• Moster Stina

Bordsplaceringstips

Hej!
    Har lärt känna en som ÄLSKAR att planera bröllop. Många är de tips jag fått av henne. (Tack Ulrica!!!)

Ett av de bästa är att på ett tidigt stadium göra i ordning en tavla över borsplaceringen.
    (Bara så ni vet...det blir i stort sett nästan alltid mer avslappnad och trevlig stämning om man väljer att ha ett honörsbord och många mindre bord, istället för "tungor". Man kan ställa ihop två bord så blir det trevligare för dem som handar på kortändan eftersom fler får plats där då...)

Köp en playwoodskiva i lämplig storlek.
    Häfta fast sån där stoppning till täckjackor, eller ett BILLIGT täcke från t ex JYSK.
    Häfta och täck över hela skivan med ett billigt lakan i fin och passande färg. (finns fina på t ex JYSK.se)
    Sätt med nålar fast hårda pappersbitar med bord och gäster.
    Allt eftersom när avbokningar och ja-tackanden dräller in så kan man enkelt flytta runt både bord och personer. Det kommer inte då att synas tydligt om någon i sista minuten blivit omflyttad, eller om någon blivit sjuk.
    Dessutom säger hon att man mycket tydligare ser på en STOR planeringsskiva om man placerat rätt människor på "rätt" plats.

Pynta sedan denna skiva, med t ex murgröna eller något annat, och sätt upp den på ett stafli! 
    Detta blir både en jättefin och minnesvärd dekoration utanför/i festsalen och bespar dig en hel del tid.
    Ha alltså INTE med bordsplacering i festprogrammen, eller skriftligen för då får någon/du jobba hårt in i det sista med eventuella avhopp, och sistaminutenkopiering!

Lycka till!

BORDSPLACERINGSTIPS
  • Svar på tråden Bordsplaceringstips
  • Katlah

Hej!

Ar sjalv inne pa tungor men blev lite konfunderad nu..
    Du kanske har ratt i att det blir battre stamning?

Fan. Brollop om 1.5 vecka, borde losa detta asap :)

• eigollet

Vi kommer ha fyrkantiga bord med 8 vid varje.

Något honnörsbord blir det inte heller, utan bara en förlängning av ett fyrkantigt bord så vi får plats 10 vid det.

Allt för att så många som möjligt ska kunna prata med så många som möjligt!

• jazzie78

Vi funderar också på att ha fyrkantiga bord ev runda ( om stället vi hyr på har runda vill säga )
    Men honnörsbord kommer vi att ha :o), med två stolar mitt emot oss så folk kan komma och sätta sig hos oss under kvällen och prata :o)

Kanonbra tips Moster Stina!!!!! Tack så mycket!  :o)

• Moster Stina

Tack jazzie78! ;)

Honörsbord kan nog verkligen bli lite långtråkigt för alla som sitter där, om de inte har någon mitt emot att prata med.
    Visst är det säkert en slags "ära" att få sitta nära brudparet, men jag tänker nog själv hellre satsa på att mina och hans föräldrar, fastrar, och mostrar och sånt...får sitta med andra trevliga och nya bekanskaper.

• Moster Stina

Jag har sjäv varit på bröllop där jag haft jättetrevligt sittandes vid tungor! Men jag har också varit en sådan som var svårplacerad och därför hamnade LÄNGST bort från alla. INTE kul!

Med småbord, så lär man åtminstonde i alla fall känna typ 8 andra på festen till utseendet riktigt bra!

Men tungor ser ju flott ut, och har du planerat för det, så räcker inte dukar och sådant till småbord, så ändra inget NU!
    Lycka till!

• moonlightgirl

Tack Moster Stina för tipsen.
    Själva hade vi fundering på hur vi ska göra med bordsplaceringen. Vi har varit inne på honörsbord och sedan ha tre tungor. Men vi har ju också dilemma med hur honörsbordet skulle se ut eftersom jag inte vill ha min pappa sittandes brevid mig hela festen (är ännu inte helt säker på om jag ska bjuda honom). Många tipsade då om runda bord att det kan bli lättare med placeringen då. Men lokalen som vi ska hyra har inte tillräckligt många runda bord. Däremor har de rektangulära bord som man får plats 6 eller 8 vid. Ja det är mycket att fundera på som sagt men man vill ju att alla ska få det trevligt så det tål verkligen att funderas på.  =)
    Mer tips mottages tacksamt.

• Sebastiána

Vad gör man om man vill ha en gästpresentation då? Den brukar man ju ha tillsammans med bordsplaceringen i festhäftet. Hoppar du över det TS eller skriver du ut en presentation dagen innan bröllopet och sätter det vid sidan av bordsplaceringen?

• Sebastiána

...kan dessvärre inte ha annan typ av dukning än med tungor i vår lokal.

• b2you

Hej. Vi hade fyrkantiga bord med 10 st runt varje + ett honörs bord. Det allra trevligaste var att det var 2 stolar mitt emot oss så gästerna kunde komma fram och prata ett par ord med oss och skåla. På så vis fick vi pratat med alla på bröllopet som ville prata med oss. Kan varmt rekommenderas.

• mape81

moonlightgirl skrev 2010-09-15 21:13:22 följande:
    Tack Moster Stina för tipsen.Själva hade vi fundering på hur vi ska göra med bordsplaceringen. Vi har varit inne på honörsbord och sedan ha tre tungor. Men vi har ju också dilemma med hur honörsbordet skulle se ut eftersom jag inte vill ha min pappa sittandes brevid mig hela festen (är ännu inte helt säker på om jag ska bjuda honom). Många tipsade då om runda bord att det kan bli lättare med placeringen då. Men lokalen som vi ska hyra har inte tillräckligt många runda bord. Däremor har de rektangulära bord som man får plats 6 eller 8 vid. Ja det är mycket att fundera på som sagt men man vill ju att alla ska få det trevligt så det tål verkligen att funderas på.  =)Mer tips mottages tacksamt.

Hade lite liknande "problem"... min pappa dog för 3 år sen och jag kan absolut inte tänka mig att ha min mammas sambo sittandes bredvid mig... (trots att de bott ihop i över 20 år) Vi har löst det genom att ha ett "honörsbord" för enbart oss och toastmasterparet. Bredvid oss blir det sedan ett runt bord med våra föräldrar och mor/far- föräldrar. Mitt emot oss kommer vi att ha tomma stolar/en bänk så de som vill prata kan komma och sätta sig. Resten av gästerna kommer att sitta längs tre klassiska "tungor", så det vi gjort är att byta honörsbordet mot två separata bord...

Hoppas att detta kommer att funka även i verkligheten... en månad kvar nu... :)

• Joseful

har läst att runda bord osv ska ge sämre stämning och att det blir mer sammanhållning om man har tungor så det ska vi ha!

Men sen beror det säkert på hur många man är, vi kommer "bara" sitta 5 på varje sida om borden och ha 2 tungor och 10 vid honnörsbordet.

Svar på tråden Bordsplaceringstips