• Sebastiána

Svart fotograf

Så har man hittat en fotograf vars bilder man gillar skarpt. Billig är han också, men det visade sig inte konstigt eftersom han inte har F-skatt . Han har ingen studio heller ännu, men håller på och bygger (jag har åkt förbi så jag har sett att det stämmer) och han hoppas att det ska bli klart innan vi gifter oss (juni 2011). Han har en ersättare om han blir sjuk, men han vet inte om hon kan då.

Ska vi leta efter en annan fotograf? De bilder jag sett, både bröllopsbilder och annat, är jättefina - precis min stil och min BM gillar dem också. Enligt uppgift ska vi få 50-100 bilder högupplösta och retuscherade på DVD. Detta kostar 4000:- (om man lagt skatt på det hade det såklart blivit mer normalt pris).

• Svar på tråden Svart fotograf
  • marie1979

Nej, varför det? 

Någonstans måste han väl börja... Varför fundera över det? Var glad att du fått ett lågt pris (förutsatt att han vet hur man tar bra bilder och levererar vad ni kommit överens om kan jag själv säga av erfarenhet att det är ett helt OK pris!)

Go girl!

• Digital Dreams

Kör på det!

Att han inte har någon F-skatt påverkar nog inte Er i praktiken.
    Visst finns det en minimal risk att köparen av tjänsten (dvs Ni) kan bli skyldiga att betala soc.avgifter osv, men det förutsätter ju att det kommer fram till Skatteverket också. (ojoj, nu kommer moralens väktare att skälla på mig.....)

Men ärligt talat så vill man ju som kund få det så billigt det bara går, och är ni helt nöjda med den fotografens bilder och bildstil så är det väl bara att köra!

• naturtanten

tänk bara på att ni inte har några rättigheter som köpare om de inte finns kvitto, dvs är ni inte nöjda med bilderna är det svårt att klaga efteråt

• ConnyD

det kan fortfarande vara ett helt vitt jobb även utan F-skatt. Hobbyverksamhet enligt skatteverkets regler är lika lagligt rätt som om han haft f-skattsedel.

är ni nöjda med de bilder ni sett, priset och fotografen som person tycker jag ni ska anlita honom. försök att få ett skriftligt avtal så ni har på papper vad ni har köpt för tjänst av honom.

• Syrinx

Det finns väldigt många seriösa musiker åtminstone (och jag skulle verkligen tro fotografer också!) som är skickliga och proffsiga i sitt yrkeskunnande, men som inte hunnit skaffa f-skattesedel än. De som fortfarande går i utbildning eller inte hunnit så långt i frilansbanan t.ex. Som Marie1979 säger - någonstans måste alla börja! 

Om ni litar honom och tycker om hans stil, så kör på!

• naturtanten

ah sant, kan ju vara bra för honom o ha bilder o bygga portfolio på med!! o då måste ju bilderna bli bra

• MKF

Precis som ConnyD säger kan man arbeta till viss grad utan F-skatt. Förslagsvis kräver ni att fotografen skriver i avtalet (som definitivt ska skrivas) att fotografen tar upp detta som inkomst av hobbyverksamhet i sin deklaration. Då bör ni ha ryggen fri om Skattemyndigheten kommer.

Avtalet ska också innehålla vad som ingår (dag, tid, typ av foto), vad det ska kosta (timpris/fastpris, reseersättning etc), vad som ingår i leveransen (redigerade bilder, bilder på papper, bilder på CD etc) samt vilka rättigheter som gäller (får ni göra egna kopior? publisera på Facebook etc? Får fotografen använda bilderna i sin marknadsföring?).

• MKF

Kanske ska tillägga att jag inte tycker man ska anlita en fotograf (eller någon annan typ av tjänst) om man vet att den är svart. Det är oss själva vi lurar i slutändan med färre skatteintäkter...

