• heffaklump

Vad är det med folk!!??

Jag och min blivande har bestämt och sagt till toastmaster och värdpar att vi inte vill ha bildspel eller filmvisning från möhippa/svensexa på bröllopet. Dels för att vi inte vill bli skrattade åt igen, speciellt inte på vår bröllopsdag sen skulle det kännas obekvämt för att på svensexan så va de jätte många som inte blev tilfrågade om de ville vara med. (Min M2B tycker att det känns jätte pinsamt att dom inte frågade alla....även om det inte är hans ansvar)

En annan orsak för mig va att jag kände mig jätte obekväm med kläderna dom hade fixat och de va inte direkt smickrande på en redan mullig figur, vill inte ha dom där på en storbildsskärm som kontrast till mig där jag sitter i påkostad klänning, fixat hår och smink osv.

När detta nu är vår önskar på vår bröllopsfest som vi betalat (alltså VÅR fest som VI bjuder på) kan inte folk bara respektera det då? Varför hålla på att bråka om det?
    Vårat värdpar (en av dom) har ringt till marskalken och sagt att det inte passar och att det kanske är bäst att dom låter bli. Nu har marskalkens fru (även tärna) hakat upp sig på detta och är irriterad på värdparet. MEN det är ju inte direkt värdparet som bestämt, det är ju vår önskan....
    Jag fattar allvarligt inte?? Dom kan väl skämma ut sig själva då om dom så gärna vill, men oss?? Nej tack!!

Behövde bara avreagera mig lite... =)

• Svar på tråden Vad är det med folk!!??
  • S2011

samla hela brudföljet och förklara ert beslut, tycker jag.
    då är alla medvetna om att det är ni som tagit beslutet och att ni förväntar er att det respekteras och så slipper ni (förhoppningsvis) tråkningar mellan alla olika parter.

det verkar vara känsligt detta med att man som brudpar har synpunkter på möhippa/svensexa och om en ev sådan skall visas upp eller inte.. jag har problem redan nu med att få de runt omkring mig att förstå att jag inte vill ha nån möhippa. det enda jag hör är "skärp dig" eller "vi ska klä upp dig i det och det". jag vill inte ha nån möhippa och jag vill så fan heller bli utklädd och utskämd. att dessutom få nåt sånt uppvisat på ens bröllopsdag (som verkar varit planerat för er).

nej, samla alla och säg ifrån, tycker jag. den respekten tycker jag faktiskt att man kan kräva.

• Aleta

Det är nog bäst att ni pratar med dem direkt.

Förklara gärna precis som du har gjort här:
    Alla gäster fick inte veta om svensexan och ni vill inte att de ska behöva känna sig utanför.
    Du vill inte visas upp i skämtkläder på din bröllopsdag när du har lagt ner så mycket tanke och möda på att vara så fin som möjligt.

Två jättebra anledningar som de borde ha lätt att förstå.

• Aleta

Och en sak till, om ni känner att ni inte kan lita på att de inte gör det ändå. Be någon som ni vet ställer upp för er att dra ur sladden om de börjar visa sådana bilder.

För övrigt så finns det inget tråkigare än filmer/bildvisning från möhippa/svensexa för de som inte var med och eftersom inte alla gäster har varit med så är det bättre att de ordnar en återträff när ni tittar på bilder.

Jag minns ännu med rysningar ett bröllop jag var på där alla gäster samlades ihop och en film startades. Där satt gamla släktingar och fick se brudgummen full. Inte uppskattat och pinsamt för alla! (De enda som inte fattade detta var spånen som hade satt igång filmen, tänk om någon hade haft vett och stängt av.)

• Moster Stina

Jag var på ett bröllop där brudgummens syster hade diabildsvisning i 20 minuter.
    Det handlade i stort sett om hur hon alltid beundrat sin fantastiske och snygge bror.

Och så visade hon (utan den minsta ironi, eller skämtsamt) bilder på ALLA tjejer han varit ihop med under åren. (han hade lätt att få tjejer)
    "Å här är Lisa, som  han träffade i sjuan, och här är Maria som bara var med ett kort tag...bla bla"

Det var SÅÅÅÅÅÅÅ pinsamt! Och tog ALDRIG slut!

Hon hoppade över EN tjej helt och hållet och det var den som han under flera år tidigare varit gift med. Det blev ju bara ännu pinsammare när nästa favorittjej bara plötsligt dök upp i form av en 6-årig dotter. Mycket konstigt var det hela, och verkligen INGET jag rekommenderar andra att göra!

