• Pinga

Tips för bröllop i Göteborg

Jag och min fästman bor i Göteborg och planerar att gifta oss inom 1-2 år och känner just nu ingen brådska, men vi vill börja fundera lite på vilka alternativ som finns och börja lägga upp en budget.

Vi vill gifta oss i en kyrka och sedan ha en mysig fest efteråt med ca 40-50 gäster. Därför efterlyser vi tips på trevliga festlokaler.

Önskemål är:

- Gärna i västra gbg eller Mölndal

- Enkelt men personligt och gärna hög mysfaktor

- Så billigt som möjligt

- Billig fin lokal som det är lätt att ta sig till

- Man ska få hålla igång en bra bit in på natten

Så undrar jag om någon har erfarenhet av Restaurang Kapellet på Nya Varvet. Är det trevligt och prisvärt?

Skulle bli oerhört tacksam för tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-24 14:53
    Förresten, även en fin kyrka/kapell i närheten av lokalen är ett plus!
  • Svar på tråden Tips för bröllop i Göteborg
  • Pinga

TACK för alla tips! Funderar starkt på Kustens Hus nu, det låter helt perfekt! Men när jag kollade med dem sa de att man får ordna städningen själv.

Hur gjorde ni med musik? Finns det musikanläggning där eller måste man ta med det själv?

Tack än en gång!

• Nathis

Hej! Vi gifter oss i maj nästa år i Örgryte gamla kyrka, sedan ska vi ha bröllopsfesten på Kolmaden vid Delsjön. Vi kommer att vara ca 50 gäster, bjuda på buffé, köpa alkohol i Tyskland. När det gäller musik så tänkte vi ladda en bärbar dator med spellistor som sedan en bestämd person får byta/ändra.

Jag köpte min brudklänning idag på rea, och sambon ska ha högtidsdräkt, uniform, på sig. 

• LoveA

Pinga: Vi kunde köpa till städning, dock inte grovstädningen, men de kanske har tagit bort det. Musikanläggning får man ordna med själv, dom hade lite grejer där men det fick man inte låna. Vi fick ha lokalen från 18.00 på fredagen till 12.00 på söndagen. Det var lite stressigt att ställa i ordning allt men det var det värt i slutänden, det blev så mysigt och fint Jag skulle absolut hyra Kustens hus igen, jag blev så förälskad i stället.

• Pinga

Okej, det låter ju bra. Jag undrar dock en sak till. Har sett att det sitter en del alkisar utanför Kustens Hus. Kunde ni ha er fest ifred utan att bli ostörda av obehöriga? Vore ju inte så kul om det kommer en massa alkisar och vill vara med. Sedan undrar jag hur ni fixade musikanläggning. Det är ju rätt viktigt med musik på festen!!!

• Pinga

menar naturligtvis utan att bli störda!!!

• LoveA

Pinga skrev 2010-10-02 12:39:21 följande:
    Okej, det låter ju bra. Jag undrar dock en sak till. Har sett att det sitter en del alkisar utanför Kustens Hus. Kunde ni ha er fest ifred utan att bli ostörda av obehöriga? Vore ju inte så kul om det kommer en massa alkisar och vill vara med. Sedan undrar jag hur ni fixade musikanläggning. Det är ju rätt viktigt med musik på festen!!!

Vi blev inte störda utav någon, det gick förbi lite folk på gångvägen på baksidan när vi hade brudskål men de bara tittade bara nyfiket och log Någon alkis såg jag inte till. Musikanläggningen hyrde vi från chalmers i o m att min man jobbar där. Jag vet inte om alla får hyra därifrån eller om man måste ha anknytning till chalmers.

• Pinga

Love A: Jag undrar hur ni gjorde med servering. Hyrde ni även personal från Hisingens hembeställning? Hur funkade det?

Undrar om någon på BT har erfarenhet av Aftonstjärnan (stallet) som festlokal. Vad kostar det och hur är det?

• LoveA

Pinga skrev 2010-10-10 21:53:50 följande:
    Love A: Jag undrar hur ni gjorde med servering. Hyrde ni även personal från Hisingens hembeställning? Hur funkade det? Undrar om någon på BT har erfarenhet av Aftonstjärnan (stallet) som festlokal. Vad kostar det och hur är det?

