• envyme

Är detta normalt?

Hej,
    Jag vet inte riktigt vad jag ska vända mig jag måste bara ventiliera för det här gör mig orolig!

Den 7e september gjorde jag en kirurgisk abort, allt gick bra osv, blödde kanske en vecka, magont en vecka sedan bra. Jag började använda p-ring dagen efter eftersom att man kan börja med det dagen efter aborten. Men för ett par dagar sedan, i måndags ungefär, så helt plötsligt började de svida och brännas och det liksom tryckte på i livmodern. När jag kissade sved/brändes det och det brändes långt inuti mig. Det kändes som en urinvägsinfektion ungefär. Jag hade så ett par dagar, ringde sjukhuset i torsdags som tyckte jag borde åka in och kolla. Jag åkte in, tog urinprov och gjorde gyntest. Allt såg bra ut sa han fast jag hade nog fått en svampinfektion och möjligtvis urinvägsinfektion för de kunde se spår av det i urinet. Fick recept mot svampen men det hjälpte ju fasiken inte. De skulle ringa till mig om de var så att jag hade urinvägsinfektion.

Men nu sitter jag här, det kliar som in i helsicke (en liten salva kan inte hjälpa mot det), trycker jag på min blåsa så gör det ont. När jag kissar får jag ont i blåsan, jag blir fort akut kissnödig men det kommer då inte mycket. Vad ska jag göra? Jag vill ju att de ska ta allvarligt på det här för någon slags infektion har jag ju fått, kan det kanske bero på p-ringen också? Min kusin hade urinvägsinfektion men de tog det inte allvarligt så tillslut gick det upp till njurarna nästan. Jag vill ju inte bli steril!!

Sorry, det blev lite långt...

• Svar på tråden Är detta normalt?
  • Oniq

Låter som en riktigt dryg urinvägsinfektion och svamp. Tyvärr så är det så att om det är uvi och du får antibiotika mot det, så kan svampen komma tillbaka och kräva ny behandling igen.

Klåda kan man också få om man är 'torr'. Prova med matolja eller barnolja, det brukar lindra för stunden. Men kontakta barnmorskan igen!

• May2010

Du måste gå till läkaren igen - helst en gynläkare. Ring kvinnokliniken där du gjorde aborten. Och låt de inte nonchalera dig. Det är viktigt. Tyvärr måste man stå på sig för att få bra vård. Men det är viktigt att du får rätt behandling, var inte rädd för att vara "dryg". Du kan köpa salva osv mot svamp på apoteket. Ta bort p-ringen? Hormonfrispiral kan vara bättre? Prata med en barnmorska.

• Grodfrun

Haller med ovanstaende, ga till en gynekolog (en 'riktig' sadan, inte barnmorska eller sjuksyster). Det kan vara svamp, uvi, eller bade och (eller inget dera iofs). Steril blir du inte av svamp eller uvi sa vitt jag vet, men du bor fa ratt behandling for att slippa fa aterkommande besvar!

Om det ar sa att du har en dj-vlig svampinfektion (kan kannas som en urinvagsinfektion!) och diflucan-tablett/er inte hjalper sa kan du be att fa prova sporanox, en annan tablett.

Gyn bor ocksa kunna hjalpa dig att ta reda pa om det eventuellt kan vara p-ringen (med sina hormoner) som staller till besvar. 

Om det kliar/svider riktigt illa, tex sa du knappt kan sova sa kan bedovningssalvan xylocain lindra, finns pa apoteket, receptfritt. Prova pyttelite forst, sa att du inte ar allergisk! Det ar normalt att det branner lite nar man tar pa salvan, innan den verkar sa att saga, men som sagt, prova lite forst innan du tommer tuben ;) 

• Bullemor

Talade du om för läkaren att du satt in p-ringen dagen efter? Man ska väl vänta typ en vecka eller två innan man använder tampong, har p-ring eller sex eftersom det är öppet och utvidgat efter aborten.
    Håll koll så att du inte får feber och kontakta läkare igen, stå på dig!

• envyme

Tack för era råd!

Jag berättade för gynläkaren att jag hade en p-ring och sa att det kanske kan bero på den, men det trodde han inte. Jo man kan faktiskt börja med preventivmedel dagen efter konstigt nog, eftersom att du blöder efter en abort så räknas det som första dagen i din mens så man ska helst börja dagen efter. Men nu har jag tagit ut den där p-ringen, stod inte ut mer och besvären har faktiskt minskat lite. Visst, jag blir fortfarande akut kissnödig, ibland gör det ont när jag kissar osv men det är MYCKET bättre än det var för någon dag sedan, men jag ska ändå ringa dem på imorgon och be om tid igen och dessutom be om att få prata om kopparspiral :)

• Bullemor

Jag avråder dig till kopparspiral!!! Jag har haft det och min gynekolog försökte avråda mig men jag skulle promt ha den och chi fick jag.
    Menssmärtorna blir mycket kraftigare och blödningarna likaså, även väldigt oregelbunden mens som varar längre.
    Vid sex känns trådarna och gör ont på killen då dom sticks och gör illa honom.
    Jag va och klippte dom tills dom inte gick att klippa mer. Jag känner flera som har haft spiral och haft exakt samma problem..

För övrigt låter det som att du har uvi..
    Om du inte tycker att p-ringen funkar bra kan p-plåster vara ett alternativ..?

• envyme

Bullemor skrev 2010-09-26 22:25:04 följande:
    Jag avråder dig till kopparspiral!!! Jag har haft det och min gynekolog försökte avråda mig men jag skulle promt ha den och chi fick jag.Menssmärtorna blir mycket kraftigare och blödningarna likaså, även väldigt oregelbunden mens som varar längre.Vid sex känns trådarna och gör ont på killen då dom sticks och gör illa honom.Jag va och klippte dom tills dom inte gick att klippa mer. Jag känner flera som har haft spiral och haft exakt samma problem..För övrigt låter det som att du har uvi..Om du inte tycker att p-ringen funkar bra kan p-plåster vara ett alternativ..?

