• Sebastiána

Bjuder ni era kollegor?

Nu har jag nästan rett ut hur jag ska göra med körerna jag är/har varit med i . Däremot vet jag inte om jag ska bjuda mina närmsta kollegor eller inte. Från början hade jag inte tänkt göra det, vi umgås ju inte privat (även om en av mina kollegor bjöd hem oss på lunch en dag när vi hade halvdag). Ett tag funderade jag på att bara bjuda kollegorna utan respektive - de är 8 - men det artigaste är ju att även bjuda respektive och jag brukar alltid förespråka att man ska göra det.

Saken är att bröllopet är ganska långt bort, som jag skrivit i en annan tråd. De måste ta sig med flyg och tåg till feststället och resa och boende kommer att gå loss på minst 2000:- (beroende på hur tidigt de bokar flyget). Jag kan ju säga att om min sambo blev bjuden på en kollegas bröllop och det hade varit en liknande situation hade inte jag varit så intresserad av att komma. Om kollegornas respektive inte vill komma kanske de inte heller kommer och det hade varit trist. Det jag hoppas på i så fall är att alla eller några kollegor bestämmer sig för att åka tillsammans utan sina respektive.

En annan sak är att två av mina kollegor aldrig pratar om sina respektive. Jag har ingen aning om vad de heter. De andra kan jag namnet på men inte mer. Hur gör man då när man ska skriva gästpresentationen?

Hur har ni gjort? Har ni bjudit era kollegor och i så fall med eller utan respektive?

Det kan hända att min BM tänker bjuda sina kollegor med respektive (en del av dem har träffat varandra förut) och då blir det ju konstigt om inte jag gör det, men bortsett från det...

• Svar på tråden Bjuder ni era kollegor?
  • Sebastiána
    Kattpoet skrev 2010-09-28 12:42:05 följande:
    Vi bjöd  hans kollegor eftersom de också var hans vänner  men det var några kollegor som inte blev bjudna eftersom de inte var vänner. Jag anser inte att de man  jobbar med måste vara med på bröllopet.   Brukar du bjuda dem på din födelsedag?
    Jag har inte jobbat här så länge så jag har bara hunnit fylla år en gång och då var jag bortrest. Kanske kommer jag att umgås privat med några så småningom vad vet jag.

Jag umgås som sagt inte med särskilt många alls. Jag har ju flyttat så mina gamla vänner är 120-125 mil bort = vi kan inte träffas så ofta längre. Jag har inte lärt känna några nya vänner där jag bor nu. Om jag bara ska bjuda dem jag umgås med blir det väl mina föräldrar och min syster - ett litet och familjärt men lite trist bröllop
  • Flodis Hjärtat

Jag kommer nog att välja att bjuda någon kollega med respektive, men då är det kollega som jag även umgås med utanför jobbet. De andra får stå över denna gång eller välja själv att komma till kyrkan.

Men svårt!

• Kattpoet

Och bjuder du alla du har mött eller arbetat med så blir stort och opersonligt, du har sannerligen ett dilemma.

• Sebastiána

Det finns inget rätt eller fel. Då hade det varit enkelt. Jag kommer naturligtvis att bjuda mina gamla vänner. De + mina släktingar blir c.a 20 personer om alla kommer. Jag gillar mina kollegor. Vi har väldigt trevligt när vi fikar ihop på dagarna . Som jag skrev tidigare har jag inte haft för vana att bjuda hem mina kollegor, till skillnad från min sambo. Jag har varit lite striktare när det gäller att skilja på jobb och fritid, men så har han också många fler vänner än jag - gamla arbetskamrater som han fortfarande har kontakt med och åker och fiskar med eller tar en öl med då och då. Jag tänker att jag kanske ska mjuka upp min strikta attityd lite och våga släppa folk lite mer in på livet. Min syster och hennes man bjöd kollegor och andra bröllop jag varit på har det också funnits kollegor med, så jag tänkte att det var vanligt, men det är kanske inte så vanligt?

• Jessika81

Prova att göra saker privat med dina kollegor så ser du om de är "vän-material"? Vad jag har fattat så gifter ni er inte förrän i juni så du har ju tid att bjuda in dem till ditt liv i flera månader. Antar att inbjudan går ut efter nyår? Jag skulle ta en i taget och hitta på något med- gå och fika, after work eller fråga om de ska med och träna eller dylikt.

