• BangBang

Brudbukett

Vad är det som säger att man inte kan ha en vanlig bukett när man gifter sig??
    Blommor som blommor, de håller väl lika länge oavsett hur de är bundna, eller har jag fel??

• Svar på tråden Brudbukett
  • förlovadflicka

passionsblomman skrev 2010-09-18 19:45:35 följande:
      Tack ska du ha, det var gulligt sagt. Visst kan du ha det! Det finns många vackra vita rosor. Om du vill kan du jobba med lite olika former och toner så får du skiftningar i buketten som kan få den att kännas lite "Vintage" eller vad man ska säga. Då kan du tex blanda kvistrosor och någon storblommig sort som Avalance eller Denice med ytterligare en sort som tex Akito. Eller så kör du den helt rena känslan med en enda sort. Vilket som är vackert!

Tack för hjälpen! Förlåt min dumhet men finns det typ aprikosfärgade rosor? (jag har lyckats ha ihjäl tre kaktusar så du förstår att jag inte är så insatt) För på min klänningskjol är det vita rosor och typ tre aprikosfärgade, hade varit fint att ha ett par aprikosa i buketten också kanske :)

• passionsblomman

förlovadflicka skrev 2010-09-18 20:11:27 följande:
      Tack för hjälpen! Förlåt min dumhet men finns det typ aprikosfärgade rosor? (jag har lyckats ha ihjäl tre kaktusar så du förstår att jag inte är så insatt) För på min klänningskjol är det vita rosor och typ tre aprikosfärgade, hade varit fint att ha ett par aprikosa i buketten också kanske :)

Be aldrig om ursäkt för att du inte kan ett visst ämne. Du är säkert skitbra på något jag kan noll om.

Vet du, i mitt galleri har jag just stuvat om lite. jag har gjort en mapp som heter Rosor kort och gott. Där har jag lagt några exempel på olika fina rosor i ett flertal färger. kika där ifall du inte ser någon aprikos som kan passa. Avalanche Peach kanske?

• förlovadflicka

passionsblomman skrev 2010-09-18 20:28:37 följande:
      Be aldrig om ursäkt för att du inte kan ett visst ämne. Du är säkert skitbra på något jag kan noll om.Vet du, i mitt galleri har jag just stuvat om lite. jag har gjort en mapp som heter Rosor kort och gott. Där har jag lagt några exempel på olika fina rosor i ett flertal färger. kika där ifall du inte ser någon aprikos som kan passa. Avalanche Peach kanske?

Tack så mycket! :D Det är bra med snälla människor :) Behöver du hjälp med råd om musik ställer jag upp när som helst ;)

• inwe

Vanlig bukett, brudbukett, eller vad det nu är: MAN SKA HA DET MAN VILL :) Tycker jag!

Själv kommer jag troligen att ha en "typiskt brudbukett", en hårt bunden med rosor & hårt bunden stjälk - har ingen aning om vad dessa kallas men.. :) Jag gillar't!

• sjuttiosexa

Jag gifter mig 31/12 & jag har ingen aning om vad som finns i blomsteraffärernas sortiment då, jag har tänkt mig en rundburen vit bukett med callor, vita rosor & ev nåt grönt i. I varje ros vill jag ha en vit pärla för att matcha halsband o örhängen. Jag har ingen lust att lägga ner en hel förmögenhet så jag väljer blommor efter årstiden, de ska va lätta att beställa hem. Sen kan jag medge att när jag kommer till blombuketten blir jag snå....lägga ut flera tusen på något som vissnar fort...är inte riktigt överens med det än! kanske blir innan det är dax.

• passionsblomman

sjuttiosexa skrev 2010-09-21 17:07:38 följande:
    Jag gifter mig 31/12 & jag har ingen aning om vad som finns i blomsteraffärernas sortiment då, jag har tänkt mig en rundburen vit bukett med callor, vita rosor & ev nåt grönt i. I varje ros vill jag ha en vit pärla för att matcha halsband o örhängen. Jag har ingen lust att lägga ner en hel förmögenhet så jag väljer blommor efter årstiden, de ska va lätta att beställa hem. Sen kan jag medge att när jag kommer till blombuketten blir jag snå....lägga ut flera tusen på något som vissnar fort...är inte riktigt överens med det än! kanske blir innan det är dax.

