• SarisMaris

    Problem med flyget? Hjälp!

    Om en vecka åker till till London och flygbiljetterna och hotellet är bokade i mitt gamla namn. Igår gick mitt nya efternamn igenom.
    Kommer detta medföra problem?
    Jag har ett pass och körkort med mitt gamla namn och jag har hört att så länge det står samma namn på biljetten som på passet är det lugnt. Men nu blir jag orolig iaf! 
    Kan flygbolaget på nåt sätt kolla upp i nåt register och se att jag har bytt efternamn? 
    Hoppas någon kan lugna mig lite!
     

  • Svar på tråden Problem med flyget? Hjälp!
  • Optimia

    Jag skulle nog ringa till flygbolaget och höra efter med dem om jag var du.


    Storbritannien är ju lite speciellt eftersom de inte hör till Schengen; det är striktare säkerhetskrav och de scannar ens pass vid ankomst. 


    Förhoppningsvis kan du åka på ditt gamla pass, men "better safe than sorry"

  • Yllo

    Så länge flygbiljett och pass har samma namn så är det lungt. Vet flera som flygit till England med sitt gamla pass fast dom bytit namn. Du har ju... vad är det... 6 månader på dig att byta ut dina handlingar.

  • SarisMaris

     


    Yllo skrev 2010-09-22 18:53:27 följande:
    Så länge flygbiljett och pass har samma namn så är det lungt. Vet flera som flygit till England med sitt gamla pass fast dom bytit namn. Du har ju... vad är det... 6 månader på dig att byta ut dina handlingar.
     

    Okej, det låter ju bra Alla trådar jag läst om detta säger samma sak, men man blir ju ändå lite nojig


     


    Optimia skrev 2010-09-22 17:18:31 följande:
    Jag skulle nog ringa till flygbolaget och höra efter med dem om jag var du. Storbritannien är ju lite speciellt eftersom de inte hör till Schengen; det är striktare säkerhetskrav och de scannar ens pass vid ankomst.  Förhoppningsvis kan du åka på ditt gamla pass, men "better safe than sorry"

    Men vad kan komma upp vid en scanning De kan väl inte se någon annan info än den som står på passet ändå?

  • Optimia
    SarisMaris skrev 2010-09-22 19:36:01 följande:
      Men vad kan komma upp vid en scanning De kan väl inte se någon annan info än den som står på passet ändå?
    Förmodligen ingenting, men ett enkelt samtal till flygbolaget borde ju kunna bekräfta det de flesta tror, dvs. att du kan åka i ditt gamla pass. Tar max 5 minuter och då får du information du verkligen kan lita på.

     

Svar på tråden Problem med flyget? Hjälp!