• anna1009

panik! bröllop nästa helg.

Vårt bröllop den 18 september har blivit helt bortglömt då min mamma gick bort i slutet på juli och för två veckor sen gick min m2b farmor bort. Nu har det blivit panik då allting har halkat efter!! Tanken var att ställa in bröllopet men nu fasen ska vi gifta oss för vår skull, och mamma skulle inte vilja något annat.

Men herregud maten!!!!!!! Tanken är en höstbuffé som vi gör själva. Så jag behöver tips tips tips på vad man kan göra, frysa in, värma upp osv. Eftersom vi har 80 gäster så vill jag att man ska kunna ta färdiga "portionsformar" då mycket mat blir så kladdig när alla ska plocka.

Nu vart det långt. Men jag hoppas att ni kan hjälpa mig :)

• Svar på tråden panik! bröllop nästa helg.
  • Ocean Bride

Anna1009!! Röt vildsvin kött! Mums!! Bara skär upp och servera som det är! Lättvindigt, gott och går snabbt att förbereda..

• anna1009

Nu är frysen full av 100 västerbottenpajer och en jäkla massa tunnbrödsrullar. Idag ska det göras vit chokladmousse.

• Sebastiána
    Kattpoet skrev 2010-09-06 16:36:47 följande:
    Man kan göra tjärlknöl på   kronkotlett / kottlettrad utan ben, det funkar kanon och smakar mumma. En favorit jag har på hösten är  hackat stek fläskt med hackade äpplen och rosmarin och sedan göra jag små knyten av smördeg med detta i.  
    Låter mums! Har du det i ugnen sedan till smördegen fått färg?
  • Sebastiána

Kall, marinerad, fläskfilé med potatisgratäng är en favorit hos oss

• Kattpoet

Jag brukar ha smördegen i ugnen i runt 20 min tills den är gyllende och frasig.

• anna1009

Förrätt blir minivästerbottenpaj med smörstekta kantareller och sockerärtor. Efterrätt blir vit chokladmousse med äpple och knäckflarn. Varmrätten har jag dock inte fixat än, försöker få tag på nån som kan hjälpa mig med maten och letar efter catering i sista minuten. Tror tyvärr inte jag hinner fixa maten till lördag :(

Men idag hämtade jag min klänning! UNDERBAR!

• Kattpoet

Anna, ta ett djup andetag.

Folk blir glada för  köpepotatisgratäng och köpe rostbiff, de vet ju om hur ni har haft det.

• anna1009

En fråga, funkar det att göra potatisgratäng i aluminiumformar?

• Kattpoet

Ja det gör det! 

Hur enkelt som helst.

• anna1009

Jag har fått tag på catering till lördag! Överlycklig. Supertack för alla tips till förrätt och efterrätt

• Kattpoet

Nämen, vad bra!  Jag blir så glad för dig

• anna1009

Kattpoet - TACK!! Så skönt att ha lite stöd ute i internetrymden. Nu hoppas jag bara på uppehåll på lördag :)

• Kattpoet

Du, det kommer bli kanon på lördag, du gifter dig med den du älskar och resten är inte viktigt.

Min gammelfaster sa alltid att om vinden smekte ens kind när man kom ut ur kyrkan så var det en nära släktings ande  som ville önska en lycka till.

• Ocean Bride

Kattpoet skrev 2010-09-14 16:39:39 följande:
    Du, det kommer bli kanon på lördag, du gifter dig med den du älskar och resten är inte viktigt.   Min gammelfaster sa alltid att om vinden smekte ens kind när man kom ut ur kyrkan så var det en nära släktings ande  som ville önska en lycka till.    

Men hur vacker var inte den tanken då?! "En nära släktings ande"  Underbart! Dom orden tar jag med mig!!

• Kattpoet

Gör det och jag hoppas det blåser på dig.

• loveyouforever

Lycka till med bröllopet.
    Du ska se att det blir den bästa dag som finns.
    Huvudsaken är ju att du får den du älskar eller hur?
    Ska själv gifta mig den 9 okt och det är ju rätt snart och jag har hela tiden tänkt vad gott om tid man har på sig vi hinner detta sedan ingen bråska.
    men nu är det ju snart dags och man får skynda på saker.
    Men det fr bli som det blir.
    Huvudsaken ajg får min MAN och att gästerna har en Kanondag/party.
    Vi kunna lika gärna bjuda på korv bröd för maten är ju inte det viktiga.
    Med detta vill jag säga att det kommer bli bra och du kommer få en toppendag.
    Beklagar att din mamma och farmor dött men dom sitter i himlen och är med er ändå.
    Du kommer som en skrev här känna att dom finns med.

Lotta

Svar på tråden panik! bröllop nästa helg.