleger, vill du att jag ska fraga dem?
ja tack, för jag hittar ingen info...
Ring Martijn Balzer på holländska ambassaden i Stockholm. Han jobbar med att marknadsföra Holland och information, och är en allmänt snäll och hjälpsam person. Om han kan något om bröllop vet jag ej, men han kan väl fråga sina kolleger om råd också! Martijn har bott många år i Sverige, och har gissningsvis varit på ett eller annat bröllop här.
Tack, det ska jag göra... Som sagt väldigt svårt att hitta något om det.
Åhh va intressant! Jag gifter mig med en kille från Holland, men tyvärr vet han inga speciella vigseltraditioner, jag vill också veta, hade ju vart så fint om man kunde ha nått inslag från hans hemland med !
Ja visst hade det varit kul, men dessvärre har jag ännu ej funnit på några traditioner alls. Lite märkligt ändå, får nog ta och fråga svärfar ändå, haade ju velat överraska med något från hans hemland... Hittar du något så får du gärna skriva en rad...
Jag har försökt pressa min holländska kille på info men han är som killar mest och säger att det är väl som bröllop är mest. *suck*
Det som skiljer är hur man gör i kyrkan. I Sverige står man framför prästen/vigselförrättaren och säger ja och efter det är man gifta. I Holland skriver man på papper i en cermoni och gifter sig borgligt, sedan helt frivilligt åker man till kyrkan. Där gifter man sig alltså bara borgligt.
Men som sagt han är som män är mest och hopplös på att svara :P
Att gifta sig kyrklig är inte lätt i Nederländerna och man kan bli väldigt lätt utsluten från kyrkan om man inte betalar de frivilliga donationerna. Jag har en vän som inte får gifta sig i de lokala katolska kyrkorna för att hans föräldrar inte betalar de frivilliga donationerna. Du måste också gå i kyrkan viss antal gånger och gå i samtal innan du får gifta sig.
Så det därför det finns borliga vigslar och begravningar i Nederländerna och om jag minns rätt så är snabbvigslarna på onsdagar.
Annars är det inte mycke skillnad, festen är en bra fest med öl och mat, eller bara tilltugg.
Tack för informationen, är nog så att det är snarlikt ändå då, om man nu gifter sig i kyrkan vilket vi ska göra. Ja vi får försöka hitta något annat typiskt Holländskt tror det skulle uppskattas. Tack än en gång...
Du skulle kunna ha holländsk mat ..... skrämmande nog får man även på fin restruranger dess tjocka pommes frites och ibland även med potatismos eller ris.
Om orange inte är en färg som får dig att må illa kan du alltid ha något oranget på dig. Tex hårband eller liknande. Det är ju den holländska färgen.
Men prata med din karl först, han kanske inte gillar det.
För att vara snäll mot mig som svensk så dekorerade tanterna i byn salen med svenska och skotska färger, när vi gifte oss i skottland.
Jag gillar inte ens gult och det blev för mycket.
Så prata med din karl först.
VI har valt färgerna efter den röd-vit-blå flaggan, och det har vi valt tillsammans. Orange och svart kändes inte kul,