slips o bröstnäsduk
ska de matcha??? Vi gifter oss om 1 ½ månad, börjar få lite panik här
ska de matcha??? Vi gifter oss om 1 ½ månad, börjar få lite panik här
vi valde att matcha men de måste ju inte det
Vi matchade inte. Min mans näsduk matchade mer hans väst än slipsen (han hade plastrong), du kan titta i mitt galleri. Tycker inte att man behöver matcha om man hittar två som passar ihop ändå. Tänk bara på att om han ska ha en blomma "i knapphålet" så ska det också vägas in i bilden, får ju inte bli för splittrat...
Traditionellt sett så får slips och näsduk gärna matcha, men ska absolut inte ha samma mönster. De ska alltså vara två olika material.
Det stiligaste alternativet är dock att ha en enkel, vit näsduk.
Vill bara påpeka att mönster och material INTE är samma sak + att ofta så säljs slips och näsduk i ett paket, med samma mönster eller i samma färg. Tro mig, jag vet efter att ha kollat igenom massor av butiker inför årets studentbal!
Vi hittade också bara näsduk och slips i set. Jag trodde i min enfald att det skulle vara jättelätt att hitta snygga näsdukar som såldes för sig men det var det inte.
Som "Blivande präst" skriver så är det väldigt snyggt men en enkel vit näsduk men för mig är det så starkt förknippat med begravning, när det bärs till vanlig kostym (som min man hade). Det är ju viktigt att man även känner sig bekväm. Vi har tyvärr varit på många begravningar så för mig hade det varit lite konstigt...
Gå in i en "riktig" herrekipering alltså inte i en som är kopplad till någon klädkedja, där tror jag att du kan få bättre hjälp.
Just de där paketen med slip och näsduk i samma färg/mönster ska alltså undvikas till varje pris! Bra näsdukar finns hos stort sett alla bättre herrekiperingar, kostar ungefär samma som en slips, alltså ca 300-500 kr.
Nä inte matcha på riktigt, dvs inte exakt samma har jag hört.
Min man ska ha prickig fluga och vit sidennäsduk till. På kvällen byter han till randig näsduk (om han kommer ihåg).
tusen tack för alla era svar!
min m2b är inne på att han vill ha en röd slips? till svart kostym och vit skjorta.... sen ändrar han sig och pratar om svart slips? mats sundin eller nån ahde tydligen haft det, så det funkar menar han... hahaha...
hmm det visste jag inte att de inte får matcha.. jaja jag tycker att det är snyggt så jag har köpt det till mina barn iaf De är 12 och 15år.
Hur min BM´s ser ut kommer jag inte riktigt ihåg.. men det är hyrt från en riktig herrklädes affär så jag hoppas att de har koll Dock kommer han inte ha slips utan sådan halsduksliknande..
Slips och näsduk ska ALDRIG NÅGONSIN vara av samma tyg, det bara lyser "jag har köpt detta set på Dressman" om herrar som gjort den tabben Jag tycker personligen att det är stiligast med vit näsduk.
Svart slips har man aldrig på andra tillställningar än begravningar, likaså undviker man vit slips till glada tillställningar (vit slips = slipsfärgen på de närmast sörjande männen på en begravning).
(Svart kostym ska man egentligen inte ha på 'glada' tillställningar, en mörk kostym ska vara mörkt blå eller mörkgrå, inte svart som är en begravningsfärg. Det har ju varit modernt med svarta kostymer ett tag nu, så det är inte lika 'no no' som svart eller vit slips).
Min man hade svart kostym (tycker mörkgrå är snygg i verkligheten men svart bättre på kort), en diskret syren-lila slips och vit näsduk....blev jättefina kort! Jag tycker inte att det ska se för matchat ut....blir lätt balkort-känsla