• BlackWIngedAngel
    Aleta skrev 2010-09-16 11:34:29 följande:
    För övrigt så finns det inget tråkigare än filmer/bildvisning från möhippa/svensexa för de som inte var med 
    Det behöver inte vara helt sant. Jag tillhör egentligen de som tycker att möhippa och svensexafoton inte hör hemma på bröllopsfesten, men på senaste bröllopet jag var på tyckte jag faktiskt att det var alldeles lagom:

Från möhippan fick bruden enbart en korg med alla presenter som vi som var med hade gett henne. (Det var en typ av presentationslek.) Brudgummen fick även den tavla som bruden hade ritat på möhippan och som föreställde honom. Sedan visade även en kort ihopklippt version av svensexans förmiddagspogram, där de överraskade brudgummen i garaget, hade honom till att dyka en grej (han dyker annars också) och till slut när han körde cross och resten av gänget sköt paintball på honom. Festande på kvällen var däremot inte med, utan bara nyktra klipp med skämt och skratt. Det var faktiskt kul, även för oss som inte var med.

• heffaklump

Tack för era råd =)

Jag har nu pratat med tärnan (hon är helt underbar, de e ju därför ja valt henne=)) Ja förklarade att värdinnan ringt för att vi uttalat en önskan om att inte ha bilder/film frän möhippa/svensexa på bröllopet. Hon förstod och sa att om vi inte vill så kommer dom att respektera det...

Jag behövde nog som sagt avreagera mig lite och nu när ja pratat med min underbara tärna känns allt bättre =)

Men tack för att ja fick lufta! Det är tur att bröllopstorget och ni finns!!!

• Aniara4
    Aleta skrev 2010-09-16 11:34:29 följande:

För övrigt så finns det inget tråkigare än filmer/bildvisning från möhippa/svensexa för de som inte var med och eftersom inte alla gäster har varit med så är det bättre att de ordnar en återträff när ni tittar på bilder.

Det beror lite på hur man gör det. När min bästa kompis gifte sig hade vi gjort ett fint fotoalbum med bilder från möhippan. Det var då ingen skämshippa utan roliga och trevliga saker där alla höll sig rimligt nyktra, och det fianns inga bilder i albumet som någon hade kunnat ha något emot. Det fanns förvisso en nakenbild på bruden eftersom dagen avslutades med nakenbad vid någons stuga, men vattnet dolde såklart allt utom huvudet och tårna!

Det var många som inte varit med som intresserat bläddrade i albumet (det låg framme på presentbordet) och tyckte det var roligt att se.
  • Aleta
    Aniara4 skrev 2011-01-27 15:11:55 följande:
    Det beror lite på hur man gör det. När min bästa kompis gifte sig hade vi gjort ett fint fotoalbum med bilder från möhippan. Det var då ingen skämshippa utan roliga och trevliga saker där alla höll sig rimligt nyktra, och det fianns inga bilder i albumet som någon hade kunnat ha något emot. Det fanns förvisso en nakenbild på bruden eftersom dagen avslutades med nakenbad vid någons stuga, men vattnet dolde såklart allt utom huvudet och tårna!

Det var många som inte varit med som intresserat bläddrade i albumet (det låg framme på presentbordet) och tyckte det var roligt att se.
    Det är jättetrevligt!
    Då kan de som vill titta.

Det som jag bestämt hävdar är urtråkigt är film eller diabildsvisningar där alla ska sitta tysta och titta. 
    En riktig partydödare. 
  • Aniara4
    Aleta skrev 2011-01-28 18:19:37 följande:
    Det som jag bestämt hävdar är urtråkigt är film eller diabildsvisningar där alla ska sitta tysta och titta. 
    En riktig partydödare. 
    Ja det är säkert sant. Särskilt om det är långdraget och många dåliga bilder, som det ofta blir när amatörer fotar/filmar.  Möjligen kan man väl tänka sig att titta om någon i brudparet fått spela in en musikvideo eller liknande, det tar ju inte många minuter att titta på!
  • Aleta
    Aniara4 skrev 2011-01-29 14:22:35 följande:
    Ja det är säkert sant. Särskilt om det är långdraget och många dåliga bilder, som det ofta blir när amatörer fotar/filmar.  Möjligen kan man väl tänka sig att titta om någon i brudparet fått spela in en musikvideo eller liknande, det tar ju inte många minuter att titta på!
    Det är också jättekul!

Tyvärr så har många inte vett att inse att man måste redigera filmer och bilder utan kör jättelånga filmer/bildvisningar som blir en riktig plåga. Hade de klippt ner det till 5 minuter, absolut max 10, så kunde det ha blivit bra.
Svar på tråden Vad är det med folk!!??