• Sebastiána
    ConnyD skrev 2010-09-08 22:26:17 följande:
    det kan fortfarande vara ett helt vitt jobb även utan F-skatt. Hobbyverksamhet enligt skatteverkets regler är lika lagligt rätt som om han haft f-skattsedel. är ni nöjda med de bilder ni sett, priset och fotografen som person tycker jag ni ska anlita honom. försök att få ett skriftligt avtal så ni har på papper vad ni har köpt för tjänst av honom.
    Ja, det har vi tänkt. Jag har också tänkt åka förbi när jag är i trakten och hoppas att han kan visa fler bilder. De på hans webbsida är outstanding enligt mig, men kan ske han tog 1000 bilder för att få fram dem vad vet jag.
  • rollei

Om han bygger en studio och inte har F-skattsedel låter det väl som han tänker fortsätta köra svart.  Annars hade han väl registrerat en firma och dragit av byggkostnaden på fotofirman?

Kommer han att skriva kontrakt med er för att garantera datum och tjänster?  

Det hela beror på hur allvarligt ni tar det hela med bröllopsbilderna.

• Bubo

Även om man skriver ett avtal med en icke F-skattad fotograf betyder INTE att man har ryggen fri. Ett kvitto däremot kommer man längre med. Sedan kan ju fotografen låta bli att redovisa iallafall och då blir det en prövningssak. Ett kvitto ska skrivas korrekt och inte något enkel lapp som ser ut som ett kvitto. Ska innehålla en hel del fakta om fotografen.

• Bubo

rollei skrev 2010-09-09 13:41:29 följande:
    Om han bygger en studio och inte har F-skattsedel låter det väl som han tänker fortsätta köra svart.  Annars hade han väl registrerat en firma och dragit av byggkostnaden på fotofirman? Kommer han att skriva kontrakt med er för att garantera datum och tjänster?   Det hela beror på hur allvarligt ni tar det hela med bröllopsbilderna.    

Ja EXAKT !

Varför börjar man i fel ända. Det låter inte seriöst.

• JustMeAndMyLove
    Bubo skrev 2010-09-13 15:03:43 följande:
      Ja EXAKT ! Varför börjar man i fel ända. Det låter inte seriöst.
    Om han inte köpt stället privat, rustar det, säljer det till sin nyöppnade firma för samma pris han köpte det för och sen värderar det ett år senare och får högre värde än han gett. (Och med andra ord kanske får lägre ränta på lånet, slipper topplån mm, eller kan låna mer)

Många som gör så med just studios.

• Greeneyes

Sebastiána skrev 2010-09-09 12:48:12 följande:
    Ja, det har vi tänkt. Jag har också tänkt åka förbi när jag är i trakten och hoppas att han kan visa fler bilder. De på hans webbsida är outstanding enligt mig, men kan ske han tog 1000 bilder för att få fram dem vad vet jag.

Se till att få se alla bilder han lämnat ifrån sig från ett bröllop till kunderna. Annars är ju risken att han typ fått två eller tre bra per brudpar, och resten är katastrof! Se alltså till att kolla upp så hela serien håller en bra kvalitet, annars kan man bli lurad.
    Vi gjorde så när vi valde fotograf, vi bad att få se en hel serie med bilder för ett brudpar. Oj, oj, vad det ändrade på saker. Vissa av de fotografer  som hade några suuuuuperfina bilder var riktigt kassa i övrigt. Så det gäller att fotografen håller en genomgående hög kvalitet och inte bara har någon snyggt redigerad bild att visa upp.

• Sebastiána
    JustMeAndMyLove skrev 2010-09-13 16:15:41 följande:
    Om han inte köpt stället privat, rustar det, säljer det till sin nyöppnade firma för samma pris han köpte det för och sen värderar det ett år senare och får högre värde än han gett. (Och med andra ord kanske får lägre ränta på lånet, slipper topplån mm, eller kan låna mer) Många som gör så med just studios.
    Han bygger ut sitt hus och studion ska ligga i utbyggnaden.
  • JustMeAndMyLove
    Sebastiána skrev 2010-09-13 19:23:38 följande:
    Han bygger ut sitt hus och studion ska ligga i utbyggnaden.
    Ja då hade jag inte heller startat företag förän efter det är klart. Rut-avdrag och sen hyr man ut studion trill företaget.

Ja nä, jag bara spånar, men tror inte att det är ett säkert tecken på att någon är oseriös för att de bygger studio först och startat eget sen, bara det jag ville komma fram till :)

Svar på tråden Svart fotograf