• Pullan88

Vilket tyg har man på tärnklänning? hjälp :-)

Sitter här på onlinebutiker och försöker beställa hem lite tygprov..

Men det fanns så mycket! Är ganska dålig..

Vad har tärnan för slags tyg? siden? satin?

• Svar på tråden Vilket tyg har man på tärnklänning? hjälp :-)
  • Fjosok

Använder fin polyestersatin till mina tärnklänningar. Andra vill ha naturmaterial.

Hur vill du att klänningarna ska se ut? Prisklass?

• Pullan88

jag tycker det är svårt! Vill inte betala alldeles för mycket, men eftersom tärnan ska ha kortare klänning kanske det blir lite billigare..

Har tittat på en sida som har satin och siden.. antar att det är något av det man brukar ha? :)

Tänkte beställa hem lite tygprover, då ser man ju lite vad som är rätt och fel..

Ska försöka hitta någon jag känner som kan sy klänningen ganska billigt med..

Eftersom jag vill ha limegrönt så finns det inte så mycket färdiga klännignar att köpa.. har letat utan resultat, så nu får jag fixa klänningen själv.. :)

• BlackWIngedAngel

Det beror ju heeeelt på vad för typ av klänning de ska ha. Man behöver varken ha satin eller siden även om båda defintivt är festtyger.

• Pullan88

Jag vill nog ha något i den stilen..

så det ser lite festligt ut :) men vet inte om det finns annat eller vilket av dom två som är bäst..

• BlackWIngedAngel

Det finns massor med material som ser festliga ut, men det beror fortfarande på vilken modell du ska ha på klänningen.

Duschesse är ju mattare än satin, men blankare än siden. Bra till klänningar med rakare snitt. Eftersom det är tjockare fungerar det inte om man ska drapera eller rynka kjolen. Då väljer man med fördel satin.

Satin å sin sida är mjukare och tunnare, vilket gör att det går bra att rynka, men det faller inte lika snyggt på en rakare klänningsvariant.

Taft är ett syntetiskt festtyg som finns i har ungefär samma funktion som siden, alltså, det är frasigt och ganska tunnt.

Cupro är materialet som inte skrynklas och inte behöver strykas.

Organza är tunnt och transparant och kan användas till sjalar, men öven över ett annat tyg för att få det där med flera lager.

Det finns ännu mer, men nu förstår du kanske att du måste berätta vad det är för klänning som ska sys, om du ska få några vettiga tips på vad som passar bäst till just din modell.?

• Sebastiána

Jag hade sidenklänning när jag var tärna, men det var för att jag ville det och jag betalade själv.

Satin, chiffong, taft - finns mycket fint.

• Jessika81

Tänk bara på att du kanske inte vill att tärnan ska ha finare tyg i sin klänning än vad du har i din brudklänning.

Svar på tråden Vilket tyg har man på tärnklänning? hjälp :-)