• amorvincitomnia87

Budget

Vi ska gifta oss 11 juni, men jag vill veta vad det kommer kosta. Jag har kollat runt massa för att försöka se vad det är som kostar, förutom de uppenbara kostnaderna som kläder, mat etc... 

Vad jag har hört så blir alltid bröllopet mycket dyrare än vad man budgeterat innan... Därför vill jag ha tips på saker man inte tänker på att inräkna i budgeten. Vad är det för kostnader sista veckan när allt ska göras??

Är det möjligen någon som vill dela med sig av sin faktiska budget, som redan gift sig och därmed har "facit i hand"..?

amorvincitomnia
  • Svar på tråden Budget
  • prinsessanogrodan

Det är egentligen bara att börja kolla runt vad mat,lokal,kläder,hår,smink etc kostar för att få en uppfattning om vad det kostar. Sen finns det ju exempel på kostnader i budgetverktyget här på BT och sen finns det ofta listor på budget i bröllopstidningar.

Vår budget är hittills uppe i ca 50 000 kr. Vi ska ha exakt 25 gäster, med mig och m2b blir 27 personer, varav 5 är barn. Vi ska ha 3 rätters middag. Vi räknar på ca 800 kr per person för lokal,mat och dryck. På det stället ingår servering,personal,bord,stolar,bestick,städning. Vi räknar i dagsläget med 10000 kr för fotograf (vi har inte bokat ännu), min klänning kostade 4000 kr på rean, min skor kostar 600 kr, vi räknar med 2000 kr för mitt hår och smink. Vi beräknar ca 1500 för blommor till mig,tärnan och mannens blomma, jag ska köpa underkläder - kanske en korsett och därför räknar vi ca 2000 kr på den posten, mannen ska köpa kostym - vi beräknar ca 5000 kr för det. Vi ska beställa färdiga trycksaker (inbjudningar,placeringskort,tackkort,kuvert,festprogram) - där räknar vi med ca 1000 kr.

Tror det var allt

• Junibrud11

prinsessangrodan - det låter jurimligt. Vi blir 34 st och har räknat på 50 000:- också. Hoppas bara att vi lyckas hålla den någorlunda.
    Jag ska titta lite mera på budgetverktyget här på BT.

• amorvincitomnia87

Vi har budget på 45 000, trots att vi är nästan 100pers. Kom över klänning för 3000, har redan skor, har kompis som fixar hår o smink. Min m2b har redan kläder. Vi önskar oss i bröllopspresent av flera i släkten att laga mat till bröllopet, så det kostar 0kr. Billig lokal med full utrustning (1800kr) och gratis i kyrkan. Alla trycksaker gör jag själv, så det är endast materialkosntand.. Vi känner en proffsfotograf.... Vi gifter oss på våren och plockar blommor själva.
    Osv, osv.

Ja det finns bra budgetverktyg, men det är ändå kul att se folks riktiga budgetar, för att jämföra de budgeterade utgifterna med de faktiska, och vilka poster som kostat mest osv..

• Felinne

har inte gift oss än men börjar så smått få iordning budgeten. Vi har valt att börja med att dela upp kostnaderna för att få bättre överblick på det. Har lagt en post som är bröllopet-festen, kläder, bröllopsresa och vigselringar. i dessa ingår en massa delposter.
    utgick från budget-verktyget här på BT men gjort ganska många omprioriteringar för att det ska passa oss.

ska ha omkring 60 - 70 gäster. och då räknar vi med 80 000 kr för festen, 15 000 kläder, 40 000 resa och 20 000 ringar. gissar dock att vi kommer ändra oss flera gånger om :)

• BrideBecks

Vår budget för 50 personer låg på 60 000 kr. Vi slutade på ca 70 000 kr när jag kollade efteråt. Men det var mycket som man liksom inte märkte, lite småutgifter här och var som man la ut efter resans gång om ni förstår vad jag menar. Sedan fick vi lite mer i bidrag från våra föräldrar än vad vi först räknat med så vi tog in lite mer och dyrare vin under middagen t ex. 

Budgetverktyget här på BT är riktigt bra och det följde jag under hela planeringens gång.

• Jessika81

Tänk på att även om man gör saker själv så kostar materialet ofta mycket ändå. Jag kollade priser på kuvert till inbjudningarna tex häromdagen och de som jag vill ha (inget jättemärkvärdigt, men finare än vanliga vita C4-kuvert) kostade 10 kr/st! Med uppåt hundra gäster plockar det ihop sig... Sen kommer bara frimärken att gå på några hundra kronor+ att man ska ha kuvert och frimärken till tackkorten.

• Uttan

Här kommer jag, förmodligen med lägst budget av alla eftersom min sambo studerar och jag jobbar - vi ville dessutom inte ta några lån. Men vi klarar oss :)

65 gäster och en budget på 40.000:-

Jag pillar en hel del själv och letar mycket och fyndar på reor osv. I 40.000 är kläder, brudklänning, smink, skor, tärnklänningar, kläder till ringbärare, bestman, marskalk, vigselringar varav en med prinsessdiamant i 0,4 karat, dekorationer och ljusstakar, buffé, 5 våningstårta, vin, sprit, alkoholfritt, stolsöverdrag, handdukar och tvål etc till gästtoaletterna, buss som transporterar alla gäster, bröllopssvit till natten, festhäften, vigselhäften, ringkudde, presenter till toastmaster + hans fru, betalning av personal

• Flodis Hjärtat

Låter som ni får väldigt mycket för pengarna.

