• Sebastiána

Hur ska jag göra med mina körer?

Jag är medlem i en kör i den norrlandsstad jag bor i nu. Det är de enda människor vid sidan av jobbet som jag träffar, förutom min BM:s släktingar, så de har ganska stor betydelse även om jag inte kan påstå att jag känner dem väl. Jag är inte kompis med någon speciell i kören även om det finns några jag hellre pratar med på våra fikapauser. Vi är nästan 40 medlemmar i kören och jag och min BM har egentligen bara tänkt ha sammanlagt 50 gäster. Vi gifter oss i Skåne så det kommer att kosta minst 2500:- i resa och boende för dem. Hur ska jag göra?

1) Bjuda hela "Kören" (exklusive respektive) och räkna med att kanske bara 10-15 verkligen kommer. Det kostar ju ändå en slant för dem, de blir tvugna att sova över i alla fall två nätter och det är direkt efter Kristi Himmelsfärd så en del kanske vill vara i sina stugor. Det kan naturligtvis också vara så att alla kommer.

2) Bjuda alla i min stämma (just nu c.a 7 personer), men det är egentligen bara två av dem jag pratar med. Vår stämma är väldigt ojämn = folk börjar och slutar hej vilt, men vi är tre som hängt i de senaste terminerna och som kommer på alla övningarna.

3) Bjuda 2-3 i varje stämma, = 8-12 personer, och då välja de jag gillar bäst, men de som fått inbjudan tror kanske att alla i kören fått en och när någon av dem frågar någon annan "Ska du gå på bröllopet?" blir kanske den stött för att han/hon inte blivit bjuden... Kan bli jobbig stämning.

Om jag bara ska bjuda vissa, ska jag då även bjuda respektive eller ska jag fortfarande se det som att jag bjuder "Kören" (och "Kören" har ju ingen respektive)?

Min gamla kör i Skåne tänkte vi hyra in som underhållning. De har en speciell repertoar som passar jättebra på vårt bröllop. De är inte lika många, kanske 15 personer. En del av dem som var med när jag var medlem har slutat och ersatts med folk jag aldrig träffat (eller kommer att träffa i framtiden). De som är kvar och som jag känner lite ser jag fram emot att träffa. Vi funderar på att hyra in "Skånekören" och låta dem sjunga till desserten = bröllopstårtan och erbjuda dem att stanna kvar på festen om de vill efter att de bytt om. Det blir fri bar, godis, chips - kanske nattamat och dans till liveband. Kan vi göra så?

• Svar på tråden Hur ska jag göra med mina körer?
  • Sebastiána

...det är trevligt med många sjungande människor på bröllop, men om nu ALLA i "Kören" mot förmodan skulle komma tar de kanske över hela festen?

• Moster Stina

Hej!
    Om du bjuder alla i kören, så kan du nog bjuda dem UTAN respektivar. De har ju så att säga varandra att umgås med!

Och jag tror verkligen inte att du får dit alla ändå. Det är en lång och dyr resa för många. Och skulle du ändå välja ut bara ett fåtal, så kanske de känner sig alldeles tvungna att komma. Inte heller bra!

Men att bjuda sin gamla skånekör tycker jag verkar kul. Kanske inte bara som underhållning, utan också för sällskapets skull!

Om du ändå har en kör med, och kanske har lika musikaliska släktningar, så kan 4-stämmiga allsånger vara väldigt uppskattat! Bort allt vad oro gör t ex.
    Taket lyfte sig nästan på festen till ett bröllop jag var på. Jättehäftigt! Förmodligen även får de få som inte kunde sjunga efter noter!
    Lycka till!

• Sebastiána

Från början tänkte jag bara bjuda några i min stämma, med respektive, men sen tänkte jag att de kanske inte skulle tacka ja. Chansen är större att fler kommer om jag bjuder alla, dels just för att jag bjuder fler och dels för att det blir lite av en körresa - de kommer säkert att sjunga spontant på både flygplats och flygbuss . Däremot hoppas jag att inte mer än kanske 10-15 kommer eftersom vi blir lite många då...

Jag har en del musikaliska släktingar och ett par på min BM:s sida sjunger också i kör

• Jessika81

Alla alternativ är bra utom att bjuda bara dem du gillar bättre! Alltså hela kören, med eller utan respektive alt. din stämma (med eller utan respektive). Eller inte bjuda nån alls förstås. Men jag skulle inte välja lite folk här och var, det kan bli dålig stämning

• Sebastiána

Min sambo är tveksam till att bjuda hela kören: "Vad gör du om alla kommer?" undar han. Jag tror att det är väldigt osannolikt, men man måste ju ändå vara beredd på att det kan hända.

Jag skulle bli överaskad om många tackde ja (och samtidigt glad och lite nervös). Det brukar nämligen inte hända mig. Alltid när jag bjuder hem folk tackar nästan hälften av mina "vänner" nej. Vid ett tillfälle kom faktiskt alla jag hade bjudit, men mer än hälften stack efter efterrätten därför att de hade blivit bjudna på en fest med fri dricka samma kväll och tydligen föredrog den festen.

De allra nyaste i kören kommer nog inte. De har jag inte ens pratat med. Några vill säkert inte komma ändå. Andra vill kanske väldigt gärna komma, men har inte råd - eller också bestämmer sig alla för att detta blir en jättekul grej att göra tillsammans hela kören!

Min sambo tyckte att jag skulle bjuda de jag var kompis med i kören bara - men problemet är ju att jag inte är kompis med någon. I så fall hade det inte varit något problem.

Om vi gift oss lokalt hade jag kunnat bjuda dem enbart till vigseln, eller till en efterfest, men här ska de alltså flyga ner till Skåne och sedan åka tåg 1 timme.

