• mattiasFästmö

alternativt festprogram?

Hej!
    Sitter här och grubblar och tänkte att vart kan jag vända mig för att få svar om inte alla mina vänner här på BT? Problemet vi har är att det blir så dyrt med festprogram om man ska beställa dom, och att skriva ut hemma känns varken speciellt snyggt, plus att vi inte har någon skrivare själva. Det vi nu fnular på är om man kan göra ett alternativt festprogram? Typ en låda som alla får en varsin med lite smått och gott i, typ konversations kort, kanske någon uppgift dom måste utföra under kvällen (typ skaka hand med brudens morbror), osv. Förstår ni min tanke? Är det någon som gjort något liknande? Och vad borde man mer ha i isåfall?

blir Fru den 23 Oktober -10
  • Svar på tråden alternativt festprogram?
  • Moster Stina

Blir det billigare att fixa en låda var åt alla då????

Om du vill göra billiga snygga festprogram, så kan du väl bara kopiera på vanligt papper.
    Göra i ordning detta till ett häfte genom att sätta in det i en snyggare pärm, gjord av färgat papper, eller någon  snygg (men billig) tapet.
    Detta borde ju inte kosta speciellt mycket!

Annars låter det väl kul med en låda var...men kanske är det inte något bra alternativ till festprogram.

Konversationsämneslappar kan du t ex lägga under allas tallrikar.

Min syster vek egna pappersaskar, och la in en torkad ärta, en makaron och en tändsticka. Då kunde alla sätta ihop sin egen bandyklubba och sitta och spela mot varandra vid bordet. Det sades vara rätt kul!

Lycka till!

• mattiasFästmö

Jo det skulle det kanske bli, saken är den att vi inte har någon egen skrivare. Och det går nog åt ganska mycket färg att sitta och trycka ut 40 festprogram på ett par sidor var, så det känns inte som om man vill gratisåka på någon annans skrivare heller

Vilken rolig idé

• Martinaa
    mattiasFästmö skrev 2010-09-28 11:41:24 följande:
    Jo det skulle det kanske bli, saken är den att vi inte har någon egen skrivare. Och det går nog åt ganska mycket färg att sitta och trycka ut 40 festprogram på ett par sidor var, så det känns inte som om man vill gratisåka på någon annans skrivare heller Vilken rolig idé
    Bara för att du lånar någon skrivare behöver du ju inte "gratisåka". Kolla upp vad för slags patroner det ska vara, köp ett paket och en bunt papper, åk dit och skriv ut för glatta livet! :) Jag skulle gärna låna ut min skrivare till en vän så länge de köpte egna patroner och tog med sig eget papper :)
  • mape81

Om du skippar presentationen av gästerna och bara kör "välkomna" och "tack för hjälpen" så kan man få in rätt mycket på ett A4... Jag har tagit ett A4 och vikt på "mitten-mitten" så det blir ca 15x8 eller något, då blir det 8 sidor per A4 medräknat fram och baksida. Vi skriver menyn på baksidan och bara namn och datum fram så då är det 6 sidor kvar. Ganska lagom för några sånger, bröllopsbingo/korsord, goda råd, ordningsregler eller vad man nu vill ha...

Jag kommer att skriva ut mina program med svart/vit skrivare och sen stämpla detaljer med färg. JAg har skrivare hemma så jag har inte stenkoll på priser, men om du kontaktar ett tryckeri så kostar det inte så många kronor att få något utskrivet som privatperson. Finns det inga där du bor så har det tidigare gått att skriva ut på tex bibliotek för 1kr/papper...

Vill du spinna vidare på din idé med lappar med uppdrag (som jag direkt "stal" :) ) så kan du kanske göra någon typ av "stor" bingobricka där uppdragen finns med. Sen är det upp till folk att utföra sin grej och sen hitta de fyra andra som han/hon behöver för att skapa en rad... då blir det något naturligt för folk att prata om på samma gång :)

Lycka till!

• JollyO

Jag ska kopiera upp kompisarnas festprogramm på kopiatorn på universitetet, billigt! 30 öre per sida... Blivande bruden har köpt scrapbookingpapper och tillverkat omslag till dem.

Be toastmastrarna eller kompisar göra något snyggt och roligt av det, det är det vanligaste i min bekantskapskrets iallafall.

• tilamao

Jag har sett någon som haft en låda men olika kort. Men då har det ju varit typ: "menyn", lite om brudparet osv. så det blev som ett festhäfte fast man hade olika lappar i en låda. men vet inte om det blir billigare direkt.

• Sebastiána

Man kan lägga ett kort vid varje kuvert med en pil till höger och en till vänster där det står lite om gästerna man sitter bredvid. T.ex Bilmekande hästägare, vän till bruden och liknande (sånt som man ofta har i gästpresentationen).

Jag förstår inte riktigt hur kort i låda kan bli billigare än att ta samma information och häfta ihop i ett festhäfte, men jag kanske missat något?

• Sebastiána

När ska de ta upp korten ur lådan? När som helst under kvällen eller ska toastmastern säga till?

• moonlightgirl

Martinaa skrev 2010-09-28 12:11:00 följande:
    Bara för att du lånar någon skrivare behöver du ju inte "gratisåka". Kolla upp vad för slags patroner det ska vara, köp ett paket och en bunt papper, åk dit och skriv ut för glatta livet! :) Jag skulle gärna låna ut min skrivare till en vän så länge de köpte egna patroner och tog med sig eget papper :)

Jag håller med Matrinaa. Du behöver inte gratisåka för att du får hjälp att skriva ut festprogram hos någon vän. Jag skulle också gärna låna ut min skrivare till en vän om de stod för färgpatroner och papper själva.
    Har du ingen vän som du kan låna skrivare av så kan du säkert fixa det på ditt jobb om ni har skrivare där. Nu menar jag inte att du ska göra det gratis där heller men kolla vad de vill ha betalt per kopia eller om du kan fixa och ha med skrivarpatroner och papper själv. Tror inte att många skulle invända mot det.

• mattiasFästmö

Tack för alla tankar! Det vi tänkte var att vi ville ha lite bättre kvalité än bara hemmautskriven som förstörs om man bara spiller en droppe vatten på. Och vi tänkte att om man pillar ihop en liten låda så kan man göra mycket själv, istället för beställa festprogram via någon hemsida. Men nu erbjöd sig min pappa att vi kan komma och beslagta deras skrivare och dona allt där, så vi kommer göra så ändå. Men vi kommer göra lite uppdrag och sådant ändå, så det blir en liten kombination av de båda, men med ett ordentligt festprogram ändå

• Erik och Pernilla

vet att jag kommenterar på ett gammal inlägg men verkar som folk ändå läser så jag skriver en kort kommentar. Vi landade i samma som er, att skriva ett eget festprogram. Det visade sig ganska snabbt vara ungefär lika mycket jobb att skriva själv som köpa tjänsten av någon annan. Vi valde dock att köpa ett tryckt försättsblad som framsida och baksida sedan körde vi innehållet med eget papper dubbelvikt a4 på längden.

se vår mall här diabetestankar.blogspot.com/2011/01/tillverka-festprogram-microsoft.html 

Svar på tråden alternativt festprogram?