Dina sorter är inga problem med-de finns året runt. Däremot är vintern överlag en rätt dyr årstid på snittblommor och Kallor är aldrig billiga. De hör till de mer exklusiva blommorna, så väljer du rosor och Kallor så får du nog ta att det blir en slant ändå.

• Karamellen

Får jag spinna vidare på ditt sista svar passionsblomman?

Jag gifter mig den 11 dec och vår budget är verkligen tight! Bröllopet blir mycket litet, inget extravagant och jag hade varken tänkt ha brudklänning eller bukett men nu har jag ångrat mig och brudklänning inhandlades igår (på rea )

Vilka sorters blommor är "billiga" även vintertid? Är det möjligt att få en brudbukett under 500 kr?
    *helt lost*

• passionsblomman

Karamellen, ifall du gör som beskrivs i inlägg 5 så går det mycket väl att få en bukett omkring 500 eller tom mindre. Det beror på hur stor du vill ha den osv.
    Jag tycker du kan gå till en florist och visa din klänning, förklara förutsättningarna och utifrån färger eller stil, eller vad som är det viktiga för dig, ge dem fria händer.

• Jessika81
    20th century fox skrev 2010-09-08 07:40:21 följande:
    Du kan ju gå in dagen innan du gifter dig eller samma morgon och köpa buketten och säga att du skall ha den som brudbukett. Visst går det bra! Händer att borgerliga brudar gör så i vår butik ibland. Men då får de ju välja på det som finns hemma och kanske inte kan vara så petiga :)
    Borgerliga brudar? Varför just dom?
  • kärlek hela livet

Jag köpte lila liljor och lite murgröna som jag och min vän gjorde själva! liljor är jätte fina och finns i många olika färger, dessutom är de bra för de är otroligt tåliga blommor samt billiga.

den var rätt enkel men ändå något extra!

• Karamellen
    passionsblomman skrev 2010-10-08 16:38:06 följande:
    Karamellen, ifall du gör som beskrivs i inlägg 5 så går det mycket väl att få en bukett omkring 500 eller tom mindre. Det beror på hur stor du vill ha den osv.Jag tycker du kan gå till en florist och visa din klänning, förklara förutsättningarna och utifrån färger eller stil, eller vad som är det viktiga för dig, ge dem fria händer.
    Tack för svar. Finns det nån blomma som är lite "typisk" december? (förutom julstjärna kanske...)
  • Peppo79

Jag hade en enkel brudbukett som bestod av 7 grand prix rosor med en liten pärla i varje och två stora blad runt. Finns i mitt bildgalleri :)

• passionsblomman

Karamellen skrev 2010-10-09 18:58:33 följande:
    Tack för svar. Finns det nån blomma som är lite "typisk" december? (förutom julstjärna kanske...)

Hade du kommit till mig hade jag nog pratat lite om Snitthyacinter, Anemoner och någon av de småblommiga Amaryllissorterna. Ihop med Skimmia, Ilexblad och/eller mjuken eller annat vintrigt grönt. En låg och tät bukett som ett nätt smycke mot din klänning.

Vore budgeten större skulle jag föreslå Helleborus-Julrosor, en underbar vit blomma, som dock tyvärr inte är så billig. (Den finns i mitt galleri om någon undrar hur den ser ut)

