• zippipie

    Bröllop på Gotland

    Ska gifta mig i en öde kyrka i juli 2011. Behöver tips på musiker, hästskjuts, hotell eller bnb, catering, frisör mm :)

  • Svar på tråden Bröllop på Gotland
  • moonlightgirl

    Vart på Gotland är det då?
    Jag har bott där i 5 1/2 år men jag måste veta lite mer exakt vart ni ska ha bröllopet innan jag kan tipsa dig.   =)

  • Algot 30 juli

    Fixa håret på Nyans.


     Kolla med Eva Weijmar-Kolmodin angående häst och vagn.


    Tillbringa bröllopsnatten på Hotell 1 .


     


    Vad för typ musiker är du ute efter?


    Vilken ödekyrka? Vilken typ av mat?

  • zippipie

    Vi väljer mellan Ganns och Elinghemsödekyrkor, vi har varit vid Gann o "rekat" lite, men jag gillar verkligen E... utifrån bilder jag sett. Vi ska ha ett litet bröllop med bara närmsta familjen och det ska bli ett överaskningsbröllop :) Ska inte ha traditionell vit klänning utan vill ha nåt "medeltidsinspirerat" som jag kommer sy upp här hemma.

    Mat, ge gärna tips på 3 rätters..kött som huvudrätt, kanske lamm?

    Vi måste fixa husrum för ca 10 personer i 3dgr :))

    Jag hittade en som kunde fixa häst o vagn, jag skulle helst vilja ha en nordsvensk som drar, vet inte om hon hade det, mest ponny på bilderna. "marias hästeri"

    Söker ev även nån som kan spela gitarr och sjunga, då vi ej ska ha psalmer utan egna favvolåtar

    Tacksam för tips/ Zippipie

  • zippipie

     


    Algot 30 juli skrev 2010-09-18 22:16:53 följande:
    Fixa håret på Nyans.  Kolla med Eva Weijmar-Kolmodin angående häst och vagn. Tillbringa bröllopsnatten på Hotell 1 .   Vad för typ musiker är du ute efter? Vilken ödekyrka? Vilken typ av mat?

    Bon Jovi, Metallica o "dina ögon" m Sarek (Blandat)

  • moonlightgirl

    Hej.
    Maten tänkte jag att om du ska ha typiskt gotländskt är det ju trevligt med grillat lamm som du skrev, förrätt kan vara kajpsoppa och efterrätt safranspannkaka.
    Det låter jätte mysigt att gifta sig i ödekyrka och att du ska ha medeltidsklänning på dig.

  • Algot 30 juli

    Min bästa kompis gifte sig i Elinghem. Det var ett otraditionellt bröllop, överraskning,  hon hade inte vit klänning. Bara för några i familjen så jag var inte med men dom var jättenöjda!  Har du kollat Bara Ödekyrka i Hörsne. Väldigt vackert är det där oxå.


    Maria som har Marias hästeri har olika sorters hästar så det är inte alls omöjligt att hon har nån Nordis just nu. Hon är seriös och duktig.


     


    Grillat lamm är supergott, men ett lamm räcker till ca 50 personer, (helgrillat alltså) så det är ju inte aktuellt för er. Men jag tycker du fick jättebra tips på Kajssoppa. Kajplök är vilt växande lök (om du inte har hört talas om det tidigare). Kajpsoppa är bland det godaste som finns. Gotländs sparris är underbart gott oxå!
    Saffranspannkaka är en passande efterrätt om man gillar det förstås! =) Ett alternativ som jag skulle föredra är Honung och saffrans parafait med salmbärssås. Same same but different. =)


    Matmuren Catering kan du kolla, men mitt hetaste tips är Kalas Catering. Mavens Catering verkar bra oxå.


    Jag ska fundera på om jag kommer på nån passande musiker.

Svar på tråden Bröllop på Gotland