Måste man ha Tärnor och Marskalkar?
Som frågan lyder, hur många av er har haft tärna och marskalk och hur många av er har inte haft med dem..
Gärna svar med varför och varför inte. :)
Tack för era tankar :)
Som frågan lyder, hur många av er har haft tärna och marskalk och hur många av er har inte haft med dem..
Gärna svar med varför och varför inte. :)
Tack för era tankar :)
Man måste som sagt ingenting när man gifter sig.
Ett tips är dock att ha någon som är ditt stöd under dagen innan själva vigseln, även om du inte har någon tärna. Jag hade tre tärnor, min tre barndomsvänner, och de var fantastiska under förberedelserna. Såg till att jag åt och drack ordentligt (kände ingen hunger på hela dagen pga nerverna), sprang och köpte nya strumpbyxor då de jag köpt maskade sig, serverade champange och såg till att jag kunde fokusera på att bli friserad och sminkad och bli bortskämd. Och när nerverna smög spelade ett spratt för att min man var försenad lugnade de ner mig och ringde de samtal som krävdes etc. Jag hade säkert klarat mig själv utan dem, men de kändes ovärdeliga just då och underlättade förberedelserna oerhört.
Vi gifter oss på lördag och ska inte ha några tärnor eller marskalkar. Om vi skulle ha haft det, så hade det nog blivit tre av varje, eftersom varken blivande mannen eller jag inte har EN specifik bästis, utan snarare tre personer var. Och då vårt bröllop inte är hur stort som helst (67 personer), tyckte vi att det blev lite trist att plocka bort så många ur "publiken". Dessutom ska vi vara i en ganska liten kyrka, så vi tycker det räcker att vi två står där framme.
En av mina kompisar ska däremot vara med hos frisören på förmiddagen och få sitt hår fixat. Därefter får hon nog hjälpa mig på med klänningen, eftersom jag inte är säker på att blivande mannan klarar detta när jag har blivit sminkad och stylad i håret.
Vi kommer inte att ha någon tärna eller marskalk i den bemärkelsen att de ska gå in i kyrkan med oss och stå där framme. Vi kommer be våra närmaste vänner att vara med oss under dagen som en trevlig grej men de får klä sig precis som de vill och gå in och sätta sig med övriga gäster. Jag har två vänner som jag vill ha med mig när vi gör oss i ordning och min blivande man väljer en vän. Vill gärna dela min dag med mina vänner, men sen är det bara han och jag :)
Vi kommer att ha ca 50-60 gäster och det känns lite överflödigt med ett led av tärnor och marskalkar för vår del.
Nä men vad bra. :) Då är jag inte ensam iaf. :)
Vi hade dottern som brudtärna, eftersom jag som har gift mig förut visste att jag behövde någon att hålla min brudbukett när ringen ska träs på men denna gången även under vigselakkten.
Det blir så mycke trassel annars tycker jag.
Och vi hade marskalk min mans bror, han höll ordning på ringarna så att vi kunde fokusera på oss.
Vi var höll ju varandras händer under hela vigselakten och tittade in varandras ögon, vi valde den delen av skottisk borglig vigsel, helt underbart.
Hallå!
Ni behöver inte ha någonting om Ni inte vill! Vi tänkte ha i början ha en brudnäbb (min systers lilla tjej) men när vi berättade för närmsta släkten att vi planerade bröllop så fick vi en tärna på kuppen! Hehe... fästmannens lillasyster blev så glad så hon har typ utnämt sig själv som festfixare och tärna och egentligen - varför inte! Så vi blir tärna + brudnäbb! Helt osymmetriskt men what the heck! Kommer nog att bli smashing ändå!
//NorthernTrekker
Vi kommer inte ha det, vi kommer ha 2 brudnäbbar och 1 näbb istället.
Min kusin hade ingen alls i brudföljet och det funkade det med ;)
Jag har alltid tänkt ha en tärna och egentligen inte frågat mig själv varför, vilket jag börjat med nu....
Vad gör en tärna mer än att hålla buketten vid ringbytet?
Okej.. tack!
Ja, det är ju sant! Det kan ju behövas någon nära som kan lugna nerverna och lite småfix om frisyren skulle rasa eller saker inte är på plats.
Åååh! Vad roligt det kommer bli! =D Fick ett litet rus nu när jag tänker på dagen. Vilken fantastisk dag vi kommer att uppleva allihopa! ^^
Absolut, kan vara skönt att ha någon som stöd. Jag kommer definitvt behöva det ;)
Jag vet, det kommer bli fantastiskt :) Åå va jag längtar! När är er stora dag?
Jaa, behövs nog ju mer man tänker på det. =)
Den 2 juli blir det av! =D När är er stora dag då?
En vän till mig som gifte sig i somras sa att tiden gårr jääättefort i planeringen, och det har vi känt av kan jag säga! =)
Vi kommer ha en tärna, en marskalt och en näbb. Marskalken kommer vara tillsammans med min m2b under dagen.
Vi gifter oss 21 maj, igår var det åtta månader kvar :)
Joo, det kan jag verkligen tänka mig, att det går fort. Jag blir lite stressad i förväg för sånt som ska ordnas. Många i vårt planeringsstadie har redan köpt/hyrt klänning och köpt ring, men det har jag kvar.. Jag vet knappt vad jag är ute efter. Så himla svårt!
Nepp!
Jag kände att vi gifter oss inte i kyrkan, har inte regelrätta brudklänningar och ja...det känns som det är bara vi som ska stå där och gifta oss. Att vi vill att det bara ska vara vi =)
Vi hade det inte? Varför, liksom? Verkar bara krångligt. Och en orsak till missförstånd, osämja och problem.
Utvalda väninnor hjälpte mig med de dom är duktiga på; en med frisyren, en med dukning, en med att sy in klänningen osv.
Vid vigseln höll min väninna, som sjöng solo och ändå satt där längst fram i kyrkan, i buketten. Min mans pappa hade ringarna, han satt ju också längst fram.
Man MÅSTE inte krångla till det om man inte vill
Hoppas ni får en underbar dag!