• snartdax11

    Präst eller?

    Vi tänkte gifta oss på en herrgård, nu är frågan: Hur gör man med präst? Är själv inte ens döpt så "egen" präst finns ej. Måste man ta en från "sin" kyrka eller kan man väja o vraka??

  • Svar på tråden Präst eller?
  • Optimia

    Är ni medlemmar i Svenska Kyrkan? Minst en av er måste vara det för att få gifta er gratis -- hur det fungerar om ingendera är medlem vet jag inte.


    Alla präster vill inte hålla vigslar som inte ordnas i kyrkan; angående att välja präst så är det väl egentligen så att präster har ett tjänstgöringsschema och man kort uttryckt får den präst som är i tjänst den dagen man vill gifta sig.


    Undantaget om man har personlig kontakt med någon präst (t.ex. om familjen har en "egen" präst som döpt en, konfirmerat en, begravt äldre medlemmar av släkten ELLER om man känner en präst personligen). Välja och vraka ur någon katalog tror jag är ganska ovanligt


    Det finns ju även borgerliga vigslar som förrättas av personer som har vigselrätt men inte är präster. Det kan ju vara ett alternativ om ni inte är troende/hör till kyrkan.

  • Jeez

    Tja, man kan välja och vraka i bemärkelsen att man är fri att fråga vem som helst. Det är dock inget som är självklart (vare sig att få gratis eller alls). Störst chans att få det kostnadsfritt (om en av er minst är medlem i svenska kyrkan dvs) är att fråga i den församling ni bor. De har ett intresse av att följa sina församlingsbor och bygga relationer. Men de har kanske inte möjlighet, pga av tiden, vigslar eller annat som är i kyrkorna osv.

    I annat fall kan ni fråga runt i närheten. Ni kan komma att få betala för förberedelserna. Hur mycket är upp till varje enskild präst. Man får dock inte ta betalt för själva vigselakten. 

  • Jessika81
    Jeez skrev 2010-09-28 20:42:17 följande:
    Tja, man kan välja och vraka i bemärkelsen att man är fri att fråga vem som helst. Det är dock inget som är självklart (vare sig att få gratis eller alls). Störst chans att få det kostnadsfritt (om en av er minst är medlem i svenska kyrkan dvs) är att fråga i den församling ni bor. De har ett intresse av att följa sina församlingsbor och bygga relationer. Men de har kanske inte möjlighet, pga av tiden, vigslar eller annat som är i kyrkorna osv.I annat fall kan ni fråga runt i närheten. Ni kan komma att få betala för förberedelserna. Hur mycket är upp till varje enskild präst. Man får dock inte ta betalt för själva vigselakten. 
    Händer det att par frågar dig om du kan viga dem fast de inte tillhör din församling? Gör du det då? Antar att, som du skriver, man är fri att fråga iallafall, prästen borde väl se det som ett tecken på uppskattning. Och det är ju fritt att säga nej.
  • Jeez

     


    Jessika81 skrev 2010-09-28 21:04:39 följande:
    Händer det att par frågar dig om du kan viga dem fast de inte tillhör din församling? Gör du det då? Antar att, som du skriver, man är fri att fråga iallafall, prästen borde väl se det som ett tecken på uppskattning. Och det är ju fritt att säga nej.

    Ja, det händer (vi pratar utanför kyrkan där jag jobbar nu, för där på ordinarie vigseltider viger jag ju oavsett var man bor). Och om jag gör de beror på. Om jag har en relation till dem (vänner, men också dem som jag kanske döpt barnen på eller begravt någon nära -det beror på hur det känns) och kan det datumet och tiden, så gör jag det. Om jag inte har en relation till dem så säger jag nej. Jag har redan många dop och vigslar de helger jag är i tjänst och vill inte utöka. Jag har dessutom det egna rastret att aldrig ta betalt. SÅ när frågan kommer tänker jag 1. Kan jag göra det i tjänsten och om inte 2. Är jag beredd att göra det gratis för detta par. Det handlar förstås om min familj och fritid och arbetssituation i det stora -hur smickrande det än kan vara att bli tillfrågad.

  • snartdax11

    Vi är båda med i svenska kyrkan. Låter krångligare än man trodde det här.. Trodde det ingick i "jobbet" även om man inte gifter sig i kyrkan, är ju trots allt "kyrkligt" man vill ha.. Hmm.. Vart vänder man sig annars då?

  • snartdax11

    Men om jag förstått rätt så är det oki att välja en annan församling som är närmare "lokalen". Vi ska ju gifta oss i en annan kommun men vill väldigt gärna ha en kyrklig vigsel. Kan man ha en kyrklig akt utanför kyrkan? Vi vill ju gifta oss ute helst. Borglig vigsel känns inte som ett alternativ..

  • Jeez

     


    snartdax11 skrev 2010-09-29 20:25:34 följande:
    Vi är båda med i svenska kyrkan. Låter krångligare än man trodde det här.. Trodde det ingick i "jobbet" även om man inte gifter sig i kyrkan, är ju trots allt "kyrkligt" man vill ha.. Hmm.. Vart vänder man sig annars då?

    Ja, fast problemet är ju att man har arbetstider och andra arbetsuppgifter som ska utföras också och att man måste ha möjlighet till det. Som exempel: nästa lördag och söndag har jag 4 dop, en vigsel, en vigselövning, en högmässa och en familjegudstjänst. I ren tid är det ungefär 8-9 timmar utförande. Men planering, möten med familjer, med barnkör, skriva predikan, skriva doptal etc är det lätt 40 timmars arbetstid. Då har jag dessutom andra saker jag ska göra i församlingen under veckan, tex ungdomsgrupp, konfirmander, begravningar...

    Alltså är det inte så enkel matematik som att man har en timma över för en vigsel på annan plats än kyrkan just den lördagen. Då har facken tillsammans med arbetsgivaren kommit överens om att det är rimligt att en prästs huvudsakliga arbetsuppgifter ska ligga i kyrkan. Sedan brukar de allra flesta kollegor jag känner, i den mån man har möjlighet, faktiskt följa med sina församlingsbor även till andra ställen.

    Det är helt okej att fråga präster från församlingar närmare platsen ni vill bli vigda på. Problemet då är att de prästerna inte kan bli ersatta av församlingen ni bor i, då clearingen som sker mellan församlingar (och som gör att man kostnadsfr itt kan gifta sig i vilken kyrka som helst inom SVenska kyrkan som medlem) är kopplad till just lokalen kyrkan. Alltså kan ni komma att få ersätta prästen själva för förberedelsearbetet (själva vigseln får man inte ta betalt för, det är kyrkans syn).

    Visst är det lite krångligt, men inte så konstigt egentligen.

  • snartdax11

    Men vad är det för förberedelser man betalar för? Inte för att det är ett problem utan problemet verkar vara att få en kyrklig vigsel utanför kyrkan..

  • Kjell Präst

     


    snartdax11 skrev 2010-09-30 11:36:36 följande:
    Men vad är det för förberedelser man betalar för? Inte för att det är ett problem utan problemet verkar vara att få en kyrklig vigsel utanför kyrkan..

    Vigselsamtal, författande av vigseltal exempelvis

Svar på tråden Präst eller?