Hur ska jag göra med mina körer?
Jag är medlem i en kör i den norrlandsstad jag bor i nu. Det är de enda människor vid sidan av jobbet som jag träffar, förutom min BM:s släktingar, så de har ganska stor betydelse även om jag inte kan påstå att jag känner dem väl. Jag är inte kompis med någon speciell i kören även om det finns några jag hellre pratar med på våra fikapauser. Vi är nästan 40 medlemmar i kören och jag och min BM har egentligen bara tänkt ha sammanlagt 50 gäster. Vi gifter oss i Skåne så det kommer att kosta minst 2500:- i resa och boende för dem. Hur ska jag göra?
1) Bjuda hela "Kören" (exklusive respektive) och räkna med att kanske bara 10-15 verkligen kommer. Det kostar ju ändå en slant för dem, de blir tvugna att sova över i alla fall två nätter och det är direkt efter Kristi Himmelsfärd så en del kanske vill vara i sina stugor. Det kan naturligtvis också vara så att alla kommer.
2) Bjuda alla i min stämma (just nu c.a 7 personer), men det är egentligen bara två av dem jag pratar med. Vår stämma är väldigt ojämn = folk börjar och slutar hej vilt, men vi är tre som hängt i de senaste terminerna och som kommer på alla övningarna.
3) Bjuda 2-3 i varje stämma, = 8-12 personer, och då välja de jag gillar bäst, men de som fått inbjudan tror kanske att alla i kören fått en och när någon av dem frågar någon annan "Ska du gå på bröllopet?" blir kanske den stött för att han/hon inte blivit bjuden... Kan bli jobbig stämning.
Om jag bara ska bjuda vissa, ska jag då även bjuda respektive eller ska jag fortfarande se det som att jag bjuder "Kören" (och "Kören" har ju ingen respektive)?
Min gamla kör i Skåne tänkte vi hyra in som underhållning. De har en speciell repertoar som passar jättebra på vårt bröllop. De är inte lika många, kanske 15 personer. En del av dem som var med när jag var medlem har slutat och ersatts med folk jag aldrig träffat (eller kommer att träffa i framtiden). De som är kvar och som jag känner lite ser jag fram emot att träffa. Vi funderar på att hyra in "Skånekören" och låta dem sjunga till desserten = bröllopstårtan och erbjuda dem att stanna kvar på festen om de vill efter att de bytt om. Det blir fri bar, godis, chips - kanske nattamat och dans till liveband. Kan vi göra så?