• Karamellen
    passionsblomman skrev 2010-10-10 14:17:56 följande:
      Hade du kommit till mig hade jag nog pratat lite om Snitthyacinter, Anemoner och någon av de småblommiga Amaryllissorterna. Ihop med Skimmia, Ilexblad och/eller mjuken eller annat vintrigt grönt. En låg och tät bukett som ett nätt smycke mot din klänning.Vore budgeten större skulle jag föreslå Helleborus-Julrosor, en underbar vit blomma, som dock tyvärr inte är så billig. (Den finns i mitt galleri om någon undrar hur den ser ut)
    Åh det låter spännande! Ska absolut gå och rådfråga florist om tips och idéer: Ska man kanske ta med en bild av klänningen floristen har lite mer att gå på vad gäller modell och färg och vad som kan passa till?
  • Karamellen

Ska man kanske ta med en bild av klänningen så floristen har mer att gå på menar jag

• passionsblomman

Karamellen skrev 2010-10-10 20:00:24 följande:
    Åh det låter spännande! Ska absolut gå och rådfråga florist om tips och idéer: Ska man kanske ta med en bild av klänningen floristen har lite mer att gå på vad gäller modell och färg och vad som kan passa till?

Ja absolut! All sådan vägledning i vad det är buketten ska vara i för sammanhang och bilda helhet i, är jättebra att få ta del av.
    Men tänkt på. att vill du ha reglerätt konsultation och den tid man normalt lägger ner på att hjälpa en brud till rätta med bukettval, så är du snart och nallar på dina 500. Eftersom en del av merkostnaderna för en brudbukett är arbetstiden, och i det räknar man även konsultation.
    Dvs, du kan inte räkna med att en butiks personal kan prata bort hur lång tid som helst  om det du vill är "beställa en vanlig bukett för en ringa slant"

Isåfall ska du ta med bild på klänningen och en tydlig beskrivning av vad det är du är ute efter för känsla och stil och sedan lämna över detaljerna åt floristen. Samt en maxgräns för vad det får kosta totalt sett.

Det är som sagt stor skillnad på att beställa av vad som råkar finnas i butiken för dagen och vänta vid disken medan buketten binds ihop på ögonblicksinspiration... 

...Eller att sitta ner och gå igenom allt från färgtema, klänning, blomsorter och tusen andra detaljer, prata drömar och färgtoner, önskningar och alternativ, lägga specialorder till odlare, förfrågningar till grossister, planering av komposition, ytterligare samtal med bruden, hämtning av blommor, varuvård, skapande och binderi, förvaring och hållbarhetspreparering, utlämning etc etc

Så tänk efter vad det är ni vill ha när ni tänker brudbukett och värdera vad det kan få kosta. För det är allt från "några enkla blommor att ha i handen" till specialarbeten som kan ta dagar i anspråk att få ihop.
    Tänk också på, att är det något ni kan få helt egen design och ett helt unikt arbete för bara just er, till en trots allt rätt ringa peng, så är det faktiskt just brudbuketten. Specialritade ringar, klänningar och annat kostar väldigt mycket mer att få tillverkat åt sig. Men en unik bukett kan de flesta få om de vill prioritera det.

• Karamellen

Jo, att jag inte kommer undan med bara 500 har jag börjat förstå, har räknat med minst 1000 kr till

• passionsblomman

Karamellen skrev 2010-10-10 20:47:21 följande:
    Jo, att jag inte kommer undan med bara 500 har jag börjat förstå, har räknat med minst 1000 kr till

Hihi, så går det när man börjar prata med florister...

Närå, men för den summan du nämner nu, ska du absolut ha hela paketet, med konsulatation, skapande, design och blommor. Visa gärna upp vad det blev så småningom! Lycka till!

• 20th century fox
    Jessika81 skrev 2010-10-08 16:43:07 följande:
    Borgerliga brudar? Varför just dom?
    De gifter sig kanske bara med vittnen i stadshuset och vill inte ha lika stort baluns som brudar som gifter sig i kyrkan, brukar inte tyckat att det är lika viktigt med blommor och klänning och sådant. Många har inte brudklänning utan någon annan fin sommarklänning eller så.

I alla fall i butiken jag jobbar har det varit så. De som gift sig i kyrkan är mer nogräknande. Inte för att jag som florist bryr mig :) Jag säljer ju bara he he...
Svar på tråden Brudbukett