• bröllop 101009

Har man förlovningsringen på sig vid vigseln?

Min blivande man ska ha sin förlovningsring som vigselring så han kommer inte att ha någon ring på sig när vi går in i kyrkan. Men hur ska jag göra? Jag kommer att ha två ringar, en förlovningsring och en vigselring.
    Ska jag då ha förlovningsringen på mig när vi går in?

• Svar på tråden Har man förlovningsringen på sig vid vigseln?
  • TalisQualis

Precis samma sak undrar jag också! Bra att du tog upp de!

Ser att du gifter dig dagen efter mig! Grattis Snart är vi där!

• moonlightgirl

Hej hej

Ja jag kommer iallafall att ha min förlovningsring på mig. Sen trär man ju på vigselringen också. Jag vill ju ha min vigselring innanför förlovningsringen så det kommer jag ornda sedan.

• korpen

Hej,

traditionellt har man förlovningsringen på sig under vigseln, ja. 

Är det så att man vill ha vigselringen innerst, närmast hjärtat (också en svensk variant), så tar man ett par extra sekunder under ring-proceduren och tar lugnt av förlovningsringen, sätter den på högerhanden (eller om man inte är nervöst skakig kanske man kan ha den i handen), trär på vigselringen varpå man sätter dit förlovningsringen utanpå igen. En del sätter på förlovningsringen egen efter vigseln. I en del andra traditioner än i den svenska har man kvar förlovningsringen på högerhanden sedan.

Härligt med traditioner, man kan välja hur mycket av dem man vill använda, särskilt när ingen tar skada av det utan det handlar om en sån här sak. Alltså: Gör som ni vill!

• Drama Online

Ribbing (etikettsspalten, DN) gav en gång rådet att trä på vigselringen utanför förlovningsringen under vigseln och sen byta plats på dem efter vigseln.

Jag tycker iofs det verkar vanligt att bära dem i kronologisk ordning, också.

Bra att det finns två sätt så man kan välja själv vilket som blir snyggast!

Min kille tog av sin egen ring och gav båda ringarna till prästen. Vad jag minns.

Prästen styrde upp det där vid vigselsamtalet eller vad det heter, planeringen av vigseln.

• mattiasFästmö

jag kommer ha förlovningsringen på under vigseln, och min m2b med

Svar på tråden Har man förlovningsringen på sig vid vigseln?