• idekabel

Kan man ta betalt för alkoholen?

Hej, vi har tänkt att ha ett enklare bröllop i samband med vårat andra barns dop. VI tänkte spegla våra personligheter genom att köra hårt på vår budget. Vi är egna företagare och lever till vardags i en ganska så snål ekonomi. Vi kommer brassa på med kostnader när det gäller maten. Men annars använder vi ärvda ringar ( som vi ska  smällta ner och gjöra om), kläder från second hand och egenodlade blommor. 
    NU till min fråga, vi vill ha partaj, dans och galenheter. Kan man på kvällen ha ett stånd med  öl, vin, cider och groggar till ett enhetligt symboliskt  pris på 10 kronor st?  

Vänner och släkt vet om vår ekonomiska situation och vet att vi gifter oss av kärlek och av ingen annan orsak...

• Svar på tråden Kan man ta betalt för alkoholen?
  • LJochMH

När jag gifte mej så va allt gratis.... Man bjuder inte på kalas och sen låter gästerna betala... men det är vad jag tycker....

• JustMeAndMyLove
    LJochMH skrev 2010-11-05 09:33:36 följande:
    När jag gifte mej så va allt gratis.... Man bjuder inte på kalas och sen låter gästerna betala... men det är vad jag tycker....
    Jag förväntar mig inte alkohol när jag blir bjuden på fest. Men jag vill gärna erbjuda de som vill det. Att ta en tia per drink på en stor fest är inte att "bjuda på kalas och sen låta gästerna betala"
  • ClaraH

Jag tycker att man bjuder när man endast tar en tia för en drink eller ett glas vin efter middagen. Jag tänker också lite som någon annan sa att det är lätt att folk bara tar och sen blir det stående, man kan ju inte påstå att en tia är dyrt. Vi har inte bestämt oss än för hur vi ska göra. Utgångspunkten är att vi bjuder på allt men vi har funderat på en tia just för att folk inte ska ta slentrianmässigt. Vi kommer i så fall ändå bjuda på brudskål, förrättsvin, varmrättsvin, efterrättsvin och avec till tårtan. Det kan väl inte anses vara snålt?

• JustMeAndMyLove
    ClaraH skrev 2010-11-05 17:42:40 följande:
    Jag tycker att man bjuder när man endast tar en tia för en drink eller ett glas vin efter middagen. Jag tänker också lite som någon annan sa att det är lätt att folk bara tar och sen blir det stående, man kan ju inte påstå att en tia är dyrt. Vi har inte bestämt oss än för hur vi ska göra. Utgångspunkten är att vi bjuder på allt men vi har funderat på en tia just för att folk inte ska ta slentrianmässigt. Vi kommer i så fall ändå bjuda på brudskål, förrättsvin, varmrättsvin, efterrättsvin och avec till tårtan. Det kan väl inte anses vara snålt?
    Jag tycker inte det är snålt, vi kommer bjuda på allt till maten och det kommer finnas gott om läsk till alla hela kvällen. Sen får man köpa om man vill ha mer, en tia per öl/cider/glas vin gör att vi har råd att ha alkohol hela kvällen. Ser hellre att man gör så än står där med 40 gäster och ingen alkohol. 

Men då kommer jag från Norrland och mina vänner dricker som elefanter och gärna lite till så självklart är det jätteolika på hur man själv anser man gör med alkohol på en fest! Vi kommer tillåta folk ta med eget med om de vill ha nått starkare!

• 1700tal

Tror inte det handlar om snålhet (iaf inte i mina ögon) utan om huruvida gästerna ska bära med med sig en massa mynt och sedlar i fickorna.

Misstolka mig inte nu.. Menar inte att det är "fult" att ta betalt. Dock tycker jag på ett personligt plan att alkoholen inte är den post vi bekymrar oss om, trots våra hårda budget. Alkoholen kostar ju bara hälften av vad en "billig" brudklänning gör. Hursom, jag hör till dem som ALDRIG har en krona kontanter med mig nånstans och skulle bli en gäst på ett sådant bröllop som skulle gå törstig hela kvällen. Inga kontanter och för stort samvete för att "snatta" eller vilja bomma andra...

Det är det enda jag funderar på (för vi HAR funderat på att ha betalbar), vill inte gästarnas antal drinkar ska styras av hur många guldtior de har på sig..

• ClaraH

Ja, för vår del handlar det inte alls om vår ekonomi utan bara att det i så fall skulle göra att man inte "tar i onödan", men jag håller med om att det där med kontanter är ett problem. Jag kör alltid också med kort. Det lutar nog åt att det blir till att bjuda på alkohol även efter middagen, av praktiska skäl, men principiellt tyckervjag inte det är fel med betalbar. Vi får ta med eget, men om man ska betala restaurangpriser (för så kan det nog vara på vissa ställen) så blir det ju en ekonomisk fråga.

