• maboz

Hjälp! Räcker drickat?

Vi gifter oss nästa helg och allt är klart förutom min slips och drickat.... Vi blir 50 personer, bjuder på öl/vin till maten och något till kaffet. Det jag har köpt hitills är:

-3 röda, 3 vita bag-in-box
    -12 lådor 33cl öl
    -3 backar 33cl vatten, 1 back lättöl och 2 backar läsk
    -4 flaskor whiskey
    -1 Dooleys
    -1 Cognac (stavning?)

Sedan ska det väl till en flaska av någon likör så man har lite utbud till kaffet och kanske lite gin om det ska bli någon drink senare på kvällen.

Tror ni detta räcker? Det ska ju inte bli något fylleslag men man vill ju inte heller att det ska ta slut under kvällen. Tror ni det räcker med ett par-tre flaskor gin till drinkar?

Vi ska även ha lite bål när gästerna anländer till festen, till detta har vi köpt 2 absolut mango, det borde väl räcka och bli över till bål för 50 pers?

Sen vet man ju inte hur många som kommer dricka heller, det blir ju långt ifrån alla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-29 12:36
    Vi ska alltså ha en bar till självkostnadspris efter middagen, så ni inte tror att allt detta bara är till maten. ;)
  • Svar på tråden Hjälp! Räcker drickat?
  • lunagarden

Maboz - du känner ju dina gäster bäst, men jag tycker det låter lite med vinet? Kanske någon vill ha vin också efter maten istället för en drink.

Man brukar ju räkna 1/2 flaska vin/person till mat, så det blir 25 flaskor = 6 bag in box, så då skulle det räcka exakt. Men många dricker kanske öl istället?

• Fröken Söt

Såg att ni inte hade cider, bara öl och vin. Då kommer det kanske att gå åt mer vin under kvällen.

• ClaraH

Det går ofta åt mer rött än vitt vin är min erfarenhet, så du kanske skulle ta någon mer rödvinsbox.

• lunagarden

Ett alternativ till drinkar eller cider kan vara rosévin och fanta eller vitt vin och sprite - det håller alkoholkonsumtionen nere, men är uppfriskande för dem som inte dricker starksprit eller gillar öl.

Handlar ni på Systembolaget så får ni ju lämna tillbaka om det blir över.

• fibobs

På våran fest i lördags så var vi 26 vuxna och 12 barn.
    Vi gjorde av med:
    12 flaskor rött
    6 flaskor vitt
    (i källaren står det 4 lådor rött och 2 vitt....oöppnade ;) )
    6 plattor öl
    4 sprite till barnen
    10 bacardi breezer
    1st jäger

och då var alla nöjda...ingen frågade eller undrade om det fanns något mer/annat. Och det behövdes inte dricka så mycket mer ;)

• maboz

Tack för alla svar! Jag tycker det är, på ren svenska, skitsvårt att uppskatta hur mycket som går åt. Alla dricker inte, vissa dricker bara öl, andra vin eller cider.

Jag tar och kompletterar med ett par extra röda BiB och kanske ett par lådor cider. Det vi har köpt hitills kommer från tyskland så det blir lite svårt att lämna tillbaka, men här i sverige går det ju som sagt.

• Pokaloo

Vi blev ca 50 pers på bröllopet o ungefär så här mkt gif det åt..

3 st flak 33cl burkar power energy.. (gick åt mest)
    2 st absolut vodka 0.7 l
    3 st Famous Growes whisky flaskor
    3 st Grant´s Whisky flaskor
    12 st Vit vin flaskor
    7 st röd vin flaskor
    7 st flak öl
    4 st flaskor 0.7 l baylis
    5 st cava (ist för champagne)
    3 st 1 liters raki flaskor

Många körde bil o vågade väl inte dricka men annars gick det åt en hel del. Som tur var hade vi reserv.

• Sara och Micke 2010

Hej,

På tok för lite vin. Jag skulle haft 10 vita och 10 röda. Ja det låter mycket, men Du vet ju inte vilket vin som går åt mest OCH det skall ju räcka under hela middagen och kvällen/natten. Det finns inget värre än när drickat tar slut. Tyvärr är det det som folk kommer ihåg efteråt. Det som är bra är ju att Du kan ju alltid lämna tillbaka det som blir över på systemet sen! 

S

• maboz

På tok för lite vin blev det inte för oss iaf. Här kommer en liten redovisning av drickat för jämförelse. Vi var alltså ~50 personer.

14 plattor 33cl öl (5½ platta kvar)
    2 plattor 33cl cider (1½ platta kvar)
    5 bib 3l rött vin (1½ kvar)
    3 bib 3l vitt vin (1½ kvar)
    4 flaskor 70cl whiskey (1½ kvar)
    1 flaska 70cl konjak (½ kvar)
    1 flaska 1l Contraeu (mer än ½ kvar)
    1 Absolut vodka (mer än halva kvar)
    2 flaskor 70cl Gin (1 kvar)
    1 flaska Absolut mango till bål
    6 drickabackar med lättöl, mineralvatten och läsk (4 kvar)

Det var nog allt tror jag. Det gick inte åt så mycket som jag först hade trott, även om vi inte spottade i glasen.

Svar på tråden Hjälp! Räcker drickat?