Har själv satt 80 000 kr till budget, vi får se om den hålls. Räknar inte med ring eller resa.

• Pullan88
    Uttan skrev 2010-09-08 13:36:08 följande:
    Här kommer jag, förmodligen med lägst budget av alla eftersom min sambo studerar och jag jobbar - vi ville dessutom inte ta några lån. Men vi klarar oss :) 65 gäster och en budget på 40.000:- Jag pillar en hel del själv och letar mycket och fyndar på reor osv. I 40.000 är kläder, brudklänning, smink, skor, tärnklänningar, kläder till ringbärare, bestman, marskalk, vigselringar varav en med prinsessdiamant i 0,4 karat, dekorationer och ljusstakar, buffé, 5 våningstårta, vin, sprit, alkoholfritt, stolsöverdrag, handdukar och tvål etc till gästtoaletterna, buss som transporterar alla gäster, bröllopssvit till natten, festhäften, vigselhäften, ringkudde, presenter till toastmaster + hans fru, betalning av personal
    Du har inte lägst budget:)

Vår budget är uppe i ca 18.000 kr nu och tro mig - den kommer INTE överskrida 30.000 eftersom jag verkligen räknat med allt just nu!

Det är utan bröllopsresa såklart eftersom jag kommer planera den efter bröllopet.

Vi har ändå 70 gäster på vårt bröllop!

Det handlar bara om HUR bra man är på att planera, HUR mycket man planerar och HUR mycket hjälp man får.

Vi får otroligt mycket hjälp med kransbindning, maten som hela släkten ska hjälpa till att laga, musiken som en vän ska fixa, bröllopsfotografier som en annan vän ska ordna, håret som min frisör ska fixa för bara en tusenlapp eftersom jag känner henne, blommor vi ska plocka själva i mormors underbara trädgård till bordsdekorationer.

massa annat..

Vi kommer i stort sett inte betala för mer än kläder och ringar och lite annat.. Sen kommer vi köp ganska billiga ringar med,

för som jag säger - man är inte mindre kär för att man har en lägre budget :)

absolut inte :)

men man får försöka hålla i sina kontakter och planera ordentligt och inte försöka styra iväg med smådetaljer som kan bli väldigt dyra.. Själv lägger jag hellre massa pengar på bröllopsresan sen.. den räknas gå på 35.000 så då är ju budgeten uppe i ganska mycket.. men den räknar jag inte med eftersom jag inte kommer beställa den förrän dagarna efter bröllopet.

Jag studerar med så vi är inte heller så högavlönade ;)

• JT2010

Hur många gäster ska ni ha? Vi gifte oss 12 juni, hade 100 gäster och såhär mycket kostade allt:

Kläder:

Klänning 9000kr, tiara 1200kr, 2 st slöjor (en lång + en kort) ca 2500kr, skor 100, underkläder 600kr, mannens jacket paket 1500 inklusive allt.

Blommor:

Brudbukett 2000kr, tärnbuketter 2x500kr, 2 st korsage 350kr, blommor till 10 bord + brudbord ca 2000kr

Film/foto:

2h foto före vigsel 8000:- + framkallning av 45 av dessa bilder ytterligare 7500:-, film och fototeam från 1h före vigsel till 2 på natten 16000:- o då fick vi 3 dvd av allt inspelat + hundratal bilder

Lokal: 4000:-

Catering: 55000:- då ingick flera meza rätter, nötter, grönsaker och läsk på borden som fylldes på hela kvällen, varmrätt, tårta, limo i 6h, serveringspersonal, städning av lokal, dekoration av lokalen

Alkohol: ca 3000:- inhandlat i sv

Frisör: 2000:-

Smink: 1000:-

Ringar: både vigsel och förlovning totalt ca 20000:-

Sångare under hela festen: 15000:-

Inbjudningskort: ca 700kr inklusive frimärken

Favors till gästerna: ca 1000:-

Bröllopsweekend: ca 20000:-

Tror inte jag glömt något...

• Uttan

Kläder:
    Klänning 2500kr inklusive slöja och underkjol, underkläder 400kr, mannens kostym i siden/silke 1800 inklusive allt.

Blommor:
    Brudbukett 500kr, 4 st korsage 400kr

Film/foto:
    Sköter min syster och även min andra systers fästmans syster då båda är fotografer.
    Symbolisk summa på 300:- ges

Lokal: 300:-

Catering: 18000:- då ingick flera rätter, grönsaker och läsk på borden som fylldes på hela kvällen, varmrätt, tårta, serveringspersonal, städning av lokal

Alkohol: ca 2000:-

Frisör: Min moster gav mig detta i bröllopspresent då hon är frisör

Smink: 300:- DÅ jag sminkar mig själv och köper allt sminket bara

Ringar: både vigsel och förlovning totalt ca 10,000:-

Sångare under hela festen: Skippar vi och kör cd istället.

Inbjudningskort: ca 400kr inklusive frimärken

Favors till gästerna: Skippar vi för det känns onödigt när vi har tajt budget

Bröllopsweekend: ca 1800:-

Borddekorationer: 1200:-

Summa kardemumma: 39,000:-

Svar på tråden Budget