• Sarastiko

    Limma organzaband på glas

    Jag har tänkt dekorera ikeaglas med lite organzaband ... för att sen ha blommor i dem, men vad ska jag limma med? någon som har något tips =)

  • Svar på tråden Limma organzaband på glas
  • Moster Stina

    På hobbyaffärer kan de nog säga EXAKT vad du borde använda för lim!

  • Marängtrollet

    Jag skulle nog ta smal dubbelhäftande tejp som finns i hobbybutiker, för det fäster lättast och syns minst. Risken med kladdigt lim är ju att organzabanden blir fläckiga av limmet.

  • Sarastiko

    aha smart med tejp, ska testa det innan jag börjar limma =) tack för hjälpen

  • Marängtrollet

    Ja, testa! Jag gjorde något liknande till min systers födelsedagskalas på spegelkuber och det var kanonbra! Ingen torktid eller klibb. Använder dubbelhäftande tejp till allt "limmigt" numera.
    Hoppas det funkar lika bra för dig=) Lycka till!

  • MrsT2011

    Det finns ett superbra tillbehör till scrapbooking som heter "glue dots", säljs bland annat på panduro. det är små genomskinliga "knappar", känns som en blandning mellan tejp och lim. Dubbelhäftande tejp kan funka men risken är att det inte fäster ordentligt på organza, när det kommer till band och annat som inte är av papper är min erfarenhet som scrappare att glue dots är helt oslagbara!

    Men en annan grej jag börjar bli sugen på att testa (ska också dekorera ikea-glas till mitt bröllop) är decoupage. Har aldrig gjort det själv men med lite instruktioner kan det nog bli grymt snyggt. Det går ut på att man fäster en lagom stor bit pappersservett (som har något vackert mönster) runt hela glaset. Å andra sidan är det kanske snyggare till ljuslyktor än till blommor (dimmig effekt när ljuset bryter igenom pappret).

    Hör gärna av dig om du vill diskutera mer pyssel! 

  • Marängtrollet

    Ja gluedots är också toppen! Använder jag också mycket, och det kanske är smidigare om man inte är så van. Bara glaset är fettfritt innan man börjar så går det nog bra vilket som. Glue dotsen är ju toppen till metall också.

    Decoupage är ursnyggt på glas! Håller med dig. Jag funderar på att göra frostiga fina jullyktor med servettmotiv och frostlack med glittereffekt...
    Min syster gör canvastavlor med decoupage och det verkar väldigt roligt med den tekniken. Har inte testat än dock. Får bli årets julpyssel i höstrusket =)

  • Sarastiko

    Oj vad tips. tack, decoupage lät fint men jag tror att mitt huvud är insnöat på att jag ska ha orgnzabandet =) Det var bland det första jag köpte till bröllopet faktiskt =) men de där glue dotsen lät ju intressant må jag säga. jag får testa båda helt enkelt få se vad som blir bäst =)


     


    tack för all hjälp!=)

Svar på tråden Limma organzaband på glas