• Alorna

Vin till buffé, något förslag?

Hejsan
    Vi har bestämt oss för catering som ska levereras till lokalen vi har hyrt och vi ska köpa vinet själva.
    Så nu undrar jag vilket rött och vitt vin som passar denna buffé.

Helstekt fläskytterfilé med citron och rosmarin
    Vitlöksmarinerad kycklingfilé
    Rosagrillad ryggbiff
    Potatisgratäng
    Klyftpotatis
    Tomat- och mozzarellasallad
    Bruten sallat med bönor och balsamvinäger
    Pepparsås
    Bearnaisesås
    Vitlöks- och basilika crème fraiche

Dessert:
    Vaniljpannacotta med persika
    eller
    Vitchoklad pannacotta

Någon som kan rekommendera något?

Thanks

• Svar på tråden Vin till buffé, något förslag?
  • swee1

Får man hänga på...?

*Örtkryddad pastasallad med fetaost & oliver

*Grillade kycklingklubbor i kryddig marinad

*Vår populära chilidipp

*Krämig potatissallad med dill och gräslök

*Rökt kassler

*Rissallad med rökor

*Dillsås

* Varmrökt lax

*Hemlagad paj med skinka, ädelost & broccoli

*Hemlagad paj med fetaost, soltorkad tomat och chaminjoner

*Ägghalvor med räkor

* Olika sorters ostar och bröd

Efterrätt blir hallonmousse och chokladtårta.

• cilla1973

Ta med menyn till bolaget så hittar dom garanterat vinet som passar. de rekommenderade cateringfirman oss....

• cilla1973

Oj hungrig bir man iaf när man läser era menyer....

• cilla1973

sen köper ni småflaskor och ta hem och provar. Var förbi och köpte småflaskor av champange... det finns alltid något som är lite mera specilaliserad för detta av personalen sa tjeje till mig. Att hitta vin till olika menyer.

Vi ska ha buffe förmodligen medelhavs med tillägg av lite annat och vi är urusla på detta med vin. Jag tittar på etiketterna när jag ska prova.. Men kolla som sagt med bolaget..:)

• swee1

Glömde nämna att potatissallad blir potatisgratäng o kycklingklubbor filé. kan inte riktigt se mig själv dippa en kycklingklubba i chilisås i en vit klänning..

• Alorna

Hehe nej det kan bli otrevligt :P

• pyrro

Vilken prisklass har ni tänkt er....flaska eller box??

• mamablues

Lindemans funkar hos de flesta och finns i både rött och vitt! Jag vill att vi ska ha Lindemans Cawarra (rött) till våran buffé, det är suveränt gott och väldigt lättdrucket Tyvrr säljs de inte på bag-in-box utan bara på flaska. Sen när det gäller vitt har jag inte ens en aning då jag inte dricker vitt så ofta så jag får gärna tips om det!

Vi ska ha något liknande på våran buffé vad som finns nämnt i denna tråd!

• pyrro

Vi är inga fan av vitt vin, men har hittat ett som vi tycker om och det var uppskattat på vårt bröllop....."Leth Duett Gruner Weltiner Riesling"

• Alorna

Vi hade tänkt oss box vin som vi ska hälla upp i vackra karaffer.
    Prisklass.. ja du, kanske runt 200kr  styck?

• pyrro

Eftersom det är en så "bred" buffe så är det väl igentligen svårt att anpassa vinet särskillt till maten. Box-vinerna är ju också begränsade. Jag tycker att ni ska gå på nått som ni själva brukar tycka är gott! Men Vina Albali brukar gå till det mesta

Själva hade vi det underbara Solanes, men det är ett dyrare flaskvin. Vi tyckte dock att det var väl värt det och mkt uppskattat

• cloudia

Hej hej!

Prova gå in på Allt om vin:s hemsida, www.alltomvin.se. Överst på startsidan finns länk till "Sommarens bästa viner", både "Flaska" och "Box". Det är pdf-filer där de rangordnar vinerna efter vad man får för pengarna samt skriver till vilken typ av mat de passar. Annars håller jag verkligen med föregående inlägg om att Systembolagets personal är bra att fråga. De går utbildningar om vin kontinuerligt och brukar vara väldigt trevliga.

Lycka till!

Svar på tråden Vin till buffé, något förslag?