• himlenrunthörnet

    Bröllopsresa - vart?

    Vi planerar att gifta oss i juli 2011 och har börjat fundera på detta med bröllopsresa. Vi skulle gärna vilja ha lite tips om bra platser och hotell! Vi har bara tänkt oss att vara borta en vecka eftersom vi har barn som kommer att vara hemma. Därför vill vi bara ha en flygresa på max 6 timmar enkel väg, så jag antar att vi hamnar någonstans i Europa. Vi tänker oss att lägga semesterveckan någon gång mellan slutet av juli och mitten av september. Skulle vara jättekul att höra era bästa tips!

  • Svar på tråden Bröllopsresa - vart?
  • Lissie84

    Hm, allt beror lite på vad ni vill göra, bad? stad? kultur? 


    Jag kan komma med ett litet tips, Indien (Dehli). Ligger ca 6 timmar från Helsinki. Då får man komma bort lite från de vanliga och man kan beskåda ett av kärlekens största under Taj Mahal! Under tiden ni åker är det regn, men det var det när jag var där med, det regnar som attans under någon timme sen är det lugnt igen, finns inte så mycket turister under denna tid heller. 

  • ClaraH

    Vi gifter oss 30 juli och åker direkt efter det på en veckas semester. Vi har börjat fundera på Rom med kombinationen några dagar i Rimini eller Riccone. Rom har ju mycket att erbjuda av sevärdigheter och maten är god, sen får vi lite sol och bad också. Vi vill inte vara borta längre än en vecka, eftersom vi har saker att göra hemma sen.

    Egentligen gillar jag inte att åka iväg den här tiden, tycker att det är lite för varmt. Vi har nyss kommit hem från en långweekend från Milano och det var ca 23 grader. Perfekt om man vill vara i en stad. Vill man ha sol och bad ska man nog åka lite tidigare.


  • himlenrunthörnet

    Tack för era förlag!


    Va, tar det bara 6 timmar från Helsingfors till Dehli! Jag har varit i Indien och gillar det skarpt. Kanske ska titta närmare på hur lång tid det kan ta från Arlanda istället... Egentligen skulle jag vilja åka lyx-husbåt i Backwaters, men antar att det tar längre tid att resa till södra Indien... 


    Ska vi åka i Europa har vi nog tänkt oss en resa med betoning på sol och bad, men skulle gärna vilja se något utöver en strand... Har också funderat på Italien, men vet inte vart isåfall! Vi gillar sol, bad, god mat, goda viner, vackra landskap, att åka vespa, mysiga gränder och lite lyxigt boende... Vi skulle också kunna tänka oss aktiviteter såsom ridning, cykling, kajakpaddling, åka båt och säkert fler saker därtill...


     


     


     

  • Tillsammans2010

    Var precis (mitten av sept.) på en konferens i norra Italien, vid en stor sjö som heter Lago Maggiore. Hur fint som helst!! Vi flög till Milano (finns väl lågprisflyg dit?) och sen var det en bussresa på 1 timme.
    Underbart fint, mycket att se (nära till Schweiz), alper, god mat, både lyxhotell (en ort som heter Stresa) och mindre boende.
    Jag blev supertaggad på att åka dit, hyra bil och köra runt sjön bland mysiga små byar och äta gott!

Svar på tråden Bröllopsresa - vart?