• DM2011

Hjälp! Behöver tips på mat till 150 pers. Problem med att få svärisarna att sammarbeta.

hej hej! Är det någon som har några bra tips på relativt enkel mat att bjuda på som inte är buffé. Vi har båda jättefamiljer så vi kommer förmodligen att ha minst 150 pers till middagen och just nu är jag i lite småbråk med svärföräldrarna som absolut vill ha buffé.

Grejen är att buffé för 150 pers lätt blir väldigt jobbig logistik. Om man vill ha tal och annat spex under middagen (vilket vi vill) så hittar man aldrig en stund när alla sitter ner på en gång. Folk får vänta länge på att kunna gå och ta och dessutom så är vår lokal definitivt inte ideal för buffé.

Tyvärr förstår inte svärmor detta och trots att jag påpekar konstant att VI INTE VILL HA BUFFÈ så fortsätter hon planera för buffé... GRRRR. Känner mig aningen modlös just för tillfället och skulle behöva lite bra idéer att kontra med.

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Hjälp! Behöver tips på mat till 150 pers. Problem med att få svärisarna att sammarbeta.
  • ClaraH

Man kan ställa fram förrätt på bordet innan gästerna sätter sig. T.ex. en terrin eller paté med sås som går bra att förbereda. Antar att ni tänker er servering sedan. Får intrycket av att ni (eller familjen) ska göra maten, eller? Då är det bra med någon man kan förbereda dagen innan. T.ex. dubbelmarinerat kött som serveras kall. Kanske en potatisgratäng och sallad till. Potatis- eller pastasallad är ännu enklare. Efterätt i portionsskålar som man förbereder dagen innan, t.ex. panna cotta.

Men jag tror att det går att ha buffé (om ni vill) men det måste organiseras. Föreslår i så fall 6 "ta-ställen" och att toastmaster tydligt säger att "nu är det dags" och att hon anger att det kommer att bli omtagningstillfällen som hon säger till om. Det går ju att säga på ett snyggt sätt.

• naturtanten

Hur hade ni tänkt det om ni inte har buffe utan servering?? Kommer det då att finnas serveringspersonal och så på plats?? För kan förstå att svärmor tycker det är mer praktiskt med buffe för att man slipper bry sig om just den biten i och för sig behöver ju även buffébord fyllas på av någon..
    Jag kan personligen tycka att det kanske kan bli stökigt med en buffe för 150 personer, men har varit på studentsittningar med 100 pers ungefär o det har ändå funkat okej. Dock blir de ju lite stökigare och det tar tid för alla att hämta.

• Hanna och Petter

Vi kommer antagligen ha runt 150 gäster och vill också ha 3-rätters middag. 

Vi tänker oss menyn såhär;

Till förrät: 4 små crustader med olika svampstuvningar tillsammans med en sallad med bladspenat, rostade pinjenötter och granatäpple

Huvudrätt: Tjälknöl av älg (kallskuret) och enpotatisbakelse med västerbottenost, nån sås (förslag?) och svartvinsbärsgelé och nån grönsak.

Efterrätt: Primadonna ost och hjortronsylt.

Och sen en bröllopstårta...

Frågan är hur många man behöver för att fixa maten (det mesta kommer vi ha förberett) och servera..

• Nåvah

Vems bröllop är det? Ditt och m2b eller svärisarna?

• pyrro

Det är absolut erat bröllop.....men beroende på hur mkt hjälp man räknar men (ekonomiskt eller praktiskt) från svärisarna så är det ju också så att dom kommer att ha åsikter och lägga sig i

• Hvidbrud

Vi hade också 150 gäster på vår fest. Vi serverade helgrillat lam och spädgris! Fantastiskt gott! Vi körde buffé och det tog 7 min, så hade alla mat! 4olika serveringspunkter gjorde att det gich så fort så fort! Är ni i linköpingstrakten kan jag på det varmaste rekomendera asado partyservice! Toastmasten kan styra när det är ok att ta mer om man nu skulle orka! Jag ger svärisarna rätt.... Sorry!

• delfin78

Hej!
    Vår middag:
    Förätt: västenbotten ost paj (storlek muffinsform) med en klick gräddfil och rom + rödlök (om man vill kan ma kräftröra till).

Varmrätt: Tjärknöl (kall) med potatisgratäng och grönsallad med hembakat bröd med soltorkade tomater o oliver i.

Efterätt: tårta & kaffe 

• DM2011

Tack så jättemycket för alla tips och idéer! Det känns så skönt att höra hur andra har fått det att funka. Det är till och med så att ni har lyckats få mig lite mer öppensinnad till att ha buffé... :)

Det där med att toastmastern lite kontrollerar när folk går och tar och att ha ett gäng mindre bufféställen är inte dumt.

Ska fortsätta diskutera med svärmor, men nu har jag lite kött på benen i alla fall.
    TACK TACK TACK! :)

• Uppsalabrud2010

Så länge inte svärisarna eller dina föräldrar betalar för festen, så har tycker inte jag att de har något att säga till om. Mina föräldrar betalade men vi fick välja helt fritt vad vi ville ha och hur!

• Uppsalabrud2010

...Glömde säga att kocken som vi hade varnade för buffé redan vid 70-sträcket just pga att det blir så stökigt! Sedan ser faten halvackliga ut när folk rör runt i dem och plockar det som just de vill ha. För de gäster som kommer sist ser inte buffé så smakligt ut.

• Vickymb

Då är det ju skönt att det är ditt bröllop och inte svärmors...dvs DU BESTÄMMER ;)

• ClaraH

Uppsalabrud2010 skrev 2010-08-30 12:44:18 följande:
    ...Glömde säga att kocken som vi hade varnade för buffé redan vid 70-sträcket just pga att det blir så stökigt! Sedan ser faten halvackliga ut när folk rör runt i dem och plockar det som just de vill ha. För de gäster som kommer sist ser inte buffé så smakligt ut.

Kladdiga fat kan man lösa genom att servera på mindre fat som personalen byter ut, för personal tror jag att man måste ha ändå.

• Uppsalabrud2010

Tror att kocken räknade en personal på 15 personer på buffé. Vi valde bordsservering istället.

Svar på tråden Hjälp! Behöver tips på mat till 150 pers. Problem med att få svärisarna att sammarbeta.