• aikidoaasa

    Förvirrad över min kropp... (gravid eller inte)

    Ok, jag vet att det finns forum som kanske är bättre lämpade, men jag känner inte för att bli medlem i en av dem bara för att ställa en fråga.


    Jo!


    Jag är 27 år och för övrigt frisk vad jag vet.
    Jag åt p-piller (Mercilon) i flera år och nu i samband med att vi skulle gifta oss i sommras så slutade jag ta dem. Jag kan inte säga att jag haft några större problem med detta (om man bortser att jag känner av hormonförändringarna lite mer) men inga extra finnar eller större menssmärtor eller liknande som jag sett andra skriva om.


    Min kropp har under den senaste tiden varit väldigt annorlunda. Min första tanke har då varit "Yes! Jag är gravid!" Men de tester som jag gjort visar negativt. (jag har gjort flera om det var så att det blev något fel den första gången under de senaste dagarna)


    Min mens har inte kommit då den varit planerad att komma för nästan en vecka sedan. Jag har i flera år haft en väldigt regelbunden cykel där det endast varit någon dag som det kan ha varierat mellan. Och den har hållt i sig i fem dagar. Men senaste månaden så höll den helt plötsligt på i endast två dagar?! (det var heller inte särskilt rikligt) Jag hade däremot större menssmärtor under de dagarna än vad jag brukar ha (men jag har sett dem som har värre än så och de har den varje månad)


    Under veckan så har min kropp varit "udda" på andra sätt: ont/stelt i höfterna som gjort det småjobbigt att gå och ont i ryggen (mest nedanför svanken) men den delen har gått över... ömma bröst som också känns aningen svullna (brukar inte känna av detta i övrigt när det är dags för mens) Lite ont i magen så som det kan kännas samma dag som jag i vanliga fall får mensen men har haft den i flera dagar nu.  Och jag har reagerat starkare på lukter (vissa har nästan gjort mig illamående) Inga förändringar på mina flytningar heller vad jag har märkt.


    ???
    Någon som har en aning om vad det är som händer? Är det p.g.a av att jag för några månader sedan slutade med p-pillerna (men varför har det tagit så många månader för det att märkas), är jag kanske ändå gravid fast testerna sagt nej?, är det vanligt att cykeln her plötsligt tar en "time-out" och att det är bara att vänta in den? (jag är inte mer stressad i jobbet nu än vad jag varit tidigare, det vet jag kan vara en orsak och jag äter också regelbundet), eller är det något annat "fel" på mig? 


    Jag får säkert svaret att jag ska gå till mödravårdscentralen och kolla upp. Men jag vill gärna inte gå dit och få höra att "allt är normalt, det kommer snart igång igen din mens... det är bara att vänta..." Däremot är det så att något så kommer jag självklart att gå dit. Jag vill bara höra lite "experthjälp" innan jag ev. går dit.

  • Svar på tråden Förvirrad över min kropp... (gravid eller inte)
  • Sebastiána

    Jag tog p-sprutor ett tag - då försvinner all mens så småningom. Det tog minst ett år innan min kropp var tillbaka i normalläge. Kanske är det bara så att din kropp håller påm att ställa om sig. Om du är gravid är ju lätt att kolla. Köp ett graviditetstest bara så får du veta omedelbums. Om du inte är gravid och det fortsätter är det bäst att kolla det hos gynekolog.

  • mattiasFästmö

    det kan vara att du är skengravid. att du vill bli gravid och går oc tänker på det och därför blir mensen lite hoppig. Eller så är det som sebastianan säger att kroppen fortfarande håller på att ställa tillbaka sig efter ppillerna. har du gjort ett graviditets test och du inte är gravid så är du nog tyvärr inte det heller.


  • blomtroll

    Tydligen är det normalt att det tar 3-12 månader eller mer innan kroppen börjar fungera normalt igen, efter att man använt p-medel med hormoner. Sedan jag slutade med p-piller (för att jag bara mådde dåligt av dem) så har kroppen varit mycket underlig - och det är ändå åtta månader sen. Exempelvis så hoppar mensen och är väldigt oregelbunden, mensvärk hej och hå, ömma bröst, luktkänsligare vissa dagar och annat som jag aldrig haft problem med förut. Enligt barnmorskan jag pratade med så är det normalt men känner du dig ororlig så ring deras rådgivning och hör med dem.

  • Greeneyes

    Hej TS!
    (Lite svar från en medlem på den typen av forum )

    Spontant så är det sant att man kan vara gravid även fast man inte testat positivt. Det kan antingen vara så att du ägglossade senare än du trodde, och därför har inte kroppen kommit upp i de halter som behövs för att plussa än. I såna fall borde du plussa inom en vecka eller så. (Det finns de som inte får plus även längre in i graviditeten, men det är extremt ovanligt!).

    Eller så kan du ha haft ägglossning nyligen och upplever symtom av den. Eller så kan du vara skengravid som någon skrev (jag var alltid skengravid, kräktes o allting innan min mens kom när jag försökte bli gravid.) Kroppen är underlig, men så kan det bli av PMS etc.

    Som någon skrev så kan det ta upp till ett år, eller ännu mer för kroppen att återhämta sig efter p-piller. att du var regelbunden när du åt p-piller är inte heller något att gå efter, då det är pillrena som styr blödningen. Även om du är regelbunden utan p-piller så är det inte konstigt om man får mindre mängd en månad och att den förskjuts en annan månad.

    Helt, enkelt, har man ätit p-piller i massa år så har man liksom tagit bort de normala förändringarna i kroppen som uppstår i en normal cykel. Och därför blir man fundersam när man slutar och får en massa konstigt beteende i kroppen.

    Du kan vara gravid, men jag vill poängtera att det inte är något konstigt med det du upplevt även om du inte är gravid. Mensvärken du känner av och ömheten i brösten kan vara från ägglossning. Det kan vara så att du inte haft ägglossning de tidigare månaderna, och nu är första gången du har det och därför känner du som du gör.


    Som sagt var, ingen kan veta om du är gravid eller inte här, men ta ett nytt test om ett par dagar eller en vecka, och om det fortfarande är negativt och mensen inte kommer så kan du prata med din barnmorska. Lycka till!


  • aikidoaasa

    Tack för era svar. Jag får väl helt enkelt testa igen om några dagar.


    Men det som förvirrar mig är att jag har haft ägglossningar tidigare (åtminstonde om man ska gå på testen som man kan köpa på apoteket) så jag tror inte att det är första gången som jag får den igen. (dessutom så har jag haft mens sen dess också och det får man väl ändå inte om man inte haft ägglossning?)

  • Greeneyes

     


    aikidoaasa skrev 2010-09-22 12:20:34 följande:
    Tack för era svar. Jag får väl helt enkelt testa igen om några dagar. Men det som förvirrar mig är att jag har haft ägglossningar tidigare (åtminstonde om man ska gå på testen som man kan köpa på apoteket) så jag tror inte att det är första gången som jag får den igen. (dessutom så har jag haft mens sen dess också och det får man väl ändå inte om man inte haft ägglossning?)

    Man kan få mens även om man inte har ägglossning. I snitt så har kvinnor en eller två månader per år då kroppen hoppar över ägglossningen, men man behöver inte märka det då man oftast får en blöning ändå.

    Okej, ja apotekets ägglossningstester brukar ju vara tillförlitliga. DOCK bör man komma ihåg att de bara visar att man är på väg att ägglossa, det är inte någon garanti för att man faktiskt har ägglossat.


Svar på tråden Förvirrad över min kropp... (gravid eller inte)