• Drama Online

Barnvaktsstafett ?

Det gäller ett familjärt, men stort bröllop. Eller ja, medelstort, 80-90 eller så.

Jag funderar på att klä en stafettpinne med pynt och ett litet schema för vem som kan kan vara "barnambassadör" för de lite större kidsen.

Alltså tilldela de pålitliga och barnkära en liten stund var, kanske en halvtimme att sätta på filmer, dra igång spel, leta reda på föräldern till nån som slagit sig, fylla på korv och popcorn... (Jag utgår från att småbarnen hänger med sina föräldrar, så inga blöjbyten eller matschema!)

Vad skulle ni tycka om ett sånt upplägg? Skulle det kännas opålitligt (för en förälder) eller jobbigt (för nån på listan)? Måste man förvarna?

Jag har kört liknade upplägg, då var alla gäster med i en staffet, men sysslorna var andra typ, ljusvakt, plocka glas... Men det var föreningsfester eller födelsedagsfester.

Love or hate?

• Svar på tråden Barnvaktsstafett ?
  • weddinginlove

Love it!

Tyckte det var en jättbra idé!

• kapellösa

Jag skulle absolut inte ha något emot det så länge jag blev förvarnad innan.

Gillar idén!

• Sebastiána

Antar att du tänker fråga folk innan bröllopet. Jag hade inte velat leka barnvakt på en fest.

• Aleta

Helt OK upplägg, men jag skulle också vilja vara vidtalad i förväg så att jag var beredd.

• Semlorna

Nja, jag själv hade inte velat vara barnvakt för barn jag inte känner på en fest.

• snartdax11

Nja..men är gästerna med på det så ett smart upplägg. Men undrar om det är rätt för ett bröllop..

• themandys

Hej! Jag skulle hellst inte vilja sitta barnvakt på ett bröllop. Givetvis är det skillnad om det handlar om mina egna, eller en nära anhörigs barn.

Men det är inte alla som är bekväma med att ta hand om andras barn. Dessutom dricker de flesta alkohol, så för dem som ska ta hand om barnen något senare under kvällen kanske inte är så lämpliga barnvakter efter några glas, alternativt känner att de inte kan dricka alls och ha kul förens efter att de har passat barnen.

Jag föreslår istället att föräldrarna till barnen turas om att ta hand om dem och att övriga gäster får vara fria från jobb så att de kan slappna av och ha roligt hela dagen och kvällen.

Svar på tråden Barnvaktsstafett ?