Oj, vad tråkigt att det blev så för dig! Men kan det kanske vara så att det är lite ärftligt? Tex min mamma har alltid haft problem med hormonbaserade preventivmedel, likaså jag, men hon har nu haft kopparspiral x antal år och är jättenöjd. Hennes mens är helt normal osv, så jag tänkte att eftersom det fungerar så bra på henne så kanske det gör det på mig med. Sedan så berättade hon för mig om det där med trådarna, det beror på hur mycket de klipper av trådarna. Klipper de trådarna för kort så gör de ont, men låter de trådarna vara lite längre så virar de sig runt livmoderhalstappen (eller vad det heter) och då känns de inte alls fick jag höra. Men det är ju förmodligen från person till person.

Jo jag funderade på p-plåster, men jag gillar inte att äta massa hormoner för jag blir helt dum i huvudet av dem, tyvärr haha. Ja, jag ska ringa imorgon och tjata på dem igen!

• Oniq

Jag har precis blivit satt på hormontorken efter att ha testat 2 olika sorters p-piller och hormonspiral efter det jag fått barn. Min kropp HATAR hormoner just nu. Uvi, svamp, sprickor och allt möjligt äckel samt humörsvängningar och finnas till tusen.

Alla reagerar olika på olika preventivmedel och det är olika i olika skeenden i livet. Jag har tidigare aldrig haft problem med p-piller (käkat samma sort i 12år).

Hormonspiralen kände jag av vid sex trots att barnmorskan sa att det var ytterst osannolikt (ja.. ont gjorde det iaf..). Har dragits med allsköns grejs i underlivet i mer än ett år nu och först nu när jag slutat med allt och bara använder kondom börjar jag känna igen min kropp igen.

..Det jag vill säga är; Även om du gjort abort så var din kropp inställd på barn. Det händer djävulskt mycket med hormoner och skit i kroppen då. Ta det lugnt och låt kroppen återhämta sig.

• envyme

Oniq skrev 2010-09-27 09:28:43 följande:
    Jag har precis blivit satt på hormontorken efter att ha testat 2 olika sorters p-piller och hormonspiral efter det jag fått barn. Min kropp HATAR hormoner just nu. Uvi, svamp, sprickor och allt möjligt äckel samt humörsvängningar och finnas till tusen. Alla reagerar olika på olika preventivmedel och det är olika i olika skeenden i livet. Jag har tidigare aldrig haft problem med p-piller (käkat samma sort i 12år). Hormonspiralen kände jag av vid sex trots att barnmorskan sa att det var ytterst osannolikt (ja.. ont gjorde det iaf..). Har dragits med allsköns grejs i underlivet i mer än ett år nu och först nu när jag slutat med allt och bara använder kondom börjar jag känna igen min kropp igen.   ..Det jag vill säga är; Även om du gjort abort så var din kropp inställd på barn. Det händer djävulskt mycket med hormoner och skit i kroppen då. Ta det lugnt och låt kroppen återhämta sig.

Jag är precis som du gällande hormoner, min kropp reagerar så fruktansvärt starkt på dem! Jag har ätit p-piller sedan jag var 16 år (är 21 nu) men haft uppehåll lite då och då. Jag hade senast ett uppehåll i vintras fram tills nu, och det var då jag råkade bli gravid, fruktansvärt slarvigt och oansvarligt... jag vet.

Jag skulle bara vilja rena min kropp, för jag hatar verkligen alla problem som uppstår där nere! Man kan inte se vad som händer eftersom det är innuti kroppen, och det är så frustrerande. Egentligen skulle jag liksom vilja gå på någon slags "avgiftning" haha så jag renar kroppen från alla konstiga hormoner som p-piller och p-ring gett mig, samt svamp/uvi och allt annat skräp. Är trött på det här. Det var därför jag hade ett så långt uppehåll med p-piller, och tro det eller ej men jag mådde så SJUKT bra och var så himla lycklig under den perioden. Inga problem, ingenting.

Näe, nu ska jag ringa gyn igen och fråga om dom fått några provsvar på mitt urinprov angående uvi...

• envyme

Åååååh jag blir så himla arg på sjukvården ibland! För det första har de 1 timmes telefontid så det är typ omöjligt att nå fram till dem. För det andra så när jag väl kommer fram så ber jag henne titta om de har fått fram något med mitt urinprov. "jaaaaa jag ser här att de har hittat lite bakterier.... jag ska be en läkare titta på det här så du får behandling fort". Men hallå?!?! Om du nu ser att jag ev har en uvi, varför har ni inte tagit tag i det tidigare?! Jag gjorde urinprovet förra veckan, ska det bara ligga där och vänta samtidigt som jag plågas av smärtorna?

Näe ursäkta mig, måste få avreagera mig lite, men jag blir så fruktansvärt förbannad ibland. Dessutom när jag förklarar klart och tydligt att jag tror det beror mkt på p-ringen som jag satte in när ni rådde mig till det, så säger hon att "ja det kanske var lite tidigt att börja med den" Men vad bra att ni ber mig sätta in den dagen efter aborten då... så sa jag även att jag inte klarar av hormoner, min kropp tål dem inte för jag blir helt knasig, får svamp osv, så jag sa att jag ev vill diskutera kopparspiral. Då tycker hon att jag ska fortsätta med ringen som jag inte klarade av att ha inne i mer än 2 veckor för den gjorde så fruktansvärt ont...

Suck, blir till att ringa VC istället tror jag..

Svar på tråden Är detta normalt?