• linani
    Äldre 31 Aug 13:13
    4728 visningar
    25 svar
    25
    4728

    En månad utan sötsaker!

    Hej flickor och pojkar!


    Jag tror egentligen inte på att inte unna sig men efter sommaren har jag kommit in i ett riktigt sötsugs träsk!! Tänkte ta en månad utan sötsaker dvs: godis,läsk, bullar, kakor osv. Så att jag får bort mitt sötsug som förföljer mig alla dagens vakna timmar.


    Man sätter själv sina egna mål. Mitt är att inte äta några sötsaker eller snacks (typ chips osv)


    Någon som vill vara med och stötta, peppa!!?

  • Svar på tråden En månad utan sötsaker!
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 31 Aug 22:37
    #11

    Eftersom jag inte behöver gå ner i vikt tänker jag inte gå med :P Har alltid tänkt att jag borde sluta äta godis men nu har jag gått ner 6 kg utan att jag ville det så slutar jag med godis också blir det nog inget kvar av mig :P

  • Uttan
    Äldre 31 Aug 22:38
    #12

    Jag tror inte på att ta bort allt godis i längden. Men kanske ha tex en godisdag eller så :)

  • linani
    Äldre 1 Sep 17:02
    #13

    Vilken respons!! Som jag skrev, alla sätter sina EGNA mål! Vill ni inte sluta, behöver ni inte :P


    Jag tänker strypa helt en månad för att sen gå över till sött vid "speciella tillfällen", dsv helg,kalas osv.. Det har fungerat jätte bra förrut för mig.


    Men nu måste jag få bort det "dagliga" sötsuget, om ni förstår vad jag menar :)


    Idag sa jag "nej tack" till chokladkaka med grädde... stolt stolt stolt!

  • Lara C
    Äldre 1 Sep 17:23
    #14

    Heja heja!


    Jag äter mycket mindre sött nu för att jag tänker mig för. Bjuds det så frågar jag mig själv om jag verkligen är sugen eller om jag äter av slentrian. Är jag riktigt sugen och det känns som att det är värt det för att det är så himla gott är det ok. Om jag egentligen är trött/hungrig/stressad/uttråkad men egentligen inte så sugen och inte känner mig "tillfredsställd" efteråt så tackar jag nej istället. Funkar fint. Blir sällan bulle på fredagsfikat numera.


    Lycka till!

  • sun moon
    Äldre 1 Sep 18:12
    #15

    Jag skulle gärna vilja dra ner/sluta med socker. Men jag vet inte hur jag ska göra när jag jobbar på natten. Jag är mkt piggare när jag får "sockerkickar" jämt fördelat över hela natten.. Frukt gör mig gasig och man är inte så hungrig så det går inte att äta vanlig mat på natten..

  • linani
    Äldre 2 Sep 17:01
    #16

    åhnej..


    idag slank det ner en chokladbit samt två skedar tårta innan jag fattade vad jag höll på med, men nu är tårtbiten slängd.. nöjd :)


    Hur går det för er andra sockerråttor?


     

  • Mia 77
    Äldre 2 Sep 18:14
    #17

    Åt en sån här liten mjölkchoklad idag... en sån man kan köpa 3 för 10 kr. Var bara så hungrig, då jag inte hade någon lust att laga lunch... men jag nöjde mig med den

  • MagicB­ride
    Äldre 2 Sep 19:21
    #18

    Hade jätteproblem igår efter en dag då jag inte haft minsta tid och äta och helt plötsligt befann mig inne på pressbyrån!! All choklad skrek åt mig men jag kunde nästan motstå och gick därifrån med ett litet paket digestive kex, lite bättre än godis i alla fall...


  • Sebast­iána
    Äldre 2 Sep 19:40
    #19

    Jag har svårt att klara mig helt utan choklad. När det är som bäst funkar det med bara en eller två rutor 70%-ig Lindt, men jag är inte där än.

  • Sarkas­tisk ljubic­ica
    Äldre 3 Sep 20:53
    #20

    Hej.
    Jag hänger oxå på. Bajram e  nästa onsdag, så jag kan ej börja innan nästa onsdag (de e nästan straff på att ej äta baklava då). Men efter det så börjar jag! Får se hur de går. Har fixat 40 dagar innan, men motivationen kan bli ett problem när det börjar gå mot mörkare tider. A, men jag har ju mina salta pinnar o popcorn iaf, måste ha nått :)

  • linani
    Äldre 4 Sep 07:27
    #21

    Vad roligt att vi är så många!! Tyvärr slank 2 chokladbitar ner igår, dock mörka. Aja, nya friska tag idag!! Lycka till allihopa!


    mm.. baklava :)

  • tovela­inen
    Äldre 5 Sep 12:22
    #22

    Idag är min sista söta dag, sedan börjar kampen =)


     


    Ett superbra recept på nyttigt godis, som har hjälpt mig att undvika sötsaker flera gånger:


    2 dl cashewnötter


    1 dl russin


    1 nypa salt


    Rivet skal från 1 lime


    1-2 msk citronsaft


    Kokosflingor


     


    Hacka cashewnötterna i en mixer, tillsätt russin och kör tills det liknar en smet (för mig brukar stavmixer funka bäst). Salta, tillsätt limeskalen och citronjuicen. Kör tills allt blandad sig. Rulla till bollar som du sedan rullar i kokos. Ett tips är att göra minst en dubbelsats eftersom det blir ganska få bollar.


     


    Dessa bollar kommer bli mitt sötsubstitut, och jag garanterar att det är ett bra sådant!

  • MariaE­son
    Äldre 5 Sep 14:22
    #23

    En vit månad.
    Ingen alkohol och inga sötsaker, så var tanken. I somras blev det nästan dagligen av båda sorter. Ett glas vin ill middagen, en glass till mellis.....

    Nu har jag hållt mig borta från alkohol två veckor med 100 % framgång, ch.
    värre med sötsaker. Igår var vi på krftskiva, där serverades endast kräftor, vitt bröd, aioli och ost. Jag var hungrig och tog en stooooor portion marrängsuisse till efterrätt.
    Idag fyller dottern år och det kommer bli en liten bit tårta.
    Usch . Man får titta på helheten och vara nöjd med all glass och alla glas vin man inte druckit.
    Har kontaktat en kostrådgivare för ett mer långsiktigt resultat.
    Här finns pepp för den som behöver :)

  • tovela­inen
    Äldre 6 Sep 21:53
    #24

    Nu, efter min sista sötsaksmåltid är jag taggad till tänderna att köra järnet utan sött i en månad. Kan konstatera att första dagen gick bra iallafall...

  • 2010 2010
    Äldre 20 Nov 08:38
    #25

    Körde en månad utan sötsaker, läsk och chips och gick ner nästan 2 kg. Problemet var att jag hann börja med godis för det inte hände något efter en månad,men några veckor senare hade jag tappat nästan 2 kg.

Svar på tråden En månad utan sötsaker!