Bjud sen bara dem som det känns riktigt bra med, jag tror det känns bättre än att försöka fylla upp din gästkvot på 25 personer... När det gäller vänner vinner faktiskt kvalitet över kvantitet!

• Nicossambo

Vi eller min man bjöd några kollegor ja tyckte inte men jag fick ge med mig, dock så tackade bara en ja av tre tror jag, vi umgicks lite med dem innan och de gifte sig i juli och då var vi bjudna till deras bröllop. Vi gifte oss i april.

Med gäster långt ifrån festen räkna med att dem kommer vi hade gäster från umeå, luleå, östersund mm bröllopet var i skåne. Lycka till gästlistan är alltid svår.

• Sebastiána
    Nicossambo skrev 2010-09-28 17:44:59 följande:
    Vi eller min man bjöd några kollegor ja tyckte inte men jag fick ge med mig, dock så tackade bara en ja av tre tror jag, vi umgicks lite med dem innan och de gifte sig i juli och då var vi bjudna till deras bröllop. Vi gifte oss i april.Med gäster långt ifrån festen räkna med att dem kommer vi hade gäster från umeå, luleå, östersund mm bröllopet var i skåne. Lycka till gästlistan är alltid svår.
    Om det står en någerlunda nära kommer de nog trots avståndet ja . De kan ju välja att se det som en minisemester.
  • Sebastiána
    Jessika81 skrev 2010-09-28 16:55:09 följande:
    Prova att göra saker privat med dina kollegor så ser du om de är "vän-material"? Vad jag har fattat så gifter ni er inte förrän i juni så du har ju tid att bjuda in dem till ditt liv i flera månader. Antar att inbjudan går ut efter nyår? Jag skulle ta en i taget och hitta på något med- gå och fika, after work eller fråga om de ska med och träna eller dylikt. Bjud sen bara dem som det känns riktigt bra med, jag tror det känns bättre än att försöka fylla upp din gästkvot på 25 personer... När det gäller vänner vinner faktiskt kvalitet över kvantitet!
    Det var ett bra tips!
  • Lindahl

Vi kommer själv att bjuda mina kollegor med respektive inklusive barn... arbetar på ett relativt litet ställe och vi är bara 6 anställda och av dom har jag bjudit 4 av mina närmaste kollegor som jag arbetat längst med. 1 av dem är min fd chef som tyvärr tackat nej men vad jag vet så kommer dom andra vilket ska bli jättekul...

• Sara och Micke 2010

Jag förstår inte riktigt.

Man kan väl inte bjuda en kollega och inte dennes respektive! Det tycker jag är respektlöst. Då är det bättre att inte bjuda någon! Och man bjuder väl inte någon och hoppas på att de skall tacka nej??!!!

S

• Retrobohem

Jag tycker det är helt ok att bjuda kollegorna som en grupp utan respektive.

• 1700tal

De bröllop jag har hört om har bara kollegan varit bjuden, inte deras respektive. Absolut ingen som tyckte det var respektlöst. Tvärtom skulle jag tycka det känns lite märkligt om min sambos jobbarkompis bjöd mig om jag aldrig träffat brudparet eller ens vet vem det är.. Då blir man nog lite outsider om man inte känner en enda utan sin egen respektive.

• Sebastiána
    Retrobohem skrev 2010-09-30 16:52:40 följande:
    Jag tycker det är helt ok att bjuda kollegorna som en grupp utan respektive.
    Jag tycker också att man kan göra det - om man bjuder dem i grupp. Min systers man bjöd handbollslaget. Deras respektive var inte bjudna men de hade ju varandra s.a.s
  • Fröken T

Jag tycker att det är helt okej att inte bjuda respektive. Min sambo ska på bröllop om ett par veckor som inte jag är bjuden till. Det är en träningskompis till honom som jag aldrig ens har träffat. Min sambo och en annan kille som tränar med dem ska gå.

Jag har varit på flera bröllop där jag inte känt vare sig brud eller brudgum och det är inte särskilt kul. Känns som att de som bjudit gjort det bara för att de måste bjuda folks respektive (för de skulle ju hellre ha bjudit nån de känner än mig!) och jag har gått bara för att jag känt att jag måste och för min sambos skull.

Då tycker jag att det är mycket bättre att inte bjuda respektive, om det går att göra så, tex med ett gäng kollegor eller ett handbollslag.

Svar på tråden Bjuder ni era kollegor?