Personal fixade vi genom en annons vi la ut på grannar.se. Fick två mycket duktiga tjejer. Vi försökte hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt och vi tänkte att studenter brukar vilja tjäna lite extra pengar och det stämde

• Pinga

hej igen, hur gjorde ni med maten och disken? Köket i Kustens hus var ju väldigt litet...

• Pinga

och sen så var det ju bara en toalett också... blev det inte lite jobbigt för alla gäster på er bröllopsfest? Det är nog köket och toaletten jag har mest emot med Kustens Hus.

• MyHeartIsYours

På natten kan ni släppa svävande-lyktor. Det var roligt och stämningsfullt till festen.

• LoveA

Pinga skrev 2010-11-09 20:43:11 följande:
    och sen så var det ju bara en toalett också... blev det inte lite jobbigt för alla gäster på er bröllopsfest? Det är nog köket och toaletten jag har mest emot med Kustens Hus.

Hej igen,

Maten tog vår personal hand om, vi såg till att maten kom till lokalen strax innan gästerna skulle komma, på så sätt behövdes inget ställas in i kylen. Några saker skulle värmas i ugnen innan men det fixade våra tjejer utan problem. Cateringfirman frågade när vi skulle äta och tog hänsyn till den tiden. Disken fixade dom också, finns diskmaskin på stället. Sen tog vi hand om den disk som var kvar dagen efter. Maten som blev över fick vi in i kylen.

Toaletter finns det två utav i trappuppgången som ligger vid bardisken, om det krisar så finns det två till i trappuppgången där man kommer in till köket och en uppe bredvid köket. Vi tog med oss extra handtvålar och toapapper för de sa att det vara några toaletter de inte brukade fixa till men vi hade tur på vår dag.

Hör av dig igen om du har fler frågor så ska jag försöka svara

• Pinga

LoveA: Tack för alla svar! Det blev många frågor men anledningen är att vi insett att Kustens Hus är vårt bästa alternativ just nu med tanke på att vi vill hålla nere kostnaderna och samtidigt få en charmig lokal. Men när vi var där och tittade hade hon inte så mycket tid för oss så vi gick mest runt själva och fattade inte riktigt hur allt skulle funka där. Men det verkar ju som det löser sig! Har  nu preliminär bokat lokalen, och hoppas på att det blir en bra lösning!! Det här med att hitta lokal var mycket svårare än vad jag någonsin kunnat ana. Men när det är fixat ska det bli kul att börja fundera över allt annat.Tack än en gång!

• LoveA
    Pinga skrev 2010-11-15 20:22:21 följande:
    LoveA: Tack för alla svar! Det blev många frågor men anledningen är att vi insett att Kustens Hus är vårt bästa alternativ just nu med tanke på att vi vill hålla nere kostnaderna och samtidigt få en charmig lokal. Men när vi var där och tittade hade hon inte så mycket tid för oss så vi gick mest runt själva och fattade inte riktigt hur allt skulle funka där. Men det verkar ju som det löser sig! Har  nu preliminär bokat lokalen, och hoppas på att det blir en bra lösning!! Det här med att hitta lokal var mycket svårare än vad jag någonsin kunnat ana. Men när det är fixat ska det bli kul att börja fundera över allt annat.Tack än en gång!
    Varsågod det är bara kul att kunna hjälpa till när vi själva blev så nöjda. Ja Cecilia på kustens hus som vi pratade med hade inte mycket tid för oss heller. Jag skrev en lista på saker vi undrade över och åkte tillbaka och tittade igen och frågade henne dessa saker samtidigt. Hoppas ni får ett fantastiskt bröllop och en underbar fest Stort lycka till!
  • Lillis82

Jag var på 50-års fest i en jätte mysig lokal i Kålltorp tror jag det heter.. La Cuve eller något liknade.. tror de tar kanske 2000kr - 4000kr för lokalen beroende på dag. De har även en cateringfirma i huset bredvid har dock inte ätit där själv men skulle rekommendera en annan firma som heter kalasdax.se de har mycket buffémat som är helt suveränt god och billig. 

Men det beror ju lite på vart ni skall gifta er, har inte läst igenom alla inlägg så kanske har missat vilken kyrka ni valt.. 

Lycka till!

Svar på tråden Tips för bröllop i Göteborg