• Mixygi­rl
    Äldre 21 Aug 20:21
    3868 visningar
    13 svar
    13
    3868

    Löften

    Hur många av er skriver sina enga löften? Är det ett måste eller kan man bara skippa löftena och bara säga JA:)

  • Svar på tråden Löften
  • Ezna
    Äldre 21 Aug 22:18
    #1

    Vi ska inte göra det, egna alltså! Bara för att det känns sååå nervöst att komma ihåg dem i huvudet! :)


    Ni kan inte strunta i dem, det ingår i vigseln! 

  • StårBr­ud2011
    Äldre 21 Aug 22:23
    #2

    så man måste ha alltså..!!!
     ska man itne bara säga efter prästen

  • Ezna
    Äldre 22 Aug 08:07
    #3

    Jo, det är klart du kan säga efter prästen! Men du kan inte ta bort löftena!
    Det du säger efter prästen är ju löftena! :)

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 22 Aug 10:15
    #4

    vi ska bara säga JA jag var lite sugen på löften men min m2b sa blankt nej, han har lite scenskräck och tycker att det räcker att stå inför alla redan, utan löften


  • StårBr­ud2011
    Äldre 22 Aug 10:39
    #5

    ja det blir bara ja här med.. eller ja.. bara o bara

  • Peppo7­9
    Äldre 22 Aug 10:41
    #6

    jag ska ha de "vanliga" som  prästen förestavar åt mig men min m2b har skrivit egna, för han ville verkligen det. Det var helt ok för vår präst. Jag har scenskräck därför vill jag ta den enkla vägen och läsa efter prästen :)

  • Sebast­iána
    Äldre 22 Aug 10:42
    #7
    mattiasFästmö skrev 2010-08-22 10:15:59 följande:
    vi ska bara säga JA jag var lite sugen på löften men min m2b sa blankt nej, han har lite scenskräck och tycker att det räcker att stå inför alla redan, utan löften
    Ni kan ju inte bara säga ja (i en kyrklig vigsel). Man måste säga löftena, antingen helt själv eller genom att säga efter prästen. Det blir ingen vigsel annars.

    Vi tänker så att vi säger det till varandra och prästen och tänker bort de andra i kyrkan. Jag har ju ihnte gift mig förut men jag kan tänka mig att världen runtomkring försvinner lite i ett sånt ögonblick.
  • StårBr­ud2011
    Äldre 22 Aug 11:04
    #8

     


    Sebastiána skrev 2010-08-22 10:42:50 följande:
    Ni kan ju inte bara säga ja (i en kyrklig vigsel). Man måste säga löftena, antingen helt själv eller genom att säga efter prästen. Det blir ingen vigsel annars.Vi tänker så att vi säger det till varandra och prästen och tänker bort de andra i kyrkan. Jag har ju ihnte gift mig förut men jag kan tänka mig att världen runtomkring försvinner lite i ett sånt ögonblick.

    menar såklart att vi säger efter prästen... o sen ja..

    inte hitta på eget.. ska man hålla det i huvudet med?! haha

  • Drama Online
    Äldre 22 Aug 11:57
    #9

    Standardlöftena går ungefär:

    "Jag vill älska dig
    Dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt"

  • Mixygi­rl
    Äldre 22 Aug 12:11
    #10

    Ja säga efter prästen går bra. Det jag menar varatt skriva egna som dom gör i alla filmer. Säga efter prästen det är inga problem.=)

  • Drama Online
    Äldre 22 Aug 12:18
    #11

    Om man vill lova något annat/mer, så kan man säkert be prästen läsa före ändå, han eller hon kan ju ha fusklapp!

    Grejen är ju inte hur det framförs utan vad det innehåller.

  • Kattpo­et
    Äldre 22 Aug 12:22
    #12

    Min vigselförättare i Skottland läste våra egenskriva  löften och vi fick säga efter, vi hade samma för båda eftersom det  passade oss.

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 22 Aug 12:36
    #13
    Sebastiána skrev 2010-08-22 10:42:50 följande:
    Ni kan ju inte bara säga ja (i en kyrklig vigsel). Man måste säga löftena, antingen helt själv eller genom att säga efter prästen. Det blir ingen vigsel annars.Vi tänker så att vi säger det till varandra och prästen och tänker bort de andra i kyrkan. Jag har ju ihnte gift mig förut men jag kan tänka mig att världen runtomkring försvinner lite i ett sånt ögonblick.
    vi ska gifta oss borgeligt så
Svar på tråden Löften