• Syrinx
    1700tal skrev 2010-11-05 19:09:49 följande:
    Tror inte det handlar om snålhet (iaf inte i mina ögon) utan om huruvida gästerna ska bära med med sig en massa mynt och sedlar i fickorna.Misstolka mig inte nu.. Menar inte att det är "fult" att ta betalt. Dock tycker jag på ett personligt plan att alkoholen inte är den post vi bekymrar oss om, trots våra hårda budget. Alkoholen kostar ju bara hälften av vad en "billig" brudklänning gör. Hursom, jag hör till dem som ALDRIG har en krona kontanter med mig nånstans och skulle bli en gäst på ett sådant bröllop som skulle gå törstig hela kvällen. Inga kontanter och för stort samvete för att "snatta" eller vilja bomma andra... Det är det enda jag funderar på (för vi HAR funderat på att ha betalbar), vill inte gästarnas antal drinkar ska styras av hur många guldtior de har på sig..
    Fast jag undrar ju om man verkligen känner sig "törstig" om man inte har möjlighet att köpa en drink eller två efter middagen. Har det bjudits på både fördrink, flera sorters vin till maten och avec till kaffet brukar åtminstone jag känna mig ganska belåten med alkohol. Då har man ju bjudit på all alkohol som faktiskt har med själva middagen att göra, och vill man festa mer kan man få en drink för en symbolisk guldtia. 

Snålt kanske man kan börja prata om ifall det är ett brudpar med en budget över 100 000 kr, där pengar på klänning och övriga kläder ligger på tiotusentals kronor, enligt din jämförelse. Men jag tycker att det är upp till varje brudpar att avgöra, och jag tror att de allra flesta har en budget som ligger en bra bit under 100 000. Mat och alkohol till middagen är en av de stora posterna, och jag kan absolut inte tycka att det är snålt att ta betalt för alkohol efter hela middagen där allt varit serverat och bjudet. 

• lovis80

Tycker absolut att man kan ta betalt för drickat på festen.
    Jag kan blir lite trött på att folk ska dömma brudparet för vissa ekonomiska val man gör vid sin fest. De flesta har inte hur mycket pengar som helst att lägga på sin bröllopsfest. Man går väl inte på bröllop för att äta och dricka så mycket som möjligt gratis utan man går dit för att fira brudparet och deras dag. Jag personligen känner att om jag kan bidra till att göra deras dag till oförglömmlig genom nåra tior så gör jag gärna det.

• Julibrud2011
    lovis80 skrev 2010-11-06 14:15:57 följande:
    Tycker absolut att man kan ta betalt för drickat på festen. Jag kan blir lite trött på att folk ska dömma brudparet för vissa ekonomiska val man gör vid sin fest. De flesta har inte hur mycket pengar som helst att lägga på sin bröllopsfest. Man går väl inte på bröllop för att äta och dricka så mycket som möjligt gratis utan man går dit för att fira brudparet och deras dag. Jag personligen känner att om jag kan bidra till att göra deras dag till oförglömmlig genom nåra tior så gör jag gärna det.
    Så bra skrivet! "GILLA" skulle jag tryckt på FB ;)
  • MiaAnd

Varför skulle man inte kunna ta betalt för alkoholen när många tar kuvertavgift på flera hundra? Det tycker jag kan kännas snålare. Samtidigt kan jag förstå det också för mat är ju överlägset den största kostnaden. Vi har också tänkt ta en symbolisk summa för alkoholen. Har funderat på lösningar med kuponger av nåt slag ("drinkbiljetter") där man kan köpa flera i stöten. Då slipper man springa med en massa guldtior. Men det kan ju va svårt att veta om man vill ha en, tre eller fem drinkar kanske...

• Helena Mikael

Bjud på vin/öl till maten och ha sedan en bar där du tar betalt typ en tia för öl & vin och en 20:a för en drink. Inga problem.
    Ni gifter er inte för att alla andra ska bli fulla utan ni gifter er för att fira er kärlek. Om era nära och kära inte förstår att man inte kan bjuda på precis allt så är något fel.

Min bror gjorde så här, så länge alla vert om vad som gäller så är det inga problem anser jag.

Lycka till och ha en fantastisk dag!

• lule

Jag tycker det är helt okej att göra så. Jag skulle aldrig förvänta mig att det är fri bar efter middagen på ett bröllop. Till alla bröllop jag varit på så har jag tagit med pengar utifall att. På en del har det behövts, på andra inte. Till vårt bröllop kommer vi ha precis som ni, bar till självkostnadspris förmodligen. Och jag hoppas att ingen tar illa upp för det, gör någon gäst ändå det så är det upp till dem att göra, inget jag kan göra något åt. Han/hon kan göra som de vill på SITT EGET bröllop istället ;)

• Anglia

Jag hörde om ett bröllop där alla som ville dricka från "baren" fick lägga en 50-lapp och sen fick de dricka hur mycket de ville.. Vet man om det från början så kan man ju ha med sig den där 50-lappen..

A

• Bröllop201187

Vi ska självkostnadspris i baren..

Dom bröllop jag har varit på så har dom haft så... Och ingen har klagat!

Svar på tråden Kan man ta betalt för alkoholen?