• rottizz1

    Hurghada eller Sharm el shejk?

    Om man vill sola, bada, shoppa billigt ( kläder, skor osv ), samt göra utflykter?

  • Svar på tråden Hurghada eller Sharm el shejk?
  • Zia 20090618

    Hej! Just hurghada har jag inte hört så mycket gott om, snarare att det ska vara lite tråkigt. Men allt beror ju på vad man är ute efter :) Sharm ska ju vara himla fint att snorkla i, vi ska dit om 1 månad :) jag får återkomma då ;)


  • Violator

    Jag har varit på båda ställena men på olika semestrar. Hurghada var vi i januari så det var inte så varmt och vi var mycket på utflykter till Kairo osv. Det var också bara ett par månader efter 9/11 så det var lite turister där. Upplevelsen var alltså inte fantastisk men jag vet inte om det är en rättvis bedömning.


    Var i Sharm i november och solade och badade och shoppade. Fantastisk snorkling och härlig båtutflykt. Ok, shopping men det beror ju på vad man gillar så klart. Jag skulle åka tillbaka till Sharm men inte till Hurghada men vet som sagt inte om det är en rättvis bedömning. =)

  • mape81

    Har varit i El Gouna två år i rad. Första gången åkte vi över dagen till Hurgarda, och min enda känsla var ALDRIG MER!!! Som blond och tjej blev jag näst intill påhoppad av egyptier... de skulle visa vägen, de skulle hjälpa till att fota en, de skulle ge skjuts och så den klassiska "... vår egyptiska gästfrihet blablabla bjuda på the..." Nä, jag håller mig i El Gouna...

    Sharm el Sheik har jag inte varit i men har hört att snorklingen är underbar så det blir kanske en resa dit...

  • kikki kikki

    Jag har vart i Hurgarda och vi bodde på ett underbart lyxhotell och hotell området var stort och fint...men utanför fanns det inte så jättemånga butiker och inget hålligång alls.....men dom erbjöd bussresor till massor av utflykter så vi var i stora staden Hurgarda en dag.
    När jag var där så hade jag vart sjuk en längre tid och behövde vila upp mig så det passade mig jättebra med lugnet.

    jag och min blivande kan tänka oss att åka dit igen

  • themandys

    Jag har varit i både Sharm el Sheik och i El Gouna varifrån jag tog en dagstur in till Hurghada och skulle definitft inte åka tillbaka till Hurghada.


    Både Sharm el Sheik och El Gouna är däremot jättetrevligt! Finns dykmöjligheter och dagsutflykter från båda orterna så gör lite research och se vilken typ av utflykter ni föredrar och välj utifrån det. Men båda alternativen är som sagt jättebra ;)

  • kikki kikki

    vi bodde inte i stora staden hurghada utan där flygplatsen ligger....

  • hoodilady

    Har semestrat i Hurghada och bott i Sharm el Sheikh,


    kan säga såhär: Egypten är alltid Egypten! Tjatiga araber får man räkna med.


    Hurghada ligger lite efter med turismen om man jämför med Sharm, därför är de lite mer påhoppiga där. Det är inget bra land att åka till om man inte är kulturintresserad eller tänker spendera större tiden av resan i havet. Shoppingen i Old Sharm är snäppet bättre än i Naama Bay, men där är de mer "pushiga" och det gör det hela lite jobbigare.


    Ett tips är kanske att ni tar varsitt dykcertifikat, finns inget som är så roligt och vackert som att dyka i Röda havet. Det är underbart tyst under vattnet också :)


     


    Det var där jag träffade min blivande make :p Otroligt romantiskt att dyka tillsammans med miljoner fiskar omkring en och ett kristallblått hav med 50 meters sikt.


    Och nej, han är inte Egyptier ;)


     


    Lycka till!

  • S2011

    jag skulle verkligen vilja fara tillbaka till hurghada. dock ska man isf hålla sig borta från "nya stadsdelen" (sekala) och se till att uppehålla sig i el dahar (gamla stadsdelen).


    otroligt vackert, bra snorkling, bra dykning, underbar dagsutflykt med båt till giftun island och en härlig slapparvecka.


     

Svar på tråden Hurghada eller Sharm el shejk?