• Duchess

Du sjunger väl inte i samma kör som jag?

När jag gifte mig (bor i Umeå, bröllop i Linköping) så bjöd vi de ur kören som jag brukar umgås med privat. Klart att det var svårt att dra gränser, men det kändes bäst. Det var ingen som tog illa upp vad jag vet. 

Annars tror jag faktiskt att det är fullt möjligt att bjuda alla eftersom bröllopet är så långt borta. De som inte umgås med dig/er privat vill nog inte lägga tid och pengar på att åka till Skåne för ett bröllop. 

• JollyO

Om jag hade varit med i din kör hade jag tyckt att det var konstigt om jag blev bjuden på ert bröllop. Speciellt när det är i Skåne. Du skriver ju att du inte egentligen är kompis med någon och risken är att du "skrämmer iväg" folk som du kanske håller på att bli kompis med. Eller hur ser du på det?

• Sebastiána
    Duchess skrev 2010-09-25 11:51:51 följande:
    Du sjunger väl inte i samma kör som jag? När jag gifte mig (bor i Umeå, bröllop i Linköping) så bjöd vi de ur kören som jag brukar umgås med privat. Klart att det var svårt att dra gränser, men det kändes bäst. Det var ingen som tog illa upp vad jag vet.  Annars tror jag faktiskt att det är fullt möjligt att bjuda alla eftersom bröllopet är så långt borta. De som inte umgås med dig/er privat vill nog inte lägga tid och pengar på att åka till Skåne för ett bröllop. 
    Grejen är ju att jag inte umgås med några privat.
  • Duchess
    Sebastiána skrev 2010-09-25 12:32:07 följande:
    Grejen är ju att jag inte umgås med några privat.
    Du skrev ju iaf att det är några i kören som du pratar mer med/gillar bäst. Bjud dem
  • Sebastiána
    Duchess skrev 2010-09-25 12:46:31 följande:
    Du skrev ju iaf att det är några i kören som du pratar mer med/gillar bäst. Bjud dem
    Ja, det kanske jag ska... Vi fikar efter övningarna och då är det några jag pratar lite med. Det är i och för lite en slump vilka man hamnar bredvid då, men de som ev inte gillar mig alls sätter sig knappast bredvid mig. Det blir lite alternativ 3 då - fast det är mest tjejerna jag pratar med. I så fall kanske jag ska bjuda respektive också.
  • Sebastiána

Alltså, grejen är att jag inte har många vänner kvar från där jag bodde innan och där jag bor nu har jag inte hittat några vänner än. De enda jag umgås med utanför jobbet är kören och då bara på övningarna. Om jag haft en massa vänner här uppe hade jag bjudit dem istället antar jag. Men det kan ju hända att jag blir vän med någon i kören så småningom... även om jag inte alls är bra på det här med att hitta nya vänner.

• Duchess

Just körsång är ett utmärkt sätt att lära känna nya människor, även om det såklart tar tid även det. Jag hade nog inte trivts lika bra i Umeå om jag inte gått med i en kör när jag flyttade hit för 10 år sedan

• förlovadflicka

Jag hade nog inte gjort det. Jag håller också på med musik och visst är det en speciell känsla med en kör eller orkester även om man inte är nära vänner eller träffas annars. Det blir på något sätt så att man älskar hela kören fast kanske egentligen inte individerna, snarare massan. Det verkar vara så för dig också och i sådana fall tycker jag inte att du ska bjuda några få eller ens hela kören. Det blir liksom konstigt "hur känner du bruden?" "vi sa hej en gång och vi sjunger i samma stämma". Menar inget elakt, bara säger som jag tänker... Har funderat i ungefär samma banor fast med musikerkompisar...

• Sebastiána

Jag har varit med i flera körer. En tjej i en kör jag var med i gifte sig och då blev hela kören bjuden på bröllopet (utan respektive) och vi var väl 8 personer som kom. Vi hade jättekul - hon hade placerat oss vid samma bord.

Om jag bestämmer mig för att bjuda vissa blir det de som jag pratar med på fikapuserna - inte de jag bara sagt hej till en gång. Jag tror att det blir 7-8 tjejer som är kvar från när jag först började kören. Killarna har jag inte mycket kontakt med alls.

• förlovadflicka

Sebastiána skrev 2010-09-28 14:58:18 följande:
    Jag har varit med i flera körer. En tjej i en kör jag var med i gifte sig och då blev hela kören bjuden på bröllopet (utan respektive) och vi var väl 8 personer som kom. Vi hade jättekul - hon hade placerat oss vid samma bord.Om jag bestämmer mig för att bjuda vissa blir det de som jag pratar med på fikapuserna - inte de jag bara sagt hej till en gång. Jag tror att det blir 7-8 tjejer som är kvar från när jag först började kören. Killarna har jag inte mycket kontakt med alls.

7-8 personer kan du ju bjuda då, tänkte bara att hela lät väldigt mkt :)

• Sebastiána
    förlovadflicka skrev 2010-09-28 15:53:09 följande:
      7-8 personer kan du ju bjuda då, tänkte bara att hela lät väldigt mkt :)
    Ja, om jag bjuder hela kören och alla kommer blir det c.a 40 - DET hade verkligen varit för mycket!
  • Sebastiána

Om jag inte bjuder alla utan skippar alla killarna och bara bjuder de tjejer som är med den här terminen (det är många "vilande", kanske kommer de tillbaka till våren men det vet jag inte) och som jag pratar med lite ibland - med respektive... Vad tror ni om det? Det blir ju lite som alternativ 3.

Svar på tråden Hur ska